AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.522

Täcka över reg-numret i annons = ohederligt?

Sida 6 av 10
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Om man inte letar mkt ovanliga modeller är ju regnumret ett sätt att snabbt kolla
* import?
* antal ägare
* besiktigad när? M.m.

Om jag letar exv. 520d så vill jag sålla bort alla tveksamma objekt först. Det betyder att annonser utan bilder, utan regnummer, fejknamn, dåligt språk, kontantkortsnummer samt importer, 3 år gamla bilar med 18 ägare etc. går bort direkt.

Det kan ju vara så att "putsarFrasses" 520d med navi och blurrad skylt går bort då, synd för honom, jag kommer hitta en bil jag blir nöjd med ändå :-)

Det finns ju billarm om man är patologiskt rädd för att någon ska komma och stjäla fälgarna av en på natten.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Profossen: huvet på spiken

Dessutom, hur törs man åka omkring i trafiken med synlig skylt, då kan ju tjuven slå till direkt om han vill ha bilen!

Jag tror att frågan har varit uppe förut, men för att veta om tjuven spårat den bil han snott via en annons han sett på nätet, krävs ju dels att han haffas och dels att han erkänner tillvägagångssättet via annonsen på nätet. Finns det någon som känner till ett sådant fall?

Mats
BMW CS #5847
Har man inget att dölja så döljer man inte regnumret. Så enkelt är det. Och man ska skriva sitt riktiga namn, oavsett hur "främmande" det kan låta. Det visar sig förr eller senare.

RBiH for life!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jasko76//

Så du menar alla som döljer sina reg.nr har någongting att dölja?
Det beror på vad du menar med att "dölja"? Folk döljer sina reg.nr pga många olika orsaker.

* De kanske inte vill ha hembesök av tjuvar.
* Det finns tjuvar som kanske anlitats för att skaffa en motor, läderklädel, airbags, xenon, fälgar mm som stämmer överens med just den bilen.
* Det finns tjuvar som ringer på en bil och när ägaren säger att de ska vara bortresta då vet de var de ska slå till.
* Det finns folk med invandrarbakgrund som vet att om de skriver sina namn eller reg.nr är risken större att deras objekt sållas bort pga deras namn. Genom telefonsamtal med spekulant kanske ändras uppfattningen. Då i stället för att spekulanten skulle sållat bort annonsen direkt eftersom säljaren hette Dragan Milosevic då får spekulanten prata med säljaren via telefon och bilda sig en uppfattning om honom.
* Det finns folk som har fler bilar än en bil, de kanske är stenrika och vill inte att deras personuppgifter ska vara tillgänglig för hela världen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om man vill stjäla delar från en viss modell då surfar man inte runt på Blocket. Man ringer transportstyrelsen. Då får du ut en behändig lista du kan åka runt och stjäla efter i det område du valt att de ska göra en sökning på.

Jag utesluter direkt alla bilar med dold skylt på Blocket eftersom det visar sig gång på gång, på gång, på gång att bilarna med dold skylt har mängder med lik i historiken. Om det då innebär att jag tappar 1 ärlig bil på grund av att den säljaren har förföljelsemani - tja då får det bli så.

-------
//Lövet
Jag tror att dom flesta som döljer regnummer egentligen gör så utan att veta varför, dom har sett att många andra gör så och därför gör dom lika. Letar jag bruksbil så går bilar utan regnummer i annonsen bort. Bilar som annonseras av "BMW" går också bort för det mesta. Funkar för mig iallafall, kan jag inte göra en grundläggande snabbkoll på bilen så går jag på nästa intressanta objekt. Men var och en gör såklart som den själv vill.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Har hittills såld alla mina bilar med dold-skylt i annonsen och inga problem som helst. Jag säljer inte bilar till folk med taskig attityd. De får köpa någon annans bil, de förtjänar inte köpa min bil i alla fall. De får gärna köpa ett lik med omaskerad reg.nr om det får de och känna sig säkrare. :)
Aha... Så bilar med dolda regnummer är dom fräscha bilarna? Det skulle förklara varför jag alltid får tag i sunkiga bilar... ;-)
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Har tittat en del på begagnat upp till 300 ksek klassen innan jag köpte min nuvarande bil. Och det finns en del annonser jag hoppade över direkt:
- Dolt registreringsnummer. Gör att jag inte kan kolla upp huruvida den vart importerad eller ägd av 63 ägare innan.
- Inget namn. Skall jag göra affär på 300 ksek så vill jag veta vem jag gör affär med. Och nej, jag tror inte att säljaren heter "BMW".
- Slarvigt skriven annons, stavfel eller dålig svenska. Vill inte heller köpa bil av Jan Banan utan någon som faktiskt inger lite förtroende.

När jag avgör om bilen verkar bra tittar jag också på vem som säljer den. Det brukar säga minst lika mycket. Är det då Jan Banan som lagt upp en slarvig annons (ej koll på vilken utrustning han har) med dolt registreringsnummer och mobilnummer till Comviq kontantkort ringer varenda varningsklocka jag har.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
GE//

Nej det är de inte men bara för att man döljer skylten så betyder inte heller att alla de bilarna är sunkiga eller skummisar som säljer dem. Som redan nämnts, hur gjorde ni förr när internet inte fanns? :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Har man inget att dölja döljer man inte nummerplåten. Skulle själv aldrig kontakta någon som döljer plåten.

Jag tror som GE skriver att det är en gammal grej som hänger kvar.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Kan man verkligen få ut uppgift om alla bilar av viss modell bara sådär utanvidare nu? I januari kostade det 700kr ca, plus en avgift per bil också, åtminstone för mig som vanlig privatperson.
Grodan : Hur man gjorde förr har väl inte mycket med saken att göra. Vi lever i nuet och har helt andra förutsättningar att kontrollera saker jämfört med innan internet blev en enkelt tillgänglig kunskapskälla. Men du kanske inte ändrar hur du gör saker efter hur förutsättningarna ändras?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Håller med om att får man inte reg nummret direkt så är det inte värt besväret att kolla upp bilen alls. Om jag är intresserad av en bil med dolt reg nummer blir min första fråga i ett eventuellt mail om jag överhuvudtaget skickar ett vad reg nummret är. Med reg nummret kan jag ju själv kolla upp massor med information om bilen och dess histora och tidigare och nuvarande ägare utan att behöva lita på en säljares ord.

Reg nummret ger ju också tillgång till information som chassinummer med mera så är det tex en import öppnas möjligheten att kolla upp den riktigt noga från ursprungslandet också beträffande, servicar, reparationer, datum och mätarställningar.

BMW 4 Life
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
CTech//

Är någon verkligen intresserad av en bil så ringer man och då får man reg.nr svårare än så är det inte.

GE//

Läs ovan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan rekommendera att täcka över reg-nr i annons om man har en ovanlig bil eller stöldbegärliga föremål. Har aldrig täckt för reg-nr tidigare, men kommer alltid göra det i framtiden. Det har jag tyvärr fått lära mig den hårda vägen. Men visst, säljer men en Volvo V70 kan det tyckas lite märkligt.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det gör man om bilen är extremt intressant men är det en bruksbil/vinterbil som man vill köpa är det enklare att hoppa över annonsen och kolla på nästa. Jag bemödar mig i alla fall inte att ringa på en "vanlig" bil och fråga efter nummer. Det är säljarens uppgift att göra bilen mer intressant inte min att anstränga mig för att göra någons bil mer intressant för mig.

BMW 4 Life
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
t80196: Jag tror inte att man behöver "haffa" tjuven för att förstå att det finns ett sammanhang mellan stöld och till-salu annons. Men varför skulle man inte som tjuv använda detta skyltfönster för att leta efter lämpliga objekt? Tjuvar är inte korkade, och det är betydligt enklare att hitta specifika delar via blocket + reg-nr än att random åka och leta bilar på stan.

En kompis Cayenne Turbo blev stulen efter/under annons på blocket. Polisen var helt övertygade att bilen valdes ut med hjälp av annonsen, och att man därefter gjorde upp en plan för hur /när bilen skulle stjälas. Bilen stals när ägaren var bora på tjänsteresa.

Men har man en bilar som har ett värde över 400 000 så skulle inte jag sälja privat. Inte en chans.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Precis som acey skriver, tjuvar är inte korkade. Det är dessutom lättare för de att studera en bil/bilarna, ägarens bostad, jobb, inkomst etc och allt det där får de fram mycket enkelt via reg.nr.

Annonser som jag personligen hoppar över är:

* Kredit på bilen.
* Tjänstefordon.
* Annonser där säljaren visar dålig attityd i annonsen, exempelvis annonser där säljaren skriver, vill inte ha några testpiloter, däcksparkare, letar inte efter mailvänner etc...
* Annonser med många stavfel och dålig svenska.
* Annonser som saknar bilder.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så om någon ringer från en kontantkortstelefon/mailar från biblioteket och man ger ut numret till denne direkt så är man skyddad? Löjligt. Som om det skulle sakta ned en tjuv som vill erövra bilen i en annons.

Precis som CTech skriver så handlar det i 99,999% av fallen om att säljaren ska GÖRA bilen intressant, inte att köparen ska behöva ringa för att se om bilen kan vara det. Och paranoida säljare går definitivt bort. Som om man skulle göra sig så mycket tid varje kväll mellan 18 och 21 på att ringa när man kan sitta hela kvällar och halva nätter och kolla bilarna på internet, beroende på hur man jobbar.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.