|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
parolof |
tycker fortfarande inte om övermaskade nummer skyltar, jag vill forska om intressanta bilar innnan jag ringer upp säljaren, t.ex prata med föregående ägare |
|
crisse: Helt riktigt, det var den första bilden jag tänkte på, men det var kanske ett dåligt exempel. Varför maskar denna firma sina bilar? Skulle det inte vara roligare om man såg skyltarna ändå?? Länk /Astroboy |
|
|
Anders S: Oj vad du blev upprörd. Siffran 50% baserade jag på det stickprov som denna tråden utgör, då det faktiskt är så att ungefär hälften av inläggen (give or take) ställer sig negativa till denna typen av annonser. Astroboy: Ja den där typen av annonsering verkar lite löjlig. Men det kan ju faktiskt vara så att de värnar om sina framtida kunder. Det märks ju när en bil som stått hos en bilhandlare blir såld, och det är då enkelt att ta reda på var den finns om man har reg-numret. |
|
|
parolf: Så du vill prata med förra ägaren, men vill undvika att prata med den nuvarande? Varför inte prata med båda? Ordningen spelar väl mindre roll? Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Crisse, Blev inte det minsta upprörd. Möjligen var det mitt ordval som fick dig att tro det? Vad jag menade var dessutom att jag tror folk i den här tråden säger att dom sållar bort trots att dom inte gör det, inte att jag tog din uppskattning på 50% som att DU pratade skit... :) |
|
|
Jag blir misstänksam om inte säljaren scannat in alla papper, inkl bensinkvitton, pass (där man ser persnr inkl 4 sista), sitt körkort, var han parkerar bilen om dagarna (så man kan titta på den i lugn och ro utan säljare). Resten av annonserna går bort... Herregud, är det verkligen så jobbigt att ringa och fråga om regnr? 30% av de som maskar vet inte varför de gör det de de gör det, 60% gör det för att skydda bilen och viss integritet och resterande 10% gör det för att dölja något. Oavsett så köper man väl inte grisen i säcken? Jag undrar om de som skiter i att köpa bilar med maskerade regnr också bara köper svensksålda bilar? Och dessutom skiter i att kolla upp historiken på dessa om det finns en servicebok? |
|
| Anders S: ok, sorry =) | |
|
acey, 10 poäng till dig! :-) Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Kanske ska förtydliga lite. Antag att man ska köpa en 523 alt 528 -97-99. Man hittar då säkert över 100 bilar till salu. På nåt sätt måste man sålla lite. Kalla mig gärna lat men jag orkar inte ringa på 100 bilar. En första grovgallring måste göras. Visst man missar säkert en del intressanta bilar men det får man leva med. OBS! En bil går inte automatiskt bort för att regnummret är maskerat. Men det minskar chansen att jag ska köpa bilen om man dessutom inte skrivit ut sitt namn mm mm. Jag tror att många (långt ifrån alla) är maskerade pga att det sitter tyska plåtar på bilen eller att man inte bemödat sig att ta en bild på sin egen bil, eller att man mer eller mindre handlar med bilar och inte vill skylta med detta. OBS2! Det är inte själva reg.nummret som är jätteviktigt, det kan man lätt ringa och fråga om, utan istället det faktum att man döljer det av någon anledning. Jag förstår att vissa är rädda för att få bilen eller prylar stulna. Saknas därför nummer men annonssen i övrigt är väl utformad missar man inte mig som spekulant. |
|
| Dom bästa bilaffärerna har jag gjort med bilar som inte ens har haft ett fotografi på annonsen. Reg nummer ringer man och frågar efter om man vet med sig att bilen i fråga är intressant som seriöst köpobjekt... | |
|
PowerMac, där håller med dig. De bästa bilaffärerna som köpare gör man ofta på dåligt utformade annonser (Ingen bild, dålig bild, bristfällig info, annons i media med få läsare etc.) Och således blir det ofta en sämre affär för säljaren med en bristfällig annons. |
|
| Men då beror det ju snarare på säljarens okunskap och brist på datorvana. Då blir jag inte heller det minsta misstänksam. Jaggan som jag har nu köpte jag på en sådan annons. Varken bild eller beskrivning av utsustning utan bara "jaguar, bes. bruksskick" | |
|
Om man sätter ut en annons utan bild då, hur ohederlig är man då?? Då måste man ju verkligen ha något att dölja om man inte ens vill visa hur bilen ser ut! Eller... :) |
|
kilroy |
I vår datoriserade värld finns det faktiskt folk som antingen är oförmögna att bifoga en bild till annonsen...alternativt inte har några möjligheter att ta digitala bilder.Man behöver alltså inte vara ohederlig...Tyvärr för säljaren innebär en annons utan bild sannolikt att antalet svar reduceras väsentligt. Personligen skulle jag aldrig ringa på en annons utan bild...bilden är ju själva "inputen" som gör att man tar nästa steg dvs ringer upp.Mvh kilroy"Det är min enorma ödmjukhet som gör mig så älskad" |
| När jag verkligen på seriös biljakt så struntar jag i om annonsen har bild, regskylt, eller om säljaren har ett "konstigt" namn. Sorterar jag jag EFTER jag har ringt på bilen som jag tror uppfyller mina krav. Om säljaren mörkar och är allmänt skum så springer jag. Oregistrerade importbilar är inte heller aktuellt. Allt detta samt regnummer tar jag reda på när jag ringer... ;) | |
|
PowerMac: Du och jag ringer kanske på annonser utan bild men jag är helt övertygad om att det totala antalet spekulanter minskar. Det är nog just därför du och jag passar på då ;) |
|
|
Jag lägger aldrig ut bilder med synligt regnr nånstans vare sig på bilen eller hojen. Ni får gärna tycka att jag är nojjig men varför bjuda tjuven på något extra? Vill de sno mina fordon/tillbehör så kommer de ändå att göra det men då ska de fan få jobba lite först. Min bil: Länk |
|
| Med anledning av ot i denna tråd Länk Kan diskussionen fortsätta här i stället. :) | |
|
Det hela handlar om hur kundvänlig man vill vara. Mycket information inkl regnr ger fler aspiranter. Att sakna bild, regnr och heta "passat"....ja då får man sannolikt färre aspiranter. Hur man gör är helt upp till var och en som säljare. Att få köpare att ändra sin uppfattning om beteendena är nog klart svårt. |
|
| Ja namn tycker jag är självklarthet dock behöver man inte lägga upp reg.nr för att locka till sig alla möjliga "spekulanter". Är någon verkligen intresserad av bilen så ringer de. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.