|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
| Varför tar du inte bort reg.nummret i annonsen nu då? | |
|
Att inte reg-nr syns i annonsen är ingenting av vikt. Vissa väljer att inte visa reg-nr på grund av att de vill berätta om bilens historik själv, istället för att folk kollar med bilregistret. Det är att föredra att få berätta själv om ev ägarbyten inom familjen eller hur du köpt lös din gamla tjänstebil... sådana uppgifter syns inte så tydligt hos bilregistret... Jag har sett bilar med historik enl nedan: 6 ägare på pappret men 2 brukare av bilen. Hos bilregistret syntes inte alla ägare (innan jag kollade med microfilmsarkivet att uppgifterna stämde). 1: Importör 2: Bilhandlare 3: Leasingbolag 4: Företag som leasade bilen 5: Far i familjen (hade bilen som tjänstebil tidigare) 6: Son i familjen Pappan i familjen köpte ut sin f d tjänstebil och sålde den vidare till sin son, detta gjorde att bilen hade flera ägare inom en kort tiddsperiod (= inte så attraktiv historia i mina ögon). En spekulant hade kanske inte ringt på annonsen om han/hon kollat med bilregistret först, istället för att få historiken förklarad för sig. (sedan bör sådana uppgiftet checkas med leasingbolag och leasingtagare också). Sedan så väljer nog många att inte visa reg-nr på grund av att de t r o r att det är tryggare så, men reg-nr ser du även ute i trafiken... Ibland så får du med en hel drös av reg-nr på likadana bilar från mikrofilmsarkivet (bilar som registrerades samtidigt). Där om någonstans är en guldgruva för de som letar efter likadana bilar med adresser och allt. Jag var spekulant på en Alpina B6 3,5 en gång och fick reg-nr till 6-7 st likadana som Förenade bil hade tagit in samtidigt, med de numrena hade jag kunnat kolla upp vem som ägde de bilarna i dag... ///Magnus |
|
|
En annan anledning att dölja nummret kan ju vara att man vill förklara den del saker sjävl. jag sålde tex en enägarbil för en tid sedan, och jag fick flera mail som var myckt otrevliga där folk anmärkte på att det enligt vägverket var fyra ägare; hur fan kunde jag vara så dum att jag försökte lura dem? Då känns det ju bättre om man får förklara att det kanske är fyra ägare på pappret men det är bara en person som har kört bilen under alla år ... |
|
| Termen en ägare är förlegad. Det borde heta en brukare. Dom flesta så kallade enägarbilarna har flera tidigare "ägare" hos fordonsregistret. Ofta så är det dubbla antalet ägare än det verkliga antalaet brukare. En bil med tre "ägare" har ofta kanske 6-7-8 ägare enligt vv. Bilhandlare, företag, inom familjen, mm... | |
|
Ett exempel på ovanligt namn är väl "BMW"? Jag har aldrig träffat någon som heter så, men det finns massor av av annonser utsatta av folk som gör det. Jag måste umgås i fel kretsar... Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Håller med!....jag sållar också bort annonser med maskade regskyltar!...klart det är nåt skumt!...allt annat verkar långsökt! Micke Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett |
|
Gemini__ |
habel: Skämtar du eller? Det är snarare extremt långsökt att tro att alla bilar med dolt regnr. är skumma. Har du inte läst hela tråden eller? Finns en del anledningar till varför man väljer att dölja skylten, och det utan att bilen behöver vara "skum". //Thomas |
kilroy |
bmw jesus*Du verkar inte ha fattat vad den här diskussionen går ut på...Att dölja reg.numret i annonser innebär att man aktivt försöker minska riskerna för att organiserade biltjuvar helt gratis kan scanna annonser och på så sätt välja ut bilar, ett tillvägagångssätt som inte alls är ovanligt.Det innebär ju INTE att du eliminerar alla andra risker. Så fort du använder bilen offentligt så blir ju naturligtvis bilen, dess reg.nummer och dess ägare synligt för vem som helst...vilket man inte kan förhindra.habel*Din sammanfattning av denna tråden..."Håller med!....jag sållar också bort annonser med maskade regskyltar!...klart det är nåt skumt!...allt annat verkar långsökt!"....är suverän. Du har verkligen läst alla inlägg noga....Hoppas att du fortsätter med att ge prov på din tunga slutledningskonst framöver...Mvh kilroy "Det är min enorma ödmjukhet som gör mig så älskad" |
|
förhelvete...4 sidor om det är okej att blurra sitt reg nr eller ej. Jag trodde att detta var ett seriöst forum...men där misstog jag mig kraftigt /Pelle |
|
|
Bayerische: Jag har köpt ganska många bilar i mina dagar, och varit spekulant till långt fler. Om jag gör en koll med regnummret och ägarhistoriken ser ut så här ... Importerad av Tojammel Küçükkömürcü för två veckor sedan köpt av Zamfirescu Cret Dogramaci efter 3 dagar köpt av Josef Bessik efter 5 dagar köpt av Sylvana Taikumer efter 7 dagar ...blir jag tveksam till ett köp. Jag gissar snabbt på bulvaner och manipulerade mätare, kanske till och med stöld Särskilt om flera av ägarna inte ens har varit 5 år och den som säljer bilen nu inte är ägaren. Om namnen som dyker upp är, enligt mitt tycke, mindre konstiga skulle jag säkert också bli misstänksam, men det har inte hänt ännu. /Astroboy |
|
|
Habel, Tillhör du de extremt slöa människor som inte ringer på en bilannons om du undrar över nåt? Kan tänka mig att du enbart mailar eller messar om du har frågor också.... |
|
|
Varför sån pajkastning mot *Habel*?? hans åsikt borde väl inte göra en sån stor uppståndelse när ganska många tycker samma sak.. Nu till min åsikt; förra året så blev en vän till mig av med sin bil, bilen hittades sedan i Karlstad utan nåt värde på sig,(polaren bor i malmö) bilen var en 525 -00 som var till salu i blocket.se och andra tidningar..att bilen snoddes p.g.a annonsen där hans reg var synlig vet jag inte men tror att många är oroliga just för detta. och jag själv oxå... |
|
| Självklart så skyddar man sig själv och sin egendom. Rena rama självbevarelsedriften. Att ringa är väl inte så svårt, 12345... Ni kan få en gratis kurs av mig om ni känner att ni har behov. ;-) | |
|
Ni får alla göra som ni vill, men bilar med maskade nummerplåtar är inte alltid skumma, ratar ni de bilarna går ni miste onm flera pärlor, det kan jag lova! Gud vad ni är misstänksamma! Vad täker ni då ni ser en BMW 740 med orginalfälgar? "Ah, en knarklangare i en stulen bil med skruvad mätare"?? |
|
|
Jag byter bil lite drygt en gång per år och ringer inte på bilannonser där skylten är medvetet dold. De hamnar i samma "hög" som annonser utan pris och såna med bristande språk eller tekniska felaktigheter. Till tekniska felaktigheter hör annonser på E30 Coupé och BMW med V6. |
|
|
Det beror ju lite på hur utförligt man skriver i sin annons. Det finns några riktigt primära saker som jag anser inte får utelämnas i bilannonsen: Mil, Pris och Färg. Vem har inte sett annonser i stil med: "BMW -88 nybes 15000:-"? ???? Eller, säg att det t.ex är fälgar man vill köpa och det står: "15" med bra däck, passar t.ex BMW och Mercedes..." Jaha, är det aluminium? Vilken modell på fälgen? Vilken dimension på däcken? Sommar - vinter? Är de till BMW ELLER Mercedes? Folk tycker ju tydligen att det är jättejobbigt att skriva annonser, när de skriver så. Eller också finns den kategorin som vill att man ska ringa så de får berätta i stället. Nej, jag skriver allt relevant i annonsen, allt som köparen behöver veta av mig. Vill sedan köparen (om seriös...) höra med tidigare ägaren får han/hon namnet av MIG. Jag har t.o.m råkat ut för sådana snåljåpar som kollar reg.nr för att få min adress och därigenom mitt hemtelefonnummer för att slippa betala mobilsamtaltaxa. Jag menar, ska man ändå köpa bil för massa tusen, spelar då några kronors telefonsamtal då någon roll...? Nej, här ska inte kollas något, jag fortsätter att täcka över skylten vid annonsering! |
|
|
Varför blurrar vissa bilfirmor regskyltarna? Är dom också rädda för att folk ska lista ut var dom håller hus för att kunna åka dit och skruva loss delar? Länk |
|
|
Astroboy: Om du menar den första bilden på Jaguaren så är det nog inte en bild som bilfirman har tagit eftersom den är på en helt annan plats än de andra. Angående diskussionen så tycker jag att det är helt onödigt att visa skylten. Om man skriver ut all information som skylten kan ge så behövs ju inte skylten. Sen givetvis så får man ju som köpare kolla upp om allt stämmer men det tillhör väl steg 2 i ett bilköp. Säljaren vet ju att detta kommer att kollas så han/hon har ju ingen anledning att ljuga. Kan inte förstå att det finns en sådan utbredd misstänksamhet mot detta. Man har ju sett överkladdade skyltar i annonser i biltidningar också. Jag hade nog tvekat att visa skylten i en annons men man har ju tydligen inget val om 50% av köparna av någon märklig anledning drar öronen åt sig. |
|
|
Crisse, det är bara bullshit att 50% sållar bort en annons pga av retuscherad skylt. En ren och snygg annons med renskriven text är fortfarande intressant för många. Här har vi några som tydligen inte duger: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Själv tycker jag att dessa är allt utom suspekta... |
|
|
Om en bil är svensksåld, har servicebok och få ägare kan jag vara intresserad trots maskad skylt, men om den är importerad och har regskylthållare från Montana Bil blir jag misstänksam. Jag har absolut inga bevis för något mätarfiffel hos dom, men jag har varit hos dom och provkört bilar och får bara en obehaglig magkänsla. Länk /Astroboy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.