|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
Jag har faktiskt också börjat att täcka över nr.skylten vid annonsering. Detta av det skäl att det finns alltför många kriminella element i vårt samhälle. Det kan t.o.m. vara så som den Opeln som någon länkade till, att någon kanske behöver nya däck eller ett baklyse eller whatever för att kunna besiktiga sin gamla kadett och skroten blir alldeles för dyr.Då letar man runt bland annonserna i grannkommun om det finns någon lämplig, sen hämtar man uppgifterna på Vägverket och åker dit och hämtar sina reservdelar... Om Ni bara visste vad folk är påhittiga... För att inte tala om alla köpesannonser på bildelar? Skitenkelt att tjäna sina pengar genom att åka runt om nätterna och hämta reservdelar. Jag menar, vad betingar en gammal kodad bilstereo i begagnad-kretsar jämfört med en nybytt generator eller kylare...? Batterier är visst ganska populära att stjäla... Jo, jag fortsätter nog att täcka skyltar och om köparen är seriös så ringer han/hon i alla fall. Jag har inget dåligt samvete för min skylttäckning iaf. |
|
|
mr.christian.Håller med dig till 100%.Det vore väldigt dumt att skylta med reg nr,i detta tjuvsamhälle vi lever i..Blir lite konfunderad över vissa som lägger ner sin tid på att anmärka på överstrykna reg plåtar?? hjorten |
|
bmw jesus |
SHIT!!! vart bor ni ???? I BRONX eller???? tycker bara de ser muppigt ut att dölja skyltarna. vill man ha en bil så åker man väll bara ut och letar effter en man sätter sig väll inte på nätet åh slår på regnr??? tycker ni ska sluta noja väm vill sitta i häkte för att man baxat hjulen på en gammal M5 ( som man fixxat genom ett regnr på autopowe) när man kan pistolhota till sig en m5(e60) på av en sliskig tölp på östermalm??? |
|
Ja det kan man ju fråga sig var man bor numera?? Div,element kan ju numera åka fritt i vårt land.Om du tror att dom som är ute efter att sno en bil kör runt och kollar tror du nog fel.På internet bland alla annonser hittar ju dom det dom vill ha utan att köra runt och leta..Fortsätt att täcka reg-plåtarna,så kan "mupparna" gnälla bäst dom vill.. hjorten |
|
|
Inte alltid som många ägare är något fuffens med, väldigt ofta när det gäller Bmw så är det som så att driftskostnaderna blir väldigt höga(försäkring) att folk säljer bilen ganska omgående, ofta yngre förare då. rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
Om man nu är skraj för att bli av med sin 150-200.000 kronorsbil bara för att regnumret syns (vilket ändå syns så fort bilen är utanför garaget), varför täcker då folk över regnumret när de ska sälja en gammal halvrostig Volvo 240 från början av 80-talet. Jag vill på nåt sätt tro att det inte handlar om stöldrisk utan om nåt annat. Men jag vet inte vad det skulle vara dock. Är det inte så att ungefär lika stor andel övertäckta skyltar förekommer på 5000-kronorsbilar som på 200.000-kronorsbilar? Det är vad jag har tyckt mig märka. |
|
|
Vilket tjat det har blivit. Frågan är väl om det kan finnas något skumt med en 5000:- volvo.... Som säljare är det väl enbart bra att inte skylta med regnumret. En seriös köpare ringer väl säljaren, frågar om regnumret och kollar upp bilen. Vill sedan inte säljaren ge ut regnumret när man frågar om det, då kan man kanske börja ana något fuffens i vassen... " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
|
Otroligt att inte folk fattar att tjuvar numera använder sig av internet. Det är enkel, smidigt, och riskfritt. Om folk väljer att täcka över sin regskylt på en 5000kr bil så är det väl precis samma som att ha ett hemligt telefonnummer eller en kontantkortstelefon. Är det skumt? Den personliga integriteten måste respekteras. Det är inte för intet som vi har PUL (personuppgiftslagen). Sen så tycker jag det europeiska systemet där nummerskylten följer ägaren och inte bilen är mera logiskt. Bilen säljs då UTAN nummerskylt! Bilen har istället ett chassienummer, som vi svenskar ofta tar allt för lätt på att kontrollera. Det vet tjuvarna... |
|
|
Fina bilar i annonser LOCKAR... Jag undviker gärna att locka till mig folk som inte kan skilja på mitt o ditt. Den som är intresserad ringer väl på en bil som ser bra ut och verkar intressant. Regnr och dokumentation kommer ju fram förr eller senare om affären är tillräckligt intressant. Den som blir irriterad över att det inte finns ett reg.nr i annonsen skulle jag säga är antingen ointresserad eller sjukligt slö som inte orkar ringa och prata med säljaren för att få fakta om objektet. |
|
|
Jag sållar inte bort en annons enbart pga att reg.nummret saknas. Men blir det för mycket så tappar jag intresset om det finns gott om liknande bilar. -Dolt reg.nummer -Inget riktigt namn -Oregistrerat kontantkort mm mm Man kan tex inte kolla upp alla BMW 523 till salu. Någon form av grovgallring måste till. Mailade om info angående en bil som saknade bla reg.nummer och säljaren undviker att svara på detta (medvetet eller missat) Detta tillsammans med en massa andra detaljer får mig att avstå. Omvänt, jag har tex valt att inte sälja min bil till en köpare som hade oregistrerat kontantkort, märklig internetadress och allt för angelägen att köpa bilen utan att ha sett den och utan att försöka pruta. När man döljer reg.nummret kanske man minskar stöldrisken något vilket får vägas mot att man tappar vissa potentiella köpare. |
|
| Det är väl bilen ni köper inte regnummeret eller nått oregistrerat kontantkort. Folk som står över en bil med sådan motivering bör ta sig en funderare. Om säljaren verkar skum vid telefonkontakt och försöker mörka bilen på något vis så spring. Men ring först... ;-) | |
| PowerMac, så du skulle utan att tveka köpa en bil av tex herr Neumann eller OleM? | |
|
BjörnB: Vad har dessa importskojare med denna diskussion att göra? Självklart så kollar man upp bilen och säljaren samt tidigare ägare. Fast allt behöver inte framgå i annonsen eller hur? Det finns telefoner, datorer, myndigheter, mm... Köp inte grisen i säcken, men var inte rädda för att öppna säcken för att se grisen. ;-) |
|
parolof |
är det verkligen så vanligt att bilar stjäls när folk har annonserat ut dem?? Jag har i allafall inte läst om det någonstans, men jag kanske missat något:-/ |
|
parolof: Nytt varje månad: Länk Mycket gammelbilar i listan som jag länkar till. Dagens bilar med imobilizer tar man inte i en handvändning. Kräver lite planering skulle jag tro. Kan inte uttala mig hurvida det verkligen är så att bilannonser är ett sätt att hitta bilar. Men väldigt enkelt för den som vill... |
|
Paap Reeder |
Kilroy ... du är min idol! Precis så skall jag göra. Jag skall snart sälja en av mina Bimmers och bävar redan för det när jag tänker på hur det var när jag för några år sedan sålde min 528/E12... 1990. Är väl flera resor värre idag kan jag tänka! ... en ville lämna 30 st!! nya Michelindäck som handpenning ... och ringde om det minst 5 ggr .... ... en ville lämna med "rent" guld som handpenning .... ... en ville att vi med hans familj skulle göra en tur i europa tillsammans ... i då hans bil... A) inget nummer i nummerpresentatören => lämna nummer till mitt mobilsvar (jobbets) så ringer jag upp B) ej spårbart telefonnummer => är du intresserad ... lämna persnr och tfn nr på mitt mobilsvar (jobbets) så ringer jag upp C) ... låter udda i telefonen => maila ett digifoto på körkortet Speciellt metod C tror jag på för att "avsluta diskussionerna" om Michelindäck och guldörhängen ...eller andra klipp! Reko bil skall säljas till en Reko köpare = går inte det ... pressar jag den istället ty jag sitter inte och diskuterar guldörhängen med det ena pukkot efter det andra.... När jag köpte 535:an började mitt första samtal med en ordentlig körkorts- och leg. kontroll och sedermera gjordes affären upp på SEB- bankens disk. Pengar in på säljarens konto - jag fick nycklarna - stack ut på provkörning EFTER köpet. (OK vi hade med säljaren vid ratten kört några vändor innan ... så några överraskningar var det inte tal om ändå..) ... vi får se om det senare i sommar blir affär eller pressning ... MVH /// Paap R ... redan irriterad .... |
bmw jesus |
ni med feta fälgar och grym sterio ( som man hör bom bom bom av flera km innan ni dyker upp) hur gör ni när ni kör med era bilar ute på stan???? svårt att dölja reg nur då... eller ???? |
|
Atroboy: Kan du definiera ditt påstående "ägare med konstiga namn"? Jag vill mycket gärna veta vad konstiga namn är, tack. BMW-Brings more women |
|
|
bmw jesus: När det finns möjligheter att dölja regnummer och när man inte behöver (lagligt) ha det synligt, då tycker i alla fall inte jag det är något fel/konstigt/skumt att dölja det. Är man extra rädd eller försiktig om sin bil så ska man få dölja regnummer i annonsen. Man kanske ska börja ge ut sitt personnummer också i onödan. Sätt in ett personnummer inom parentes efter våra nick här på autopower.se och se vilka följder det kan få. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Polisen tog 2 killar i tisdags som höll på att försöka ta mina fälgar. Dom sa att dom hade sett annonsen på nätet och fått adressen genom vägverket. Så går det när man har reg.nr synligt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.