AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.520

Täcka över reg-numret i annons = ohederligt?

Sida 1 av 10
Vad finns det för legitima skäl till att täcka över registreringsnumret i en bilannons?
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Man kanske inte vill att "folk" ska kunna kolla upp var man bor.

Sjöberg
Man täcker väl främst över Reg-numret för att dom som inte kan skilja på ditt och mitt inte ska med ett sms till vägverket precis som sjoberg säger kunna kolla upp vart man bor och ta bilen.
Men varför skulle en bil som är till salu vara mer stöldbegärlig? Det är ju inte bara på exklusiva bilar som registreringsnumret täcks över.
JacaN,

det argument du anger är inget argument alls anser jag. Det finns som bekant MASSOR av bilar att stjäla i samhället. Att man skulle leta upp en speciell bil under 200KSEK känns mycket långsökt. Visst om en bil är värd 500KSEK eller mer blir resonemanget mer korrekt. Men hur många bilar kostar 500KSEK eller mer. Bättre argument helt enkelt. Själv tror jag att det finns något att dölja, dvs "hobbyhandlare" och/eller nyimport och ev mätarskruvning.

För att tex utrustnings listan skrivs ofta ut på annonserna och ju mer lull lull som finns desto dyrare är ju självklart bilen.

På så sätt så kan tjuvarna vara säkra på ta en tex 540 med navi/tv +++ istället för en 520 med Hamster-fläkt i handsfacket!
Men om man inte vill att folk ska kunna kolla upp var man bor, varför då ange sitt telefonnummer?
En hel del säljare vill säkert undvika att man t ex kollar upp och kontaktar tidigare ägare, men eftersom så många bilannonser har övertäckte reg-nr borde det finnas fler förklaringar.
Jag tror att många täcker över registreringsnumret av bara farten, eftersom man tror att det är så "man ska göra". Dessvärre inser de nog inte att det, åtminstone i mina ögon, lyser bedrägeri om en sådan annons.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Delerium*: Vad är en "hamster-fläkt"???

Sjöberg
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
I en annons kanske man inte borde täcka över reg.nummret,men de kan ju i försej vara rätt skönt att täcka över de också så man bara ger ut de till dom som ringer och frågar och är seriöst intresserade.

Men i tex galleriet här skulle jag aldrig låta reg.nummret synas,finns ingen som helst anledning till det..
Sjoberg det jag menade var att då blir det lättare för tjyvarna o sortera ut dom väl utrustade och mindre väl-utrustade bilarna!

Ska vara rakt på sak nästa gång istället!
tvåtakt
Täcka över regnummret gör man för att div. äckel inte skall kunna fixa exempelvis färdiga ryska papper och plåtar, som dom bara skruvar på, när dom har snott bilen vid provkörning.
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Kunde inte sagt det bättre själv Silly Bear!

Har man även dyrare saker monterad utanpå och inne i bilen (t.ex. dyrare fälgar, stereoanläggning, dvd) så finns det väl ingen anledning att ohederliga personer på nätet behöver få reda på var bilen finns och var de kan plocka grejorna.

Självklart så finns det ohederligt folk som ser bilen på gatan, men 10ggr fler ser den på internet och därmed ökar risken för stölder.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Sen är det väl lite ojuste att slänga ut bilder på bilar med väl synligt regnummer som man har ägt tidigare. Den nya ägaren har ju inget att säga till om då.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En bil med övertäckt nummerplåt går alltid bort i första filtret när jag kollar på bil, jag ringer aldrig ens en gång.

Man har naturligtvis nåt att dölja om man raderar regnumret.
Det där snacket om att tjuvar kan intressera sig för bilen tror inte jag på, har aldrig hört talas om något sådant brott.

Dessutom kan det ju vara bra att göra lite bakgrundskoll INNAN man ringer på bilen för att kolla att säljaren är seriös och talar sanning.

Mats
BMW CS #5847
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Håller nog inte med föregående inlägg, med reg nr kan man få fram: Ägare på bilen, var du bor, vem du bor med, hur långt i från närmaste granne du bor, hur mycket du tjänar m.m.
Tänk dig själv, "Kurt" 63 år, på landet ska annonsera ut sin fina bil han har haft i 10 år, säg en Mercedes 600 Sl, i nyskick. Han har f.ö en stor förmögenhet.

Person X och Y ser detta, besämmer sig för att "robba" den gamla mannen för han bor ändå 3 km från närmaste granne så ingen kommer att märka nått.
Så mitt i natten tar sig X och Y ut till "Kurt" och rånar han både på bil och pengar. Men nått går fel och Kurt vaknar så dom blir tvungna att "slå ner han" så han hamnar på sjukhus och blir aldrig mer så frisk att vågar bo hemma.

Tror mycket väl att vissa individer resonerar som X och Y.
Tror defenitivt att folk i allmänhet är rädda för främlingar, man vet ju liksom inte vem som kommer.

Jag spårade ur lite men jag skulle kunna tänka mig att det är av denna nledningen som vissa iallafall inte sätter ut reg nr.

Sjöberg
parolof
Hela resonemanget spricker ju på telefonnummret står i annonsen, slog in BMW till salu i Dalarna på blocket nu, första bilen i listan hade plåtarna övertäckta, slog in tfn numret på eniro.se och vips, adress till säljaren, är man så paranoid att man täcker över skyltarna så är det lika bra att göra bilaffären på firma, jag håller med "t80196" och sådana bilar sållade jag bort när jag köpte min för 6månader sedan.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Kontantkort samt hemligt telefonnummer kan inte spåras.
Men visst, jag håller med. Har men inte det så finns det ingen anledning att täcka över nummerplåten.

Sjöberg
Gemini__
t80196: "Man har naturligtvis nått att dölja om man raderar regnumret"

Ditt resonemang är helt absurt. Att påstå att allt inte står rätt till bara för att reg. numret inte är synligt håller inte.

//Thomas
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Inte alltid att bilen står där telefonen står heller... ;)

///BMW - Was sonst!
parolof
sant men, men det är ändå överdrivet, det är inte direkt några Ferrari eller Maybach vi har:-)
Len
Varför inte skriva ut person-numret och skonumret i annonserna oxå?
Skämt åsido kan man se det så här - har man varit tillräckligt intresserad och tittat på bilen, så kan man väl kolla upp en del av historiken på objektet innan man slår till och köper. Det finns mängder av annonsörer (av andra märken) som oxå raderar numret på sina bil-foton.
Värre då med dom som raderar sina reg.nr. på polisens fartkamerabilder, ex.vis genom att plocka bort skylten fram......

L.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.