|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad det ska vara för Ohm på givarna som sitter på termostathuset (2st). Den blå närmast toppen och och den närmast slangen, mittenhålet är pluggat? Sladdarna som går till givarna ska det vara spänning imellan stiften eller tar dom bara signalen från givaren ? //Morgan Alpina cs Länk | |
|
glömde skriva att dom innlägg som gjordes igår har försvunnit. Därför frågar jag igen. //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
Nu har jag varit och mätt på den svarta och den blå givaren, det var ca +10 grader ute. Resultat svart givare: Kall motor 12,36 kOhm Drift temp 495 Ohm Reultat Blå givare: Kall motor 4,02 kOhm Drift temp 235 Ohm Nu till sladdarna eller kontakterna till givarna Till svart givare går det två kablar en är Brun/Lila och en är Brun/gul. Spänningen är följande Brun/lila till jord 3,6v Brun/gul till jord 0v Mellan Brun/lila och Brun/Gul 3,6v Nu till den Blå Givaren som det också går två kablar till, en är Brun/Röd och den andra är Brun/ljusbrun. Spänningen är följande Brun/Röd till Jord 5,0v Brun/Ljusbrun till jord 0v mellan Brun/Röd och Ljusbrun 5,0v Givarna är VDO Snälla hjälp !!! //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
Jag svarade med motståndsvärden innan delar av tråden försvann. Nu minns jag inte siffrorna direkt men de resistansvärden som den blå givaren har verkar stämma bra, det var iaf 180 ohm vid 100° och 300 ohm vid 80° enligt tabellen som gäller NTC-givare från Bosch, kan säkert gälla VDO också. FP |
|
|
folke:Jag såg ditt svar men kom inte ihåg va det skulle vara, så tusen tack igen :-) Det verkar stämma på den blå, du vet inte vad det ska vara på den svarta? Likaså men spänningen i kablarna...? //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
Spänningen kan bli godtycklig, den beror på utrustningen i den andra änden, dvs motorstyrningen, kombiinstrumentet osv. De värden som du mäter kan mycket väl vara riktiga om givarens NTC-motstånd är OK. Man behöver ett kopplingsschema över motorstyrningen osv, jag skall forska vidare. FP |
|
|
Den svarta givaren är väll bara för tempmätaren inne i kupén? Då borde man kunna se på mätaren om den verkar visa rätt. Hur som helst, har du tabeller för värdena på den blå givaren Folke? Jag har letat efter något sådant för att kunna justera in mitt nya insprutningssytem riktigt. Visst kan man hålla på och koka och frysa givaren och mäta vad den visar, men det hade varit bättre med en tabell att bara läsa ur. |
|
|
folke:då väntar jag med spänning, likt ett barn på jul afton //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
Tabell för Bosch tempgivare med NTC-resistor(ung. värden): 0° 6000 ogm 10° 3500 ohm 20° 2500 ohm 40° 1200 ohm 60° 600 ohm 80° 300 ohm 100° 180 ohm Jag har sökt på motorschemor till -89 535i men hittar inget med två tempgivare. Brun/röd kabel finns på tempfivaren i ett schema (Diakom), så långt är det rätt. En annan uppgift säger c:a 3,5V på givarkabeln vid 20° och c:a 0,9V vid 80°. FP |
|
|
folke: När jag mätte spänningen så lossade jag kontakterna från givarna. //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
OK. Mät med dom anslutna, vilket iofs kanske kan vara lite svårt. Men det är logiskt att spänningen blir lägre vid högre temp pga att resistansen i givaren sjunker och spänningen shuntas mot jord (minus). Sen kan du även resistansmäta med kablarna loss på givarna, mellan båda anslutningarna och jord. Det får inte vara överledning mot jord, ens på högsta resistansläget, då är givaren läck internt och måste bytas. FP |
|
|
Jag är inte så hemma på det här med el...vad menar du med överledning? ge ett exempel på vad det kan stå för nåt i displayen om det är överledning. //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
Du har ju mätt alldeles utmärkt på givarna med instrumentet i läge "resistansmätning (ohm)". Mät på samma sätt men mellan båda anslutningarna och jord (utan kabeln ansluten). Då skall mätaren visa samma sak som när mätkablarna hålls i luften, dvs oöndligt hög resistans, oftast visar displayen OL. Detta gäller givetvis bara 2-poliga NTC-givare, det finns även givare som skall ha funktion mot jord. FP |
|
|
Aha då fattar jag,då ska jag kasta mig ut imorron när jag har skickat barnen till skolan och mäta så återkommer jag med resultatet. //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
Så där nu har jag mätt. Blå givare: Stiftena på givaren mot jord = OL Mellan stiftena men kontakt ansluten kall motor = 3,940v Varm motor =1,040v (men när jag mätte så gick värdet upp och ner lite mellan ca 0,990v till 1.100v) Svart givare:Stiftena på givaren mot jord = OL Mellan stiftena men kontakt ansluten kall motor = 2,998v Varm motor = 0,944v //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
Verkar vara rimliga värden vad jag kan bedömma. Är det något problem med insrument eller annat i bilen? FP |
|
|
Nej det är inte något fel med instrumentet,jag var ju nere på BMW och kollade felminnet och då talade den om att tempraturgivare kylvätska(motor) avbrott eller kortslutning kan ju ha varit tidigare,ska kolla felminnet igen om en vecka och se om felet kvarstår. Anledningen till att jag kollade felminnet är att bilen går oroligt på tomgång den vandrar inte ligger stabilt på 750rpm, typ som om man drog ut choken på en förgasarbil eller vassare kam men det är original.Det lustiga är att sätter man på Ac:n så går den mycket bättre... //Morgan Alpina cs Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.