AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.016

Kjøre uten luftfilter...?

E3
29
E34silver
530iM Touring -93
Hei.
Jeg skal ut på en litt lengre tur i morgen (ca. 150 mil)
og så ser jeg at luftfilteret er veldig smutsigt.
Dette gjør jo at bilen blir litt tregere og bensinforbruket går vel opp litt.

Mitt spørsmål er da om jeg kan ta bort filteret for denne turen, eller vil f.eks LMM kunne ta skade av dette?
Bilen det er snakk om er en 520i -95

Takknemlig for svar og tips!
Gör för helv..e inte det!
Att köra helt utan luftfilter och släppa all skit rakt in i motorn låter väldigt dumt i mina öron bara för att tjäna några kronor i bensinkostnad...

____
Reach the door with a breath and a scream.
E3
29
E34silver
530iM Touring -93
Tenkte bare ta ut filteret og ikke boxen.
Og strekke en damestrømpe over innsuget?

Men dere har sikkert rett. Kanskje ikke det smarteste man kan gjøre :)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Du pratar stenålder och förgasare.

Moderna bilar har luftmassemätare och lambdasond som reglerar bensinen efter hur mycket luft som kommer in. Dvs ett igensatt filter gör att du inte kan "gasa 100%" och den kommer att dra lite mindre men du missar den sista hkn också.....

Kör du utan filter så brukar luftmassemätaren ta mest stryk. Turbo är också känsliga för skräp. Motorn klarar mycket. Jag körde en skrotbil i flera utan filter året om och det händer inget speciellt.
E3
29
E34silver
530iM Touring -93
Så, BMW_MAN du mener en moderne motor med luftmassemåler er mer kjenslig for å kjøre uten filter enn en gammel forgassermotor?

Har jeg forstått deg rett, da?

E3
29
E34silver
530iM Touring -93
Min umiddelbare tanke (uten at jeg på noen måte er expert) er at så lenge man kjører på vanlig landeveg uten veldig mye grus/støv, skal man kunne kjøre en kortere periode uten luftfilter uten at motoren tar skade av det.

Som BMW_MAN skriver, så er det mest logisk at luftmassemåleren tar mest stryk da denne kan bli litt "forurenset".

Men som sagt, jeg er ingen expert på dette, så det er bra å høre med dere og hvilke reaksjoner/tips dere har på lur... :)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låt det sitta!!!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
E3
29
E34silver
530iM Touring -93
Ja...jeg tror det blir til det. Det skal få sitte.

Noen som forresten vet om man kan få kjøpt nytt luftfilter direkte (ikke bestillingsvare) over disk en plass på strekningen Karlstad-Ørebro-Køping-Væsterås? (Helst da type KN/Green/RamAir osv.)

Det er i denne retningen jeg skal, så jeg kunne kanskje fått tak i et nytt undervegs...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.