|
|
|
|---|---|
|
fins det någon här på forumet som vet något om chippen som joakim qwarnström (its fun 1&2) sälger? jag tror dom heter jwr. tacksam för all tänkbar information. feken | |
| höjer varvstoppet och tar bort fartspärren, prisvärt! | |
|
tack för svaret jimbooo,har du egen erfarenhet av det chippet? om du har det undrar jag följande hur påverkades bränsleförbrukningen,vad blir det nya varvstoppet,orkar den gå fortare? feken |
|
| den kommer väl kunna gå ltie fortare än 250.. man brukar oxå få bättre vrid på låga varv och lite lägre brensleförbrukning | |
|
en släkting som har chippat sin 540 å det får väl kallas personlig erfarenhet, tyvärr modifierades bilen mer utöver chippningen så ja har inte svar på dina frågor, men att bara få bort fartspärren är ju guld =) men han är överlag nöjd me chipet! |
|
|
feken1: Från 286 till 299 hk, höjer toppfarten till 265 km/h. MVH/ Qvarnis |
|
|
Quarnis: Är det mätt på rullar, alltså hjul effekt? Vad blir max vrid? |
|
|
det där är bara gissningar kan hålla med om att varvstopp och fartspärr kan höjas/tas bort men det finns inget som säger att effekten ökar, det är bara ett reklamtrix! annars skulle de ju finnas bevis på ökad effekt tex genom provkörning i bänk. ta tex en 328 som sägs ha 193 hk och kör i bänk då kanske den ger ex. 205 hk original och 205 med chip men chiptillverkaren kan ju skriva detta som en ökning från 193 till 205 hk fatsän inte chippet gett något i verkligheten. men men detta är ju personliga åsikter och den dag någon chip makare kan garantera en efektökning så ska jag köpa direkt!! |
|
|
JTP: Ca +25 Nm vid 3600 rpm. Motoreffekt. MVH/ Qvarnis |
|
|
e36328i: Vad är din uppfattning att man får ut för effekt på en sugmotor på säg ditt exempel 193 hk som man höjer tändningen på för att optimera för 98 oktan svenska förhållanden istället för från fabriken 87 oktan? Tror du seriöst att det ger 2 hk om du funderar en stund? MVH/ Qvarnis |
|
|
Qvarnis gör ett reportage här åt autopower med ex en 540 som innefattar före-efter installation med tillhörande rullande landsvägsresultat så blir det sluttvivlat i chipsfrågan, Mvh Danne |
|
|
Qvarnis: 277hk 380nm på bakhjulen tror jag Unichipet ( tror det var ett sådant ) gav, det mappnings bara. Nu är jag inte 100% på siffrorna för jag kan ha förträngt dom. |
|
Conan99 |
Jag är allmänt skeptiskt till att chippa en sugmotor. Tror inte alls på det faktiskt. |
Conan99 |
Jag är allmänt skeptiskt till att chippa en sugmotor. Tror inte alls på det faktiskt. Conan99 |
|
Det var därför jag skrev som jag skrev i mitt senaste inlägg! Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
vet att det ger effekt..Beror helt på vad det är för motor, dom från början av 90talet slutet av 80 ger det nog mest effekt på, men det finns ju nyare bilar som det funkar på, nog är ju effekt uppgifterna oftast lite överdrivna.. |
|
cane |
Jag tror nog att chippning kan funka, särskilt på icke M motorer. Men jag håller med om att bromsdata på några väl valda bilmodeller skulle vara guld, jag köper inte utan sådana data, helst från en fristående "bänkare". Uppläget borde vara: -Tanka 98. -Nyvarm motor bänkas, orginal, så att man ser vad orginal ger på just DEN bänken DEN dagen med DEN bensinen osv. -Chippa, låt motorn svalna (blir ju ubervarm på rullande landsväg) -Bänkning igen med "nyvarm" motor, på samma dag som bänk 1 (så att temp o lufttryck är snarlika) |
|
cane: helt rätt! enda sättet att bevisa skillnaden. Qvarnis: mitt exempel en 328 med 193hk är inte optimerad för 87 oktan, lägsta oktantal som får användas är 91 oktan! och sedan så ställer motorn själv tändläget beroende på oktantal. skulle den ha ett fast tändläge för att gå på 91 oktan så fattar jag att det skulle höja effekten genom att ändra tändkurvan och tanka 98, men nu sköter ju motorstyrningen det själv. eller har jag fel?? |
|
| fick inget svar på min fråga..? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.