|
|
|
|---|---|
|
Hejs Fick påpekande på verkstaden att min termostat var på väg att ge sig, vattentempen orkade aldrig riktigt upp till mittenstrecket, utan stannade runt 1/4 av gradskalan. Så helt plötsligt i går efter en halvtimmes kökörning, så hoppar den upp till mitten, & har hållt sig där.... Jag kan inte påstå att jag ens VET hur en termostat funkar rent tekniskt, men kan den "laga" sig själv om den bara har kärvat. Kan tillägga att bilen i fråga har stått stilla hela vintern, & ganska länge innan dess också, om det kan ha nått med det hela att göra. Tack! | |
|
En termostat brukar öppna och stänga med hjälp av en bi-metall. Eftersom din temperatur inte vill gå upp så står förmodligen termostaten alltid i öppet läge. Bi-metallen håller förmodligen på att ge upp, men när du stod i kö länge så gick förmodligen tempen upp ordentligt och påverkade termostaten på något sett. Vi inte riktigt hur men ändå.... Du kan förmodligen köra med den tills den börjar bete sig konstigt igen, då är det dags att byta den tycker i alla fall jag. mvh/Flisan |
|
|
Tack Flisan Vad är den omedelbara faran med trasig termostat egentligen? |
|
|
Om termostaten står öppen hela tiden så går motorn för kallt, detta är inte något akut problem men kan i längden(flera 1000 mil) leda till ökat slitage och även förhöjd soppaförbrukning. Om den alltid är stängd däremot så blir ju motorn alldeles för varm och det är akut! mvh/Flisan |
|
|
Om termostaten står öppen hela tiden så går motorn för kallt, detta är inte något akut problem men kan i längden(flera 1000 mil) leda till ökat slitage och även förhöjd soppaförbrukning. Om den alltid är stängd däremot så blir ju motorn alldeles för varm och det är akut! mvh/Flisan |
|
|
OK, men man kan väl avläsa temperaturen på motorn säkrast på oljetemperaturen ? Om den ligger runt 95-100 grader så är det ingen direkt fara? |
|
|
Det kan man antagligen göra, men en varm dag i en lång kö så lär motorn och oljetempen stiga betydligt högre och då är det bara att stänga av. Vad göra? Vet ej förhållandet mellan oljetemp och vattentemp så jag kan inte säkert säga att du kan förlita dig enbart på oljetempen. Bara du är försiktig så att du inte sabbar toppen. Om du tänkt ha kvar bilen ett tag och termostaten börjar krångla så tycker jag nog du bör byta den rel. snart. Det finns ju inget mer irriterande än när bilen börjar koka mitt i sommaren på semesterresan eller dyl.... mvh/Flisan |
|
| sant... köar man så stiger tempen fort, så bara byt! | |
|
Men problemet har EJ varit att bilen blir varm...tvärtom! Nu går den bara upp strax över mitten & stannar där, nåja, tack för alla svar, ska byta den snarast! /K |
|
| Jag skulle bytt den direkt, kanske handlar om ca100 spänn.. | |
|
100 spänn? ca 2500:- material & jobb fick jag höra hos bmw.... |
|
|
Mosse Mosse... haru tummen mitt i? ;) Byt den själv, byta thermostat ska varje karl klara själv! Bytte själv böde på min 328 och på min Z3M, var en baggis! Men den kostade inte en hundring, BMW's thermostater e dyra. Tror den kostade 450 pix. Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Ojsan, sorry.. Har bytt på 2 volvisar och de skulle ha 57 resp 90 då. Det tog mig 10 minuter ca att byta, så det borde itne vara några problem. |
|
|
Hehe :) Volvo-thermostater (ju äldre desto lättare) är rena barnleken. På 328:an var det ett jevla meck då fläkten måste ner... men det går. M:en var enklare, den sitter uppifrån och det var inte så mkt detaljer man behövde lossa, men visst, det är ju lite pill. Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.