AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.176

Bensinförbrukning M70

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!

"Jobbar" nu vidare med min M70 och har kommit till punkten "soppaförbrukning".

Hur jag än växlar och kör så inte kommer jag under 1,05 på "öppen motorväg".
Då kör jag 100 uppför och 130 nerför backarna exvis o s v.

Vissa påstår sig ju kunna köra under litern på milen.

... så ... är det ngn som kan länka in fabrikens förbrukningssiffror typ väg - stad - blandad.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
I modellguiden så står det 1,18L i 90km när teknikens värld testade den, en modell 1988. Vet inte om din 91a har bättre bränsleekonomi?

mvh
Erik

Min: Länk
75
34
750 IAL

BMW 740 IA-00
BMW 523ia touring-98
min tar då 1.25 blandat med ganska mycke landsväg..men att köra den under litern ser jag som väldigt avlägsett.. då är de i typ max70km som gäller..
M5 kan krypa ner på ca litern om man kör med insidan..
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Paap!
Tror att du ligger bra till ändå,åkte från Värmland i vintras med full packning och fem pers,då snittade vi med farthållare 120km
på 1,04.Däremot i stan så ligger jag just nu på 1.60.
Mvh Dic.
Hejsan,
Ystad-Stockholm; 1,03
Stockholm-Ystad; 1,30

Medvind till Sthlm och ganska kraftig motvind hem till Ystad.

Oljeförbrukning; 0,0(tidigare förbrukning innan motorrenoveringen/byte; 1,5 liter i vardera riktning).
Paap Reeder
... hittade i instruktionsboken för 750iA:
1)
stad - 1,70 ... stämmer ganska OK för mig ... men man måste ta det attans easy

2) lvg - 1,00 ... stämmer inte för mig. Vad menas med lvg?
Ligger jag i 125 kommer jag inte under 1,35.
Vid 100 kan jag komma neråt 1,2 men inte till litern

3) blandad - 1,39. Jag ligger på 1,51. Vad menas med blandad?

Således: jag måste ner mer vid 110 tycker jag.

Nu rullar jag på TRX 240-45-415. Kanske inte världens smidigaste däck.

Skall montera på 225-50-16 ... skall dock först använda tabellen att kolla rullomkretsen .... med nya Pirelli så får vi si.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Inte helt relevanta siffror för en "nomallång"750,men jag vet att en 750iL E32 med tjänstevikt 1980kg :) som Teknikens Värld testade slutet åttiotalet fick följande bränsleförbrukningssiffror>>>>50km/h = 1,24l/mil
70km/h = 1,15
90km/h = 1,18
110km/ = 1,28.

Vid förbrukning stadskörning,medelfart 36km/h blev uppmätt förbrukning = 2,40l/mil.

Mvh Janne.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Hmmm..med all respekt grabbar.

Men man skall inte köpa eller överhuvudtaget köra en V12 om
man på minsta sätt bryr sig om bensinförbrukningen så länge
det inte är något onormalt som kan få en att tro att det är fel
på bilen.

Så skit nu i hur mycket bilen drar....gasa på eller köp en 318
eller den diesel.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kör min på blandad körning c:a 1.35-1.40, delvis landsväg 70 och delvis motorväg + stadstrafik ingår då!

Har på långkörning i helt laglig o "skyltanpassad" fart kör bilen på 0.95, men då med konstant landsvägskörning från punkt A-B!

Har också märkt att det är viktigt att V12:an är servad o underhållen för att förbrukningen ska vara gynsam, i större utstäckning än mer normala motorer alltså!

Efter stiftbyte (stift som inte var slut), så drar bilen c:a 1-1.5 dl mindre bensin, så helt klart värt o ha bra koll på motorns alla slitdelar!
Ett stiftbyte som förövrigt var mycket enklare än många skrivit om, tog mig 1.5 timme o byta alla 12 stiften, det enda jag tog bort var spolarvätskeburken (som sitter med 1st skruv!))

För övrigt en underbar bil o sluka mil med, känns inte speciellt föråldrad på den punkten!))

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Paap: Tror att 225/55-16 är en bättre dimension för 750:an, 225/50 blir lite för lågt!

///Magnus
Paap Reeder
... jo alexandar .. .förvisso helt rätt det du säger men samtidigt är det alltid tungt med "wasted money".

Som att ha ett hål på sopparöret efter bensinpumpen varvid det droppar ner under bilen utan att ens ha passerat ngn av de tolv cylindrarna.
Och av br.förbrukningen kan man också avläsa hur effektivt motorn jobbar.

Tar den inte vara på all energi i soppan är det som att betala för 122 liter i s t f 102 som man tankat.

E21 ... räknade ut att det i a f blir samma rullomkrets med 225-50-16. Men det kanske kommer att se för lågt ut ... men å andra sidan så är ju TRX´en 45 - profil om än bredare.

Blir det inte bra sätter jag dom på E28:an.

MVH /// Paap R
Alexander,

Förstår inte hur du vågar ge dig på Paap. Kolla hans inlägg så förstår du vad jag menar. I och för sig säger du ju inget i sak utan är det väl närmast ett politiskt uttalande som du gör och sådana gör ju sällan anspråk på sakkunskap utan är oftast baserade på egna värderingar.

För egen del tar jag gärna emot faktauppgifter om V 12:an och mycket tacksam för sådana som jag kan lägga till grund för egna kunskaper om V 12:an. Alexander, vad du tillfört om bensinförbrukning gav mig ingen kunskap alls annat än att du tycker att det är "kul" att betala skatt som någon annan politiker uttryckte det.

MVH///////////////////////CL
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Känner jag Paap rätt är det inte bensinpengarna det handlar om, utan om att bilen inte går som när den lämnad bandet i Dingolfing…

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Tagga ner lite.

Jag är mycket väl medveten om att Paap är ute efter att optimera
sin bils prestanda och verkningsgrad.

Det var inte heller något politiskt uttalande utan även jag tycker
att bensinskatten på denna nivån inte är annat ett modernt
röveri. Tycker inte det är kul att betala som hög skatt.

Då skulle man lika gärna kunna höja den till typ 50 spänn/l eller
nåt så man fick tillbaka något genom att vägarna skulle
vara lite mer tomma :-)

Bensinförbrukningen är dessutom det minsta problemet man
har att brottas med om man har V12 eller V8.
Paap Reeder
... dä e´ lugnt alexandar.... förstår hur du menar.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... drog upp V12:an i 115. Nollade Verbr II och körde motorväg i 5 mil med farthållaren på 115 - d v s 110 i verklig fart.

Det bidde 1,15-1,17 ... pendlade litet mht var i uppförsbacken man var.

Enligt boken skall den ju ta 1,18 på landsväg ... men vilken hastighet är det som gäller? 90 säger några?

Vad tror ni om detta? .... själv tror jag det är jäkligt bra.

Nu går den faktiskt klockrent 0-250 .... (inom parentes kan sägas att en minitraktor från hissingen - T4- har absolut inget att komma med efter 150 ... fast han kanske körde på gammal soppa?... he,he.
Detta lilla test gjordes dock på hemvägen utanför själva bränslekalibreringskörningen...)

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... i f h t full-tank <-> full-tank visar OBC ca 2-3 % för mycket i br.förbr.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Färddatorn går att kalibrera: Länk

Jag har kört fiskört min en gång på 0,85 enligt färddatorn, efter kalibrering är det nog 0,9 i verkligheten. Det var hemfärden efter inköpet, jag låg i runt 80 km/h på plan motorväg genom Skåne/Halland. Numera brukar jag ligga på det dubbla, men det är mest stads- & bus-körning som gäller ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Hur får man ner den i 0,85?
Hur man än gör kommer det alltid en uppförsbacke eller motvind som gör att mna ligger MINST på 1,05 i snitt ju.

Själv ligger jag på 1,42 just nu i snitt och är helt nöjd med det. Kör ganska sällan. Är det inte längre sträckor så får bilen stå. Finner ingen anledning till att precis ha varmkört den för att sen stänga av den igen....

Hur länge borde man låta motorn gå innan man kör iväg på morgonen tex.?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Paap Reeder:
Angående soppaförbrukningen, du borde försöka låna en uppsättning 205:or eller 215 och se vad du landar på i soppaförbrukning då. Det år även bra att ha bra tryck i däcken, det som fabriken anger är ofta för maximal komfort, inte bästa väghållning eller lägsta förbrukning.
Det hade varit intressant med en seriös utvärdering av dessa parametrar!

/Mats J
Paap Reeder
MatsJ!
Klokt. Jag skall nu snart ställa av min igen varvid några checkpoints skall göras ... bl a kontroll av kaminställningen samt ett nytt leak-down-test (är helfrälst av detta).

Den går helt olika på TRX-på Vinterfriktion-på 225:orna. Eftersom den väger nästan 2 ton tror jag också att just däcken har en stor inverkan på bensinförbrukningen.

Själv tycker jag att mina nuv 225:or på BBS är en optimal lösning.
Nu ligger jag på 2,20 ... men det är bara stad och rödljus på denna tank.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.