|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har varit runt lite på diverse utländska forum och hittat ett problem med E46 på en del som heter Subframe. Jag fattar dock inte riktigt vad detta är och undrar nu om någon av Er vet vad detta är, om det är ett vanligt problem och om man skall vara orolig? Filmen ser inte helt bra ut... Länk till filmat problem: Länk Övrig länk från E46 Fanatics Länk Carl | |
|
De är ett ganska ovanligt problem som drabbar tidiga e46:or. Inget du behöver vara orolig för på 330. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har tänkt köpa en E46, av tidig model. Alltså en sen 98 eller en 99. Är det här något somman bör kolla upp? |
|
|
Att ta bilen till en lift och kika på utsatta ställen efter sprickor är inget som skadar. De finns väl 1 känt fall på detta forumet på en sedan -98 där det hänt. I Usa är de något vanligare men de är fortfarande högst ovanligt. De brukar finnas en koppling till väldigt mycket bus med drivlinan och denna skadan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
OK, det var ju skönt att det inte verkar vara så vanligt. Carl |
|
|
Turner motorsport har en förstärkningssats samt en bra beskrivning hur man monterar den. Länk Länk _______ //Niklas |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Min bil är just nu inne på reparation för detta problem. Jag tror att de inte kommer att svetsa/förstärka, utan att de i själva verket byter ut bottenplåten. Som tur är går det på goodwill; ganska jävla dyrt att fixa annars. Det enda minuset är såklart att jag nu är utan bil i ett par veckor. Bilen är en E46 328i, årsmodell '98, knappa 16000 mil på mätaren. Bara att vänta och se om/när det händer på era E46:or <djävulskt grin>. |
|
parolof |
Perret, hur gick skadan till? Brukar du burna eller köra bana? Eller var den så när du köpte den?? |
|
Kör inte bana och burnar inte, men tycker nog om att trampa på gasen i största allmänhet. Inget som borde leda till sådana här problem dock. Det är helt klart ett konstruktionsfel, plåten är helt enkelt för tunn och kraften fördelas över ett för litet område. Det är möjligt att detta problem har åtgärdats på senare modeller, men det kan också hända att det helt enkelt inte ännu har hunnit dyka upp... |
|
|
Talade förresten med arbetsledaren på verkstaden och han bekräftade att hela bakre bottenplåten byts ut mot en förstärkt version. Denna förstärkta version är tydligen standard på nyare årsmodeller, men han visste inte exakt från och med vilket tillverkningsår. Jag gissar att ändringen kan ha gjorts i och med 2001 årsmodell. Det är såklart lite tråkigt att vara utan bil i 3-4 veckor, men i övrigt tycker jag att återförsäljaren och BMW har skött detta mycket exemplariskt. |
|
|
Jag har för mig att uppdateringen kom sent 99. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
parolof |
hur mycket går reparationen lös på? |
| Vet inte exakt, men enligt de uppgifter jag hittat angående motsvarande fall så kostar ordentliga reparationer (ingen slarvsvetsning) typiskt sett mellan 2-6k€. Att byta hela bakre bottenplåten är säkert i dyraste laget med tanke på allt som måste plockas loss och sättas på plats igen. På märkesverkstad är ju allt dessutom lite dyrare... | |
|
BMW betalde min då jag hade sprickor vid fästen i bakaxeln (höger sida). De betalde även bussningarna. Jag kan säga så här, bilen känns rätt så stabil nu tack o lov! :) ------ Länk Länk |
|
| På tal om stabil: jag kör nu en Nissan Micra från '89. Kan säga att en E46 där bakhjulen endast delvis sitter fast i bilen fortfarande är mycket mer stabil än Micran :) | |
| Hur yttrar sig det här problemet och vad är det som orsakar det? | |
| Rammstein, kolla Turner motorsport sidan (länkad tidigare på den här sidan) för en bra förklaring. | |
parolof |
$146.95 för några plåtbitar:-) billigt;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.