|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så satt jag och en vän igår och filosoferade kring det här men kom inte direkt fram till någon logisk förklaring.. Känner verkligen för att sälja e36'an och köpa mig en e30 men jag vill ju ha en sexa i bilen samtidigt som jag vill ha m3'ans hårda former. Att byta motor känns ju samtidigt som man förstör bilen så jag är helt enkelt nyfiken på varför det är som det är. Mvh / Jens | |
|
Fyran klarar bättre höga varv genom att den har kortare, smidd vevaxel. En sexa är inte lika pålitlig vid varvtal kring 9000. (DTM bilarna) Fyran ger bättre bottenvrid. Då M3 E30 tillverkades så fanns inte färdiga fyrventils toppar till sexan, det fanns däremot till fyran. Fyran är kortare och kan placeras längre bak i bilen, vilket ger bättre viktfördelning. Saxat från:Länk Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
fyra cylindrar i e30m3 bla. för viktfördelningens skull, kortare motor ger placering längre in mot bilen centrum.. Tror jag, Mvh Tobbe |
|
| Abbe du var liite snabbare där ja!!! ;o) | |
|
Det gäller och vara snabb.... :-) Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
BMW hade ju iof S38 motorn att tillgå, men det hade ju blivit väldigt tungt på en E30 kanske. Men vill man ha en E30 M3 ed 6:a så finns ju alternativet Alpina B6 3,5 S: Länk En M3:a med 3,5 liters M30 motor på 254 hk... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Fanns som abbe säger ingen 4 ventils topp till lilla sexan. M88 (stora sexan) som fanns i M1 och M5 hade alldeles för stor cylindervolym för att få användas i DTM. (S38 kom efter E30 M3) |
|
| Där ser man, jag tackar så hjärtligt för svaren. Blev lite klokare nu. Tack än en gång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.