|
|
|
|---|---|
|
När V8-an stått över natten så kan den ge ifrån sig ett dieselliknade ljud under 1/2 sekund vid start. Är det normalt? På M5-an är väl det ett av tecknen på problem med Vanos? Fast låter det under flera sekunder på M5:an? Till saken hör att ett felminne lästs av som problem med insugskammen DIS-meddelande: nr 34. Funktion inloppskamaxel, kontroll b2 Samt att den känns lite klen i låga registret. 0-100 snarare runt 7 sekunder än 5,5. Men frågan just nu var som sagt om diesel-ljudet i 0.5-1 sekund är normalt för en B10? | |
|
På M5'an är det ett skönhetsfel, inte tecken på problem med VANOS. Min M5 låter som en diesel, men har inga felmeddelanden eller fel överhuvudtaget. Antagligen skönhetsfel på din också... Kan det möjligen vara en givare som spökar till din inloppskamaxel? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Har läst en del om cam-shaft sensor på M5/540/528, att det varit problem samt att dom tappat effekt i låga registret då. På 540 lär det vara enkelt att byta. Någon som kan intyga hur det är på 4.6? Borde inte DIS-messet vara om sensorn snarare än själva kamaxeln. Iof är det väl sensorn som rapporterar ang. kamaxeln också?? |
|
|
Hej Mårten. Har du kollat så att du inte köpte en D10 :-) Ha de` Ando |
|
| Det skulle ju vara kanon, men just nu så lutar det snarare åt att det är med en B18-spis jag fått tag i... :) | |
|
Skämt åsido. Hoppas det inte är tendens till problemet jag nämde för dig ! Men så som du beskriver det hela så är det mycket möjligt att någon sensor "spökar". Här är den text som gäller Alpinas V8 (4,6) Ur Alpina Gemeinschafts klubbtidning nr 3 -04 ZYLINDERKOPFPROBLEME. Wir möchten euch darauf hinweisen , das es in letzter zeit zu einer häufung von problemen bei den 4,6 liter motoren gekommen ist. Egal ob E34, 36 oder 39. Ursache ist ein defekt der organischen kopfdichtung. Hierausresultiert ein kopf -sowie blockschaden welcher aufgrund des alusilblocks irreparabel ist. Es entstehen kosten in der grossenordnung vin etwa 17.000 Eur fur die reparatur mit orginalteilen. Der schaden tritt meist zwischen 130.000 und 180.000 km auf und kundigt sich nicht an. Als abhilfe kann man metalldichtungen montieren , deren preis bei etwa 1.000 Eur fur beide bänke liegt. Diese metalldichtungen werden auch im X5 4,8iS verwendet. Ando |
|
|
Ja hoppas inte det, tycker dock inte det låter så sannolikt. Men det lär man väl få äta upp och stå med en 1X0' reparation. Visst hårdnar (typ åldras) kylvattenslangarna om det läcker avgaser ut i kylvattnet? Hur fort sker det isåfall ? Och hur var det ni 4.6-ägare Inget tillfälligt missljud vid start? |
|
|
A.G: När ska jag få se din vackra B10 Biturbo, som dessutom är RÖD?:) En Biturboman's funderingar... Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Kamaxel-givare, nån som vet om det är samma på 540-99 som på Alpina B104.6-99 Strax under 1000:- för givare och oring(10:-) Läst att den legat på 55£ resp 70$ utomlands Besiktigad u.a igår iallafall. Samt att felmeddelandet kommer inte tillbaka förrän efter kallstart DIS-mess nr 34. Funktion inloppskamaxel, kontroll b2 (Kan inte mäta stopp, retardation mm) |
|
|
Att motorn låter en hel del de första sekunderna efter kallstart innan oljetrycket byggts upp är absolut inget ovanligt. Mvh |
|
|
Såg denna tråd angående topplockspackning b10 4.6 Länk Utan att egentligen ha en aning så slås man ju av tanken att det kan vara så att det är Alpinas egen topp-packning som haft problem? Ha dé! ps. har inte bytt kamaxelgivaren ännu |
|
|
Tänkte bara följa upp denna post: Angående felmeddelandet så var det mycket riktigt kamaxelgivaren. 700:- + moms samt mycket enkel att byta. Vem som helst kan göra det med en insexmejsel och lite olja att fukta nya oringen. Eller ta olje-hinnan från gamla kamaxelgivaren. På min bil påverkade inte den trasiga kamaxelgivaren motorgången, (förtutom tappad effekt de få gånger som den gick över i failsafe-läge (kanske är ett windows-begrepp, men ni fattar). På en bil med enkelvanos kanske det hade påverkat mer. Angående ljudet från de hydrauliska så är det helt normalt även enligt BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.