AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.003

Erfarenheter av byte till sportavgassystem: Simons 036-H5X

Hej,
vill dela med mig av mina erfarenheter vid mitt byte från orginalburk till ett Simons sportsystem 036-H5X, a la DTM rör.

ray.se (tillverkaren) påpekar perfekt passform, men så var icke fallet.

Nedanstående artiklar hänvisar till länk: Länk

1) Det finns två positioner för för den vänstra gummiupphängningen (no 7) sett från körriktningen. Eftersom jag hade ett orginalsystem så var upphängningen justerad så att det var det största avståndet dem emellan. Nu fick den vänstra monteras närmare den högra (fanns två monteringsmöjligheter).
2) Änden på vänster rör från katten och från Simons röret var av modell "trumpetblås", dvs båda "hannar". Ingen artikel no 3 följde med för att ansluta "hannarna" mot varandra! Som tur var kunde jag återanvända den gamla!! Vad gäller det andra röret så var det perfekt passform!
Jag vet inte om no 3 skall följa med i Simons paketet, men hur som helst så saknade jag denna.
3) När burken skulle monteras var avståndet mellan gummiupphängningarna mellan dem för stort: Det var ca 1,5-2 cm mellan fästen på burken och gummit om passningen gjordes mot den vänstra, vilket man för min del var tvungen att passa in mot eftersom spoilern annars tog emot på höger sida.
4) Att få in skruvarna i fästena på burkens ovansida mot gummit inte heller det lättaste om man har stora händer ... det är tråångt mellan chassi och burk.
5) Pga det stora spelet så uppkom det större brytkrafter på gummit och därför fyllde jag ut spelet med större brickor för att fördela ut kraften på en större yta på gummifästet. Helt perfekt blev det inte.
6) Pga spelet så lutade burken lite. Inte farligt men lite tråkigt.

Hoppas mina erfareneter kan vara till hjälp.

Mvh
Stephan

Kramar du också ratten när det går undan?!
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Jag har just satt på ett simons sportsystem på min bil, den passade jätte bra förutom att jag tycker att slutburken sitter lite för högt. Min bil är en E30 och till dom verkar de vara bra passform.

/Simon
Vad lustigt ... tråden hade 12 inlägg men samtliga försvann förutom startinlägget!!??

Hur som helst: Min passform var godkänd.

Upplevelser vid körning:
* Accet upplevs vara större efter 3500 rpm, men mindre under 3500 rpm.
* Bilen drar nu mindre bensin vid landsvägskörning! Brukar pendla mellan Norrtälje & Stockholm i 130 knyck. Med det rostiga (med lätt läckage) orginalsystemet drog bilen ca 0,9 l/mil med nästan tom tank, men med fullflödessystemet drog bilen 0,86 full tank.

Mvh
Stephan

Kramar du också ratten när det går undan?!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Inläggen försvann i diskkrashen i dag.
Tack för informationen Player!

Mvh
Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.