AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.169

328 köp?

Hej,är ny här,och snart kanske jag köpt min första Bmw.
Bilen jag är intresserad av är:
Länk
Vad tror ni om den?Det är import.Har läst beg.guiden,men ni kanske har flera tips om vad man ska kolla osv.
Tack på förhand!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Säljaren har inte full koll då han påstår att det är en V6...

Hur länge är det sedan den importerades? När det gäller kontroller så är det det vanliga. Be en BMW-handlare kolla i deras centraldator om garantireperationer har gjorts. Har detta gjorts så får du datum och miltal som du kan verifiera med servicebokens olika stämplar. Nästa steg är att kontakta verkstäder som stämplat boken och kolla att bilen verkligen varit inne samt att miltalet var detsamma som i boken. Man kan vidare kontakta tidigare ägare i både Sverige och Tyskland(?). För att ta reda på dom tyska ägarna så behöver du en kopia på briefet och för att få tag på detta så får du kontakta Bilprovningen som arkiverar dessa i samband med importen.

I övitgt gäller det som alltid att undersöka bilen och eventuellt lämna den på en M-test. Har man själv inte så stor kunskap så ta om möjligt med någon som kan bilar.

Om allt ovan stämmer så tycker jag bilen verkar ok i pris.

___
//Ulf
Det här är första ägaren i sverige,reggad:2005-05-10.När man ska kolla garanti-rep,räcker det att uppge reg.nummret då?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att det räcket då BMW bör få fram chassinr med hjälp av detta. Då bilen är en nyimport som är till salu direkt så är det desto viktigare att kolla upp allt. Personen som har tagit hem den kan ju inte ha betalat speciellt mycket för bilen.

Det är bara att räkna baklänges. 70' - lite prut - vinst för säljare (få tar hem bilar för att vara snälla) - importavgifter - transportkostnader = bilens pris i Tyskland. Kan inte alla siffror men en gissning är ju att bilen inte kostat mycket över 50' i Tyskland och det låter lite med den utrustningen och de milen.

Finns säkert någon annan här som har koll på hur E36-priserna ser ut i Tyskland.

___
//Ulf
Ja,verkar kanske lite mysko att den är till salu på en gång,,
Får försöka ta reda på så mycket som möjligt.
Tack för svaren!
Kan ju tala om också,att jag har bjudit 40000:- + en saab 9000 i inbyte,och han vill göra affär.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tror inte allt står riktigt rätt till angående den bilen. Även fast skicket kan förefalla väldigt fint så kan bilen ifråga mycket väl rullat >25". Jag skulle nog granska den där bilen väldigt noga. Dessutom verkar säljaren inte ha riktigt koll heller, sen när började BMW tillverka V6:or?

Nja, den bilen ska nog kollas med både förstoringsglas och mikroskåp.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
finnsdet ingen service bok? Är bilen köpt privat eller hos handlaren i tyskland? För om den är köpt på firma så kan man se hur mycket den har rulla vid köpet och om den svenska säljaren har fifflat med mätaren!
Är den tyska momsen betald? för det ä väl så att om tyska momsen är ej betald så får man betala den svenska, är det inte så?

Jag är inte säker MEN jag har för mig att bilen har varit på mobile.de till salu sedan länge. början på året då jag själv och letade efter en 328 touring!
Fråga honom var den importerades ifrån (stad). Bilen hade samma färg och samma färg på skinnet och rullat runt 25tmil! Om det var privat eller hos firma kan jag ej komma på men tror att det var hos en firma!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Han måste ju köpt bilen väldigt billigt! Såg att det fanns servicebok nu, kolla den noga så att stämplarna är inte lite skumma! Oftast om bilen är servat på auktioriserade verkstäder så kan man leta efter dom på internet och kolla så att dom finns ev ringa upp och kolla om bilen varit servat hos dem! Kolla så att handstilen är inte detsamma på alla stämplar! Han hade ju påkostat sig vinterdäck o sommardäck för 9000kr! Så nåt skumt är det om han nu inte behöver pengar snabbt därför säljer han bilen, så han kanske går +/-0.

MvH Bmw 4-ever
Förutom fusket med skruvade mätare förekommer ofta skattefusk vid import av begagnade bilar från Tyskland. Bilarna köps momsfritt i Tyskland. Det är sedan meningen att moms ska redovisas och betalas i Sverige. Detta görs inte alltid. På detta sätt kan dessa oseriösa importörer sälja sina bilar billigare.

Nu vet jag inte om det är så i detta fallet, men kolla säljaren noga.
Han säger sig ha köpt bilen av en privatperson i Tyskland,att han har bes.protokoll och kopia på reg.bevis från tyskland.Han uppger också telnummer till den personen i tyskland han köpte bilen av,så att jag kan kolla att "allt stämmer".
Han har ett plötsligt behov av pengar,som verkar troligt.
Hmm,svårt läge tycker jag,vet inte riktigt hur jag ska göra.
Förresten,hur kollar man att momsen är betald ?
Jag ringde särskilda skattekontoret i Ludvika (har jag för mig) och frågade vad som gällde om man köpte en importbil där det visat sig att importören inte betalat momsen. Och svaret var att det kommer i vilket fall inte drabba dig.

Känns bilen fel på något vis så brukar den också vara det. Välj i sådana fall en annan, det finns många till salu...
Sen så får du se upp så att inte toppackningen eller toppen är på -g. Det om något är en anledning att sälja snabbt (dyyyrt). Kolla kylvattnet att den håller sig på rätt nivå utan att tappa vatten. Kör minst ett par mil och kolla tempmätaren. Givetvis så kollar du även oljan så att den ser rätt ut. Bilen är nyss servad står det, kolla upp var och ring verkstaden och fråga om dom vet något om den. Och så det vanliga, AC som lägger av...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Får man fråga var bilen i Tyskland köptes då? När man köper hos en handlare som jag då, får man ju kvitto på köpet Och där står det ju vad bilen hade gått när den såldes! I detta fall är det privat köp och då kanske man kan kanske ha skrivit vad bilen hade gått vid köpet!
PowerMac: hade man inte detta problemet med toppackningen o toppen på tidiga modeler och då menar jag 2,5 liters 6:an i början på 90-talet och fram till 92-94?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
glömde en sak, du skrev att han har bes.protokoll och kopia på reg.bevis från tyskland kolla på dem och där kan du se bl a hur mycket den hade gått då.
Och titta på bilen, känns det bra så varför inte köpa den! Kolla senaste besiktinings protokollet vid reg.besiktning om hur avgasvärden var då!

MvH Bmw 4-ever
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Bilen verkar ju ligga rätt bra i pris i förhållande till utrustningsnivån. Det jag skulle gjort om jag vore intresserad skulle vara att lämna in den till ett omfattande M-test. Det kan man kosta på bilen om man nu ska köpa den.

Tack för alla tips,men jag avstår den här affären.Har hittat en 728,-98 som verkar väldigt intressant i stället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.