|
|
|
|---|---|
Calle_e30 |
Tjena! Jag ska köpa en 318-89 med M40(förmodar jag). Topplockspackningen på bilen jag kollat på har pajat, därför säljer ägaren bilen.. Vad kostar en ny packning och vad mer kan behöva göras för att få bilen frisk igen? Vad kan ha hänt i motorn? Tacksam för alla svar!! Mvh Calle Söker billig E30 =) |
|
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler. Kontrollera att kamaxel, ventiler och vippor/vipparmar inte är nedslitna, dyrt att byta. Själva packningen är inte speciellt dyr (270 kr), du behöver även en sotningssats (1 125 kr). Kolla under BMW>>Motor>> Länk __ ///M som i Mugge. |
|
Lundqvisten |
Oftast räcker det ej med att endast byta packningen, topparna är oftast spruckna, inte omöjligt med ett slutpris på: 7-8000:- inkl arbetskostnad. Är bilen fräsch förövrigt så kan du betala Max 5000:- |
| Mugge: Skulle du vilja förklara det där lite närmare? Blev genast nyfiken när jag läst det där om kammen! På vilket sätt är den felkonstruerad så att trycket blir dubbelt så högt? Vilket tryck? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.