AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.322

Prisvärd 530iM -02 ?

Sida 1 av 2
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Hittade en 530iM för 219' med följande utrustning:

Saphiresvart
Manuell
18" M5 fälg (nya Pirelli Zero)
Navi 16/9
Elstolar m. skinn
Mulitratt M sytle
PDC
Regnsensor
Bensinvärmare m. fjärr
Telefon (trådlös)
Avbländbara backspeglar (infällbara)
Glaslucka
Elrollo

1 ägare i Tyskland tidigare.

Låtr rätt rimligt eller hur?

Freude am fahren
Miltal?

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Ursäkta, glömde det. 7300 mil.

Freude am fahren
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Hej,

Var och kollade på den igår, trevlig kille. Men den har aldrig varit
i trafik sedan importen, dessutom saknade den milintyg från BMW och farzeugbrief. I övrigt såg den fin ut, nå't stenskott på huven och lite nötta gummilister. Mätarkollen skulle han fixa och F.Z brief kan man väl få från Bilprovningen.

mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du en länk till annonsen? Det låter ju bra. JAg skulle sköta mätarkollen själv hos BMW då kan man samtidigt få lite feedback från meken i övrigt hur skicket är mm. Kolla begagnat och importguiden till vänster. Det låter inte helt orimligt men som sagt syna alla importer noga. Logag serviceboken och ta kontakt med verkstäderna som har servat den.
Lycka till
Asken
Kolla upp så att det verkligen är en ägare i tyskland. Ring honom och hoppas på att han kan engelska. ;-)
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Länk

Serviceboken ser OK ut, utrustningslistan sitter på insidan, det som förbryllar mej är att det bara är 3 servicetillfällen på 7000 mil..., kändes lite.. Jag får väl kolla upp den....

Efersom jag inte bor på orten så har jag lite svårt att hantera mätarkollen, men jag har krävt att få ett "stämplat" intyg.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det ser ju ok ut dock låter formuleringen tragiska omständigheter inte som en vanlig säljargumentering i mina öron men jag kan ha fel. Som sagt känsla där. Det är så mycket pengar och det enda tipset jag själv kan ge dig är att ta dig tiden och kolal allt noga lita på din egen info. Bilar finns det gott om. Kan han inte ge dig kontakten i tyskland där bilen är köpt från kan det ju vara en indikation att det bör man kolla närmare. 7k mil och 3 service är inget konstigt. Varje service på detta är 2-2.5k mil mellan varje tillfälle. Be att få betsälla milkollen själv hos en BMWhandlare. Be säljaren om namn och telnr på verkstan i tyskland som har servat den. via www.bmw.de kan du hitta verkstan ringa dom eller be nån bekant ringa. ÄR allt detta ok då har du nog kollat så noga du kan.
Mvh
Asken
Jag tycker att det är intressant när helt nyimportrade har text i annonsen som:

"Bilen säljs pga av tråkiga omständigheter" eller
"nu måste tyvärr pärlan bort" eller
"säljes pga ändrade familjeförhållanden"

Visst KAN det vara så, men ibland känns det snarare som
"säljes pga att tjäna en hacka på en nyimporterad bil" hade varit närmare sanningen

/Astroboy

Om inte bilen är inregistrerad i sverige så är det mycket som tyder på att han som importerat bilen har antagligen gjort det i syfte att tjäna pengar. Och då måste han ha betalat betydligt mindre än det som bilen säljs för i sverige, detta med tanke på att han skall täcka importkostnader och vinst. Ärliga bilar kostar ungefär lika mycket här som i tyskland. Säljaren kan i och för sig ha en bra kontakt hos någon tysk bilhandlare, men oftast är det bilar som inte är 100% av någon anledning som hamnar vid sidan av. Du bör vara försiktig, kolla upp bilen noga, och be säljaren visa kvitto på bilen. Ring bilfirman för att kolla upp den och även ursprungsägaren om möjligt.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Tack för tipsen!

Som sagt, det är lite problem att beställa milkoll när man bor 700 km bort :-).
Jag håller med att formuleringen väcker en viss misstänksamhet.

Det som stör mej är att man kör runt med en bil som ej är i trafik....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen är inregistrerad men ej påställd. Den blev inregistrerad 050222, dvs nästan 3 månader sedan. Nu vet vi ju inte vad de tragiska omständigheterna är men ibland så finns det ju helt "legitima" anledningar som gör att det blir så här.

Milkoll på BMW säger inte hela sanningen så bra för att dom säger att LKM stämmer så behöver det inte vara så. Som Asken säger så kontakta verkstäderna som gjort service och verifiera att bilen har varit där och haft samma miltal som i boken. Be också en BMW-handlare att kontrolla om bilen har haft några garantireperationer. Om så är fallet så får du dessa med datum och miltal vilket då givetvis ska stämma med datum och mil i serviceboken. Kan du få tag på en kopia av briefet (kontakta bilprovningen) så kan du där se alla ägare som funnits på bilen och kan då kontakta dessa för att kolla mil och om det finns något annat konstigt med bilen.

Som sagt en del jobb men det är också en del pengar det rör sig om.

___
//Ulf
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Hej,

Jag fick en förklaring till omständigheterna, och jag ser ingen anledning att ifrågasätta dessa, så'nt borde man inte ljuga om.

Kan en svensk BMW-handlare se garantirep som är gjorda i Tyskland?

// Hans
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja det kan han då dessa är lagrade i en central databas. Däremot så kan han inte se de vanliga servicarna. Dom brukar ta en mindre avgift för att göra denna kontroll.

___
//Ulf
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Hmmm " -och be säljaren visa kvitto på bilen"
Varför skall han visa kvitto på bilen för??
Det är väl säljarens ensak vad han har betalat för bilen.

OM det nu skulle vara så att han har fått den till ett bra pris så betyder inte det automatsikt att den är fifflad.

Man kan faktiskt köpa bilar billigt i Tyskland som är reko, fast då krävs det att man är snabb, smart och har bra koll på läget.(samt talar tyska)
Denna killen kanske har just desa kvalifikationer, fast han behöver pga okända omständigheter sälja bilen.

Så det där med kvitto skulle jag INTE bry mig om.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Visst är det säljarens ensak att visa kvitto eller inte. Men en ärlig säljare som skall sälja en nyimporterad bil "pga tragiska omständigheter" tycker jag skall visa kvittot. Annars letar jag efter en annan bil.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Att säljaren visar kvitto på att bilen är fullständigt betald är en självklarhet, summan kan man ju utelämna.
Alltför många har åkt dit p.g.a. att "säljaren" inte betalt bilen i sin tur, vilket innebär att du som ny ägare kan få betala den ytterligare en gång.
Att man tjänar en hacka på en importbil är väl helt O.K, så länge man är ärlig

Freude am fahren
Qvarnström
Snygg var den, tänkte ta en titt på den imorgon! Rätt utrustning och rätt fälgar, helt klart!

Mr Beemer
bmw320cab
Den har varit till salu en längre tid om jag inte har fel.?
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Gå in på www.kvd.se o kika på 530iA 02 M-paket, riktigt fin!
Auktionen stänger dock på torsdag för den bilen. Står i 183 000 just nu (onsd). Billigt! SV-såld med som synes klockren historik.

Bara ett tips.
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Om inte bilen är betald,så hade garanterat inte tysken släppt med briefet.Den som har det äger bilen kan man i stort sett säga.Däremot kan det vara bra att kolla upp så att momsen är betald(Mwst)...

Beträffande auktionen på 530iA...Priset brukar rusa iväg bra mycket sista timmen,då dom flesta seriösa köparna kommer in..

E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.