|
|
|
|---|---|
|
Passar org m-fjädrar från en 325 E30 på en 318is -90? Är dessa fjädrar mkt hårdare än de som sitter på orginal? | |
|
Ingen som vet?? |
|
Lundqvisten |
joorå...jag vet, har själv E30-89 med M-technic chassie från fab. M-Technicfjädrarna är kortare samt gjorda för att arbeta ihop med Bilsteins kortare gasstötdämpare. Således ingen vidare bra kombination med korta hårda M-Technicfjädrar samt standarddämpare ala cykelpump. Har du redan köpt M-technic fjädrar? Vad har du för dämpare? samt hur grova är fjäderbenen fram 45-51mm? |
|
Det sitter 51mm fjäderben på 318is. De fjädrarna (m-technik) gör väl omkring 20mm sänkning gentemot orginal?? Personligen tror jag inte att en så pass moderat sänkning innebär att andra dämpare är nödvändigt. Dock är det ju bara positivt om du passar på och byter dem också... Vet inget om fjäderkonstanten dock! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Om jag inte missminner mig helt så sitter det 325E30 m-technikchassi som standard på 318is16V E30. M-technik fjädrarna till E30 ger endast en sänking ihop med de speciella m-technikstötdämparna. läs gamla trådar för mer info: Länk , Länk /G |
|
|
Nej, det är inte samma chassie på 318is som på 325i med M-Technic chassie, bilarna väger olika mycket och har olika viktfördelning. BMW har som de flesta andra tillverkare olika fjädrar / stötdämpare beroende på motortyp och utrustningsnivå. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Tror ni det skulle gå att montera m-fjädrar från en 325 på en 318is. Idagsläget sitter det en säkningssats på den men jag skulle vilja ha den orginal och kan få tag i billiga fjädrar från en 325. Eller är det bättre att köpa fjädrar som har suttit på en 318is? |
|
|
M-techchassi innebär inte att det är exakt samma detaljer, precis som Johan Tryggvesson är inne på. Men, det är sån liten skillnad att jag inte tror man kan märka den. Fjädrarna är så pass mjuka trots namnet M-tech. Är där en skillnad så kan man troligen leva med den om man inte är originalfreak. /Anton |
|
Lundqvisten |
Citerar Antom Lillsund: Men, det är sån liten skillnad att jag inte tror man kan märka den. Fjädrarna är så pass mjuka trots namnet M-tech. ************************** Mina orig M-tech fjädrar är så extremt hårda att det är mkt svårt att med enbart kroppstyngden (110kg) trycka ned bakvagnen med mer än 2-3cm. Däremot på vanliga E30, så går det nästintill att trycka ned bakvagnen tills den bottnar. Så det är en enorm skillnad på vanliga fjädrar samt M-technic. |
|
Anton är lite miljöskadad. ;) I hans värld är M-technik mjukt. Sedan gällde skillnaden mellan M-fjädrarna på 318is och 325. Och där håller jag med Anton om skillnaden nog är tillräckligt liten för att Joacim82 inte skall behöva bry sig. Vad gäller hårdheten på fjädrarna i M-chassit så är det inte så hårt. Fjädrarna är bara ca 30% styvare än std. Bakfjädrarna är dock knepiga att räkna på eftersom tråddiametern varierar (från 9 till 14 mm om jag inte minns fel). /G |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.