AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
429

Lättning

Jo
744
Jonhny
745 -85
Nån som provat att lätta en E30 ? Tänkte först o främst på att slänga ut inredningen och ev sätta in två rallystolar.
Tanken är ju att får bättre väghåll. och bromsförmåga. Sen blir det väl bättre ax också, men det är ju mest en trevlig biprodukt =)
Nån som provat och kan dela med sig av erfarenheter ? Anledningen att jag undrar är ju att det är en 325 och att man kanske ändrar viktfördelningen så mycket att det inte blir bra ?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag har tagit bort allt på min e-30.
Golvmatta,isolering,asfaltsmatta golv,dörrar,kardantunnel,torpedvägg.Dörrsidor,baksäte.
Abs enhet,ja allt onödigt.
Sen blir det alu dörrsidor i 0,7mm.
Sen har jag 2st Sparco glasfiber stolar.
Kan lova att det är mycket kilo man tar bort.
Eftersom man tar bort mest asfaltsmassa fram på bilen,så blir det ju bättre viktfördelning på bilen.
MVH Andreas
Hu blir bilen att använda i vanlig trafik då? Den måste bli väldigt högljud! Eller......

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

Jo
744
Jonhny
745 -85
GÖTT !!
Precis det jag ville läsa.
Så länge man inte pajar viktfördelningen så finns det ju inte så många nackdelar förutom komfort...

Bmw-Andreas:
Du vet inte hur många kilon ? 100 eller ännu mer ? Bara reservhjul måste ju väga rätt mycket.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja om ja räknar med allt,jag har även kapat bort reservhjulsbaljan och ersatt med aluplåt.
Måste vara 150kg,man tjänar ju bara 20kg på att byta stolar,sen väger mattan i golvet 20kg.de blir mycket om man tar bort allt.
Men säg mellan 100-150kg,och då är de mest vikt fram man fått bort,och de är ju bra.
Men sen har man ju stor tung turbo och intercooler fram,de ökar ju på lite.
Den kommer låta väldigt illa i kupen,men man får väl ha hörselproppar när man åker långt:)
MVH Andreas

Jo
744
Jonhny
745 -85
Okaj.
Eftersom det är ett väldigt billigt sätt att få bättre prestanda på så är frågan om det inte är värt lite taskig komfort. Det får väl bli en busbil, med öronproppar i högsta beredskap.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Håller på att bygga långloppsbil, så här kommer lite ytterligare tips:

Glöm inte underredsmassan, skall enligt uppgift väga ca 13 kg på en E30, samt att karva ur dörrarna ordentligt (Fönstehissar och onödig plåt). Ett mindre batteri och mindre generator gör också sitt. På vissa modeller är tanken 2-delad, släng ur ena halvan! Ta vinkelslipen och karva bort samtliga förstärkningar på huv och baklucka (kan lova att de väger) samt ersätt originalinfästningar med sprintlås! Sen är ju glasfibergrejor och plastrutor aldrig fel...

Lycka till!

/Rikard, www.jmbracing.nu

De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
BMW-Andreas ... Vad har du skaffat för delar till M50 motorn när du ska överladda den ?!?

Har själv funderingar på att göra det fast man är ju ganska grön när det gäller turbo ..

** be as free as you want **
Är det verkligen bra att halvera bensintanken om man bygger en långlopps bil?? Blir väll en hel del extra depå stopp....

Mvh
Patrik 325i -92
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Sandgren: Du har rätt. Vi har inte gjort det på vår bil, men vi upptäckte att det går att göra om man exempelvis skall köra sprintrace nångång.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.