AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
970

Vägarbete vid högtrafik

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Varför envisas vägverket alltid med att fölägga vägarbetena till den tiden på året när det är som mest trafik på en plats? Nu ska dom börja bredda en övertrafikerad väg här på Värmdö (Grisslingerakan) och byggstarten kommer ju givetvis Jag förstår ju att man inte kan anpassa alla vägarbeten helt perfekt, men i just detta fallet så kommer det att ett riktigt helvete för alla som bor åt det hållet på Värmdö.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
"byggstarten kommer ju givetvis mitt i högtrafiken (alla sommargäster)" skulle det stå...

///Jesper
Jag håller med dig, har alltid suttit o svurit för mig själv i köer, ända bra förklaringen jag kommer på är att asfalten är nog lättare att ha o göra med när det är varmt.

Länk min pärla
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Alternativet? Vägarbeten på vintern?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Med dom vintrarna som vi har här så skkulle det knappast vara något problem. Annars skulle vår/höst passa bra. Trafiken dubblas här på sommaren. Redan utan ett stort vägbygge så blir det enorma köer.

///Jesper
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ring Vägverket och fråga, Det brukar vara samma sak inne i stan (där Gatukontoret har ansvaret). På sommaren när det inte är någon trafik har alla vägjobbare ledigt.
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
J.Dredd;; Det kanske är lättare att göra jobbet när det är torrt ute sen att det är ofta vid trafikerade vägar är nog p.g.a att de slits ut mest och ska va alltid i så bra skick som möjligt, har en vän som jobbar inom sånt och han tycker att det är lika jobbigt och främst farligt som bara den vid såna vägar.

mvh madmax

behind a great man there is a great BMW
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
J.Dredd: då är det ju tur att vägen ska breddas. Vilket är svårt att göra utan att vara på/i vägen.

Tretretti: "På sommaren när det inte är någon trafik har alla vägjobbare ledigt." Meaning?

"BMW six appeal"
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
En annan anledning kan ju oxå vara att det inte finns tillräckligt med resurser som kan jobba natt och det kanske är för dyrt att betala ut löner för nattarbetare. Och om det är inne i stan kanske det inte är någon hit att leva om på natten :)

///Foppa
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Läste just om det i Vägverkets tidning Sommarvägen 2005, tyvärr fanns inte den artikeln med bland .pdf:erna på www.vv.se

Anledningarna skulle vara gynnsammare väder och temperatur, och mindre tung trafik under sommaren.

Verkar även som att många av asfaltbilarna är plogbilar under vintrarna, går väl lite långsamt att ploga om man ska göra det framför asfaltläggaren :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är inget underhåll av vägen det handlar om, utan en breddning. Och det går inte specielt mycket tung trafik. Och visst. Det behövs verkligen. Jag ifrågasätter bara tidpunkten. Det är som sagt när det är som mest trafik på hela året.

///Jesper
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
J.Dredd: förmodligen tar det hela säsongen att färdigställa projektet. Därför börjar de innan sommaren. Vägverket och entreprenören har inget att tjäna på att arbetet bedrivs i intensiv trafik.

Den typen av projekt (breddning) med överbyggnader och beläggningar går inte att genomföra på vintern. Med tanke på tjälen är risken för stor att kvaliten på arbetet blir för dålig.

Men visst har Vägverket många gånger en konstig planering. Oftast är det pengarna som ställer till det. Budgetår, politiska beslut osv.

"BMW six appeal"
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Plogbilar på vintern - Vägarbeten på sommaren. Så enkelt är det!

Anledningarna till vägarbeten på sommaren är som tidigare nämts väderförhållandena. Vädret är så osäkert under vintern så det går helt enkelt inte att utföra större projekt då, med tanke på att det måste bli ett bra resultat. Is, tjäle, minusgrader och inte minst snön hindrar vägarbeten på vintern.

Sedan är jag övertygad om att kvalitén och hållbarheten på asfalten blir betydligt sämre om den skulle läggas på vintern. Detta gäller i alla fall vid betonggjutningar på vintern. Då får man vara mycket försiktig så att inte betongen "fryser". Då kan sprickor i betongen uppstå och givetvis sämre hållfasthet.

Dessutom skulle det inte vara lönsamt för företagen att utföra dylika projekt under vintern. Onödiga kostnader för snöröjning & isborttagning som inte finns under sommaren är en av anledningarna.. en annan är hempermittering av de anställda vid för dåligt väder, vilket kostar en hel del för företaget.

Tretretti: "På sommaren när det inte är någon trafik har alla vägjobbare ledigt." <--- Jaa? Även de är väl människor och vill ha semester under sommaren som alla andra, eller?

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Riktigt stora vägprojekt håller ju på i flera år året runt. Så det går väl att bygga även på vintern? Troligtvis krångligare, men det går ju.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
railman: På vintern håller man på med stora schakter och fyllningar. Vägverket tillåter inte att man håller på med överbyggnader och beläggningar när det fryser. Det är helt enkelt för stor risk att kvaliten blir för dålig. Sättningar, stenseparation i asfalten osv.

Om det gick hade givetvis den typen av arbete gjorts på vintern också.

"BMW six appeal"
Måste ge en eloge till dom som fixar gator här i Norrköping (vem det nu är) nångång förra veckan när ja åkte till jobbet på morron så la ja märkte till at det inte hoppa o skutta lika mycke som vanligt när ja passera en liten rondell... ställde mig på bromsen o titta i spegeln... hela rondellen va ny asfalterad :) det va den inte när ja åkte den vägen hem kvällen innan.

Läste ett par dar senare i lokal tidningen att en hel del dåliga sträckor skulle fixas till i sommar o att dom försöker planera in så mycke som möjligt av arbetet nattetid.

Klipp//

Mycket nattjobb
Det mesta av beläggningsarbetet kommer att kunna utföras utan att några gator behöver stängas av.
-I många fall så är det bara en fil som ska bättras och då flyter det på ändå. Ibland, som när området vid Packhusrondellen ska få ny beläggning, kommer man troligtvis att arbeta nattetid för att inte störa trafiken allt för mycket.
För att veta vilka gator som är i störst behov av renovering anlitar kommunen ett företag som med hjälp av teknisk utrustning mäter upp gatunätet.
-Med deras mätningar i botten åker vi sedan själva ut och gör en besiktning av de aktuella gatorna innan vi fattar något beslut, säger Peter Zinderland.

THOMAS MÖLLER

//klipp

Länk min pärla
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.