AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
953

Auktoriserade BMW serviceverkstäder?

Fl
31
Flyer
318d -16
Hej!

Jag är lite fundersam angående servicen på min BMW 528. Får reklamutskick i brevlådan att jag ska använda bl a Autosport BMA-service, m fl... Vågar man lita på att dessa är auktoriserade?

För övrigt så lyser lampan med "Inspection"... hur långt därefter vågar man köra?
Här har du en lista på BMW Sveriges alla auktoriserade servicepartners.

Länk

//Chrille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bmw_chrille: Tror han menar dessa företag som poppar upp enligt den nya EU-lagen som gör att alla verkstäder som kan följa en biltillverkares föreskrifter får kalla sig "auktoriserad".

Tex så har ju Mekonomen och Bosch dragit igång egna verkstäder efter detta.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Här är lagen i sin helhet:

Förordning om gruppundantag enligt 17 § konkurrenslagen (1993:20) för vertikala avtal inom motorfordonssektorn Förordningen träder ikraft den 1 januari 2003 och gäller till den 31 maj 2010. Den ersätter det nu gällande gruppundantaget på området. Det nya gruppundantaget överensstämmer materiellt med EG:s motsvarande gruppundantag, vilket trädde ikraft den 1 oktober 2002. Förordningen innebär bl.a. att tillverkaren inte längre skall kunna kombinera ett exklusivt och ett selektivt distributionssystem utan måste välja mellan distributionsformerna. Återförsäljarna skall inte längre vara förpliktade att kunna tillhandahålla eftermarknadsservice i egen regi utan kan ingå underavtal om tillhandahållandet av sådan service med annan aktör inom tillverkarens nätverk. Vidare ges återförsäljarna ökad möjlighet att välja om de vill sälja flera bilmärken. Alla som uppfyller av biltillverkaren uppställda krav skall dessutom kunna bli auktoriserade verkstäder inom dennes servicenät. Oberoende reparatörer ges bättre möjligheter att verka på marknaden och skall bl.a. ha rätt att kunna få originalreservdelar/utbytbara reservdelar från auktoriserade reparatörer.
Just Autosport har varit uppe för diskution tidigare. De har haft auktoriserad service av BMW för många år sedan men har det inte längre därför att BMW Sverige beslöt att inga friliggande auktoriserade verkstäder fick förekomma om de inte samtidigt hade nybilsförsäljning.

Använd sökfuntionen Länk
för läsning.

Min erfarenhet av Autosport är att de är tillmötesgående och duktiga MEN dyrare än Förenade Bil och är extremt sugna på att byta en massa extra delar till bilen som man vackert får betala när man hämtar ut bilen. I princip har de ingen skillnad på Inspektion1 och 2 utan priset beror på vad de tycker behövs bytas. Därför fick jag betala "utökat insp2 pris istället för grund-insp1 pris" när jag servade min 318 där för några år sedan :-(

Det skall samtidigt poängteras att de har många trogna kunder som uppskattar dem.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.