|
|
|
|---|---|
|
Jag glömde lyset på, vilket gjorde att batteriet blev totalt urladdat. Trotts detta kunde jag utan problem låsa upp en dörr (C-låset funkar ju givetvis inte utan ström), men jag behövde inte hålla uppe ngt handtag och vrida åt fel håll eller liknande för att låsa upp. Utan bara in med nyckel och vrida om så var dörren upplåst. Hade för mig att man inte kunde låsa upp en strömlös E34 så enkelt, utan var tvungen att hålla upp handtaget på pass sidan och vrida nyckeln åt fel håll för att låsa upp. Har man låst med deadlock fungerar inte ovanstående upplåsnings procedur. Någon som vet varför det gick att låsa upp min bil? __ ///M som i Mugge. | |
rsarits |
Det är, såvitt jag vet bara att låsa upp. Både jag och en kollega som lyckats få tomt batteri har låst upp som vanligt, jag har inget fjärrstyrt lås & inget larm, kollegan har både och. E34 har alltid deadlock aktiverat när du låser bilen, man behöver inte, som på E28, vrida ett extra hack för att det skall fungera. |
| Jag lyckades ta mig in i min förra E34 med dött batteri trots att den var låst med deadlock, man kan ju alltid öppna bagageluckan med nyckeln och där kopplade jag en batteriladdare på kablarna till slutsteget som går direkt till batteriet! Ett bra tipps till alla E34 ägare, dra kablar från batteriet till bagaget om olyckan skulle vara framme. | |
|
rsarits: Det var märkligt, varför går det då att att vrida nyckeln ett extra kvarts varv och vad är det för extra mekaniskt klick som låter då? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Jag kan tillägga att min bil inte på något vis gick att låsa upp med nyckel (förutom bagaget) när den vart strömlös. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
rsarits: E34 har inte alltid Deadlock... när en E34 är låst med deadlock, så går det inte ens att låsa upp dörren genom att dra upp pluppen inne i från bilen, Prova själv! Jag hade ett h-v-tt- med detta på min 525:a som var låst med deadlock, vi fick upp bagaget, lyckades sparka in genomlastningsluckan mellan bagage och kupe. Vi tillverkade en anordning som vi skulle dra upp en plopp med på så vis låsa upp en dörr. Funkade inte. istället gav vi oss på fönstervevarna (med samma anordning som innan) till bakdörrarna (elhissar fram på 525an) och lyckades veva ner dem. Inte ens med rutan nere lyckades vi låsa upp dörren, utan vi fick klätra in i kupen genom rutan till bakdörren, öppna huven och byta batteri. Där efter var det bara att låsa upp med nyckel i vanlig ordning. Innan vi gav oss på bagaget, så hade försökt låsa upp bilen med nyckel under flera timmar, provade alla varianter av att hålla uppe dörrhandtaget och vrida åt fel håll osv. Prova.... hissa ner en ruta och lås bilen med deadlock, genom att vrida nyckeln ytterligare ett hack, försök sedan låsa upp bilen genom att dra upp pluppen för hand... det går inte! __ ///M som i Mugge. |
|
|
Sant som Mugge skriver i det senaste inlägget, o jag har också fått köra med M femman´s tips en gång.... sätta ström på kablarna till slutstegen i bagaget. Tråkigt nog aktiverar inte mitt eftermonterade larm dead-lock, så efter att jag låst med frärren måste jag stoppa nyckeln i låset i vrida det där lilla extra om man vill känna sig lite extra säker. Inte gett mig in i dörr´n o tittat hur det ser ut, men är det nån som har en aning om man skulle kunna få larmet o dra lite extra så även dead-lock aktiveras?? Länk min pärla |
|
|
Enligt den fina Bmw-bibeln som jag nyss införskaffat så skall man gå till passagerardörren, lyfta handtaget och öppna med nyckel :> Bentleys tjocka bok, bästa köpet efter bilen =) //Reqan |
|
|
Sedan ha de det vart bättre om jag läste hela ditt inlägg innaj ga svarade med, sorry //Reqan |
|
rsarits |
Mugge: Möjligen så är systemet ändrat för deadlock fom -94, eller så är det olika på svensksålda och import. Jag har en -95 och kollegan har en -94, bägge är import. |
rsarits |
Mugge: Ett tillägg, jag har deadlock på min, utan något extraläge på låset. Om jag hissar ner fönstret och låser dörren, så går det inte att öppna bilen inifrån, varken med handtag eller knopp. |
rsarits |
Mugge: Ett tillägg, jag har deadlock på min, utan något extraläge på låset. Om jag hissar ner fönstret och låser dörren, så går det inte att öppna bilen inifrån, varken med handtag eller knopp. |
|
ErikW skrev ett inlägg som förklarade en hel del... tydligen gjordes låsmekanismen om på bilar tillverkade efter sep 91. Inlägget försvann i server kraschen... :-( __ ///M som i Mugge. |
|
|
Då hoppas vi att dagens inlägg får vara kvar... 9/91 ändrades hela larm- och lås-installationen på E34, innan dessa var det samma om på E32 På E32 och tidiga E34 går inte knapparna att dra upp när det är dead-lockat (fin svenska, eller hur?). På nyare E34 går knapparna att dra upp, men de fjädrar tillbaka utan att dörrarna öppnas. Hur nödöppning fungerar på nyare E34 är jag inte säker på, det står lite luddigt i instruktionsboken. Enligt instruktionsboken ska deadlock på nyare E34 aktiveras automatisk när man låser (om bilen inte har originallarm), på bilar med larm aktiveras den bara med fjärren. Ur instruktionsboken till min E34: ”Nödöppning (vid elektronikfel) Dörrarna öppnas resp låses genom att nyckeln vrids helt till ändläget.” Det står inget om att lyfta handtaget, som man gör på tidigare modeller. Kasken: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.