AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.303

tickande motor

Hej, har sen ja köpte bilen haft tickningar ifrån motorn. Är det "farligt" för motorn? hur åtgärdar jag problemet?? behöver jag justera ventilerna eller byta ut dom??? Förlorar jag någon prestanda nu när motorn tickar om man jämnför med hur den går utan tickningar.

Tack på förhand
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Justera ventilspelet men det går aldrig få bort ticket till 100%, och om det börjar ticka mer även om du ställt spelet så skulle jag inte bli förvånad om kammen börjar bli sliten, vilket resulterar i brusten vipparm och slutligen topprenovering....

M30 motorn är känd för sina kam o vipp problem.......

Jag äger en , om jag får den såld kommer jag aldrig i livet köpa en till.....................

/NIKLAS
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
nikke25:

Visst har M30-motorn problem med kam och vippor men så illa som du beskriver det är det väl ändå inte!?
Själv har jag kört kanske 75.000 mil totalt med olika M30-motorer och visst har jag bytt några omgångar kammar och vippor.

Och att en sliten kamaxel skall behöva innebära vipparmsbrott och annat tråkigt köper jag absolut inte. Det är så enkelt att hålla koll på kamaxelns slitage så skall man skylla på något så får det i så fall bli dåligt förebyggande underhåll av ägaren i kombination med att man inte bytt kam vippor och vipparmsaxlar i tid alternativt inte ställt ventilerna i tid.

Min 3.0S -72 har haft dålig kamaxel nu i säkert 15.000 mil eller mer. I början efter det jag upptäckt det så kollade jag kammens slitage med kanske 200-500 mils mellanrum men numera blir det kanske 1000-1500 mil mellan kontrollerna för nu har jag lärt mig hur snabbt slitaget fortskrider. Och någon risk för att någon vipparm skall gå av pga detta slitage är det då rakt inte ännu. Så jag kör vidare utan att riskera haveri pga detta!

Sedan är det en annan sak att med nästan 70.000 mil på mätaren så finns ju haveririsken ändå men av andra skäl.

Per L
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Håller med Per L. Man ska dessutom tänka på att spridarna gärna för ett ganska ordentligt oväsen genom sitt tickande. Köp ett stetoskop på Biltema och lyssna så vet du vart ljuden kommer ifrån.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
47
svempa
328i Touring -96, 523i Touring -99
Hej, min 525'a har plötsligt fått ett klapprande ljud från ventilerna (ticka är för snällt), hur kollar jag om det beror på ventilslitage eller kammen? Har gått precis 20 000 mil.
Det går bort när motorn blivit varm, kanske bara att använda lite tjockare olja?

Ha de'
hur byter man dom delar som gör att det tickar??? vad kostar det att lämna in det för att få det åtgärdat? kan man göra det själv?? är tacksam för alla svar
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Är det kammen som är dålig så får du tyvärr räkna med ca 10000:- om du lämnar in bilen på verkstad. Gör du det själv kanske det räcker med ca 5000:- med kam och allt runt omkring(packningssats mm).

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
men är det kammen som gör att det tickar?
Min 528 tickar, rasslar ganska rejält, hände bara sådär, så jag tror att det är vipparmsbrott och kanske nerlsiten kam, fast den motorn var inte speciellt välskött, hände precis när jag fått hem bilen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Rolle83>>>När kamaxeln är sliten(dvs riktigt sliten med rejäla spår på div lober) finns alltid risken att "vippor far",dvs dem hamnar snett på slitagekanten och knäcks direkt..

Visst, prestanda tappas också beroende på att motorn ej får rätt bränsleblandning vid rejält sliten kam..

Tips>>>Ta bort ventilkåpan och kika själv efter slitage på kamnockarna,enda sättet att kontrollera om kammen är slut/sliten.
Om du har "fruktansvärt tur" så räcker det bara med en ventiljustering.Dvs du ser inget slitage på nockarna..

kebabräsern>>>Om någon vippa går av då märker du det på att motorn "tappar en burk"(tappar effekt) + naturligtvis en annan sämre motorgång..
Rasslande ljud brukar ej betyda slitna vippor eller kam utan snarare sliten kamkedja eller oljepumpskedja med tillbehör,dvs sträckare,skenor osv.
Förutsätter vi pratar M30 nu,men det kanske är en nyare E39 du har, finns inga vipparmar i den motorn?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..."rätt bränsleblandning" är inte rätt skrivet,snarare rätt fyllnadsgrad av syre och bränsle,dvs cylindern hinner inte få tillräckligt med denna gasblandning för att ge full effekt med sliten kam på främst insugssidan..Avgaserna hinner ju oftast cylindern trycka ut tillräckligt fort, trots lite sliten nock på den sidan s.a.s.

Sedan så kan ni också ursäkta mitt frågetecken i sista meningen i mitt förra inlägg,skulle vara innan sista raden..

Jaja..veti f-n om nubben hunnit gå ur kroppen än ;)

Mvh Janne.
du har inga bilder eller så som ja kan få se på för jag vet inte var ventilkåpa och kamnockar är för något.. tack så mycket =)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tyvärr inga bilder,men denna kontroll kostar inte många kronor på en valfri bilverkstad heller..

Försök till beskr:
Översta "locket" på din motor är ventilkåpan,sitter med ett antal bultar,du måste först bort med den s.k. luftmängdsmätaren + några gummibälgar innan locket kan tagas bort...Du bör därefter kunna se dessa kamnockar på själva kamaxeln som löper längst med motorn.
Kontrollera också om oljeröret sitter fast,dvs det rör som smörjoljan går i och fördelar olja över kammen(obs! dra inte åt bultarna som håller oljeröret för hårt bara,isf får du sämre smörjning i värsta fall).

Lycka till!

Mvh Janne.
hej Janne T. har inte haft tid att titta på det ännu men ja ska försöka hinna med det i helgen...
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Svempa: Slitage på kamaxlarna är inte alls vanligt på M50-motorn som du troligtvis har i din 525 -93. Beror väl snarare på de hydraliska tryckarna som kanske har slaggat igen lite eller vanosen som skramlar. Mitt tips är att testa att köpa en kvalitets motorolja som har bra smörjförmåga när motorn är kall.

BMW 525i 24v -90
vilken typ av motor har ja på min e34 530 -89?
rolle:

Du har en M30 motor. Vanligt med sliten kamaxel i den som sagt.

____
Reach the door with a breath and a scream.
ok, jag är ingen direkt "Handyman" men jag är inte helt nollad heller =P hur vet jag vad som e slitet på min bil eftersom den tickar...? tänkte ta o fixa det till helgen...
tack =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.