AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.558

Bussningar till E30, material osv?!

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Nu är det panik, jag måste byta bussningar i bakvagnen! Men vad ska man köpa? Vem tillverkar? Vilket material? Kan en glad amatör som jag ge sig på svarven? :)

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Antingen kör du mer orginal, eller dessa Länk

Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
inte aluminium iaf om du inte diggar ljud från bakaxeln:) hade iofs ränkat me att de skulle bli stötigt utav bara helvete men de va ingen fara alls.. bara att man hör ju bakaxeln.. ljudet fortplantas väl genom karossen eller nåt:) de köpte jag f.ö. av samma kille i annonsen braxen skrev.. vet ej hur det blir med nylonbussningarna.. däremot funkade powerflex i silentblocken + original bussning till diffen från z3 m-coupe bra i 2 polares bilar iaf..

going 2 fast.. expect nothing less..
www.fearthis.se
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Läste på rejsa.nu någonstans att man kan fylla original silentblock med vindruterutlim, ska kosta någon hundring hos glasmästaren enligt samma inlägg. Man ska då låta det härda ett tag (hur länge vet väl glasmästaren), resultatet ska bli en bussning som är betydligt styvare än original men ändå inte omöjligt hård så att säga. Tänkte själv satsa på denna variant någon gång.

------
BMW CS #04839
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Davve>> Det ska jag också testa! Ska beställa ett gäng nya bussningar på BMW snart. Då Blir det fram med rutlimmet och prova på! Vi kanske kunde göra det samtidigt om det passar? Om vi nu hittar en lämplig glasmästare, eller om man kan få tag i limmet själv...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Varför vill ni ha dem styvare?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ErikW: Troligen vill man ha större kontroll över hjulvinklar och balans i bilen.
Den del starkare vägljud som det medför är inte så farlig som man kan tro. (Hur det blir med tex aluminium vet jag ej, än)
Att på en gatbil montera styvare bussningar och hoppas på att det ska göra underverk för vaghållning är att ta i lite väl. Oftast är fjädringen så pass mjuk att önskade vinklarna inte bibehålls vid forcerad körning.
Är de bussningar som sitter monterade nu dåliga så gör ett byte till original underverk bara det.
Det som brukar vara dåligt är främre länkararmen bakre infästning. Där får man en dynamisk casterkontroll med bussningar som har nåt år på nacken. Sen de omtalade slientblocken.. Där kan valet att montera styvare bussningar hjälpa till vid montering. "Bara" putta i bussningen utan besvär.

Sen om Nylon (Amid eller PA) är det lämpligaste materialet att välja tvistar de lärda om. En del kvaliteter av amidplast tar åt sig vätska. Kan vara bra att tänka på...

Ett materialval som utan tvekan ger mest funktion är någon form av polyamidplast med inbakad olja, tex Oilon. Där har man en inbyggd smörjande effekt och behovet av lithiumfett blir mindre.

Delrin (Acetalplast/Polyoxymetyeln/Polyacetal (POM)) borde fungera bra det också men där får man peta till lite fett då och då för att säkerställa funktionen.

Det som smörjs är alltså främre länkarmens bakre infästning. Länkarmen rör sig som bekant vid fjädring. Tillverkar man egna bussningar för framvagen så se till att borra dom excentriskt när det ändå borras. Man vinner mer caster och således en bättre vägkänsla. Den lilla låsningen som tillkommer om man borrar vinkelrätt tas ut av spelet i bussningshållaren vid montering.

/Anton
Mitt inlägg var inte helt riktat till ErikW.
Lite klumpigt av mig att skriva som jag gjorde.
Tanken vara att tipsa lite allmänt. :-)

/Anton
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mycket välskrivet inlägg av Anton, det var detta jag ville få fram. På en normal gatbil är styvheterna på bussningar ofta väl avvägda med hänyn till bl a komfort, väghållning och livslängd. Att montera hårdare bussningar på en vanlig bil bara för att det är bra på bana, brukar betyda att man får offra en hel del egenskaper.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag personligen ser det som ett helt naturligt steg i kombination med sänkning och justerbara dämpare. Däremot vill jag inte offra all komfort, därför nöjer jag mig med lite styvare gummi.
Ska iofs tilläggas att jag bara åt bil med plastbussningar en gång tidigare. På den märktes faktiskt inte de förväntade nackdelarna så mycket... Fast det var dock polyuretanbussningar vilket jag förstått är rätt mycket mjukare än nylon/delrin/oilon.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag är av den uppfattningen att allt som jag gör eller byter på min bil ska vara till det bättre och roligare. Min bil är en vardagsrullande (eftersom nöden kräver det) leksak. Kommer också att åka en del på bana och superstage så ofta jag kan komma iväg. Därför ErikW.

Fint inlägg Anton! Mycket nyttigt att ta till sig och fundera över tills nästa vinteravställning. Måste ju ha lite att göra på bilen då!

Jens Ek. Det skulle vi kunna fixa. Fast jag har inte ens köpt några bussningar än... Men det löser sig!

------
BMW CS #04839
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.