|
|
|
|---|---|
Agge |
Vilken låda ska man välja? Vilken växlar snabbast? Tacksam för svar. |
| Den, från BMW, angivna tiden 0 - 100 (5.5s) är identisk för M3:a med SMG och manuell. | |
|
man kan växla snabbare manuellt, med en duktig förare,0-100km/h men på bana eller kurvigt parti tror jag att en bil med SMG förutsatt det är lika bra chaförer så går SMG:n snabbare p.g.a man sipper tänka så mycket på växlingsmomentet dvs man kan lägga mer tanke på körningen. |
|
| Jag skulle nog välja manuell, fast försök att få prova båda innan du bestämmer dig. | |
Axel |
Det beror väl på om det är E36 eller E46 R6 är bäst |
| "Agge" har ju frågat på SMG1 och den sitter bara på E36, däremot stämmer det som "pacmax" säger att manuell med bra chafför växlar snabbare men 0-100 tiden ska vara samma. På bana så är SMG´n riktigt underbar med mellangas vid nedväxling och enkel växelföring. | |
|
Äsh mellangas ger man själv med lite "heal & toe" :) Prova vad du själv tycker är bäst svårt för andra att svara åt dig. Vissa älskar den vissa tycker inte om den så är det. |
|
Steffe |
SMG 1. Nä nu vet jag inte vad...?! Koni-"på bana är den underbar.." Racerdude- den är lika snabb som manuell 0-100? Snälla.. Den är långsammare än den manuella på sprinten. Det skall en duktig förare till att köra smg:n lika snabbt som den manuella på bana (ref SportAuto). På bana tappar den helt sitt syfte med sportighet! Jag var mycket besviken med min -98 smg. På alla punkter förutom statskörning. Ta tex mittsverigebanan, du kommer på 4:an och skall gå in i chikanen som skall tas på 2:an. Vad och hur gör du med smg? Bromsar fullt och växlar ner 2 ggr (dvs två tryck). Vid utgången av chikanen ger du gas igen-och konstaterar att du inte har 2:ans växel utan 3:an... för att du är förhindrad från att växla ner (godkänns inte). Fazit blir att du får växla ner efter kurvorna i stället. Det kunde vara kul att höra er andras erfarenheter om den lådan. Jag tyckte inte den var tillfredställande. Den var inte sportig, inte racig, och inte kul. Den kan säkert vara mycket bekväm vör dom som vill glida. |
| Måste varit något fel med din SMG som inte godkände nedväxling! Den (min) godkänner inte nedväxling om man efter nedväxling hamnar på motorvarv som är över varvtalsstoppet.......så det kan ju vara sunt;-) | |
|
Instämmer med dig peko, Jag har haft en manuell 3.2'a tidigare, men idag kör jag en SMG. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med hur den beter sig. Det räcker dock inte bara med en kort provkörning med SMG för att komma underfull med hur den funkar. Det tog mig minst en vecka innan jag började anpassa mig till SMG'n. Tack för ordet !! / Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.