AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
580

skal köpa brukt e46 - länkarmar inte bytt, en teori...

Sp
52
Space
320i -00
Jeg har provkörd en '98 e46 320i tyskimport.
Den skal ha gått 6600mil.
Jeg spurte bl.a. om länkarmarna var bytt, da det virker som det er et problem. Han svarade at dom inte var bytt og at han inte hadde hatt noen problem med dom.
Jeg merket heller ikke noe på testrunden jeg kjørte.

Serviceboken såg bra ut.

Her kommer min teori:
Ettersom länkarmarna inte er bytt, och han inte har hatt någon problem, betyder det at bilen har gått dom mil som står på metaren (och serviceboken).

Hva tycker ni om det?

Skal jag pruta mer fordi dom inte er bytt?
Rasar länkarmarna alltid? (så det bara er en fråga om tid innan jag måste byta?)
Leser något om en goodwill garanti, (6år / 8000mil), det betyder at jag kan få dom bytt selv om bilen er en 98a, så lenge den har gått under 8000mil?

Bonusfråga:
Om jeg har brukt checklistan fra begagnatguiden på autopower, och alt virker ok + jag er 95% sikker på at selgeren er ärlig. Trenger jag da ta en köpstest av bilen? (Besiktning 100% ok i april)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker inte du kan pruta för att länkaarmarna inte är bytta. Länkarmarna kan hålla 7000 mil till utan problem.
Nej, 6/år 8000 mil betyder att du gått över (6år).
Men du låter överdrivet orolig över länkarmarna? I absolut värsta fall så kan länkarmarna kosta 6-9 tusen att byta. Men om dom inte är dåliga nu så lär det dröja ett tag.
Jag ställer mig dock frågan hur den endast gått 6600 mil på 6 år, väldigt väldigt få mil. Stäm av serviceboken mot dom verkstäder som finns nämnda och kolla historiken ordentligt.
Lycka till med bilen.
Sp
52
Space
320i -00
Bilen blev importerad til Norge i 2001, och er veldig lite körd efter det. Båda norska som har hatt bilen har jobbat på båt. (borta 2-3 veckor av gangen) Det er også en av grunnene til at han selger bilen.

Det jag tenkte på med länkarmarna var at hvis bilen er skruvad 500-1000mil så ville han hatt problemer med dom. (?)
Om det är en 98:a med orginal länkarmar så har bilen den solida typen av länkarm som i princip alltid flexar vid inbromsning.
Om du bromsar fullt från 100, känns det helt odramatiskt då?

Den perforerade typen som alltid sätts dit vid utbyte håller väldigt god kvalite. Tyvärr sitter spindelleden inpressad i länkarmen på ett sådant sätt att det inte är smidigt att byta den. Det är allså spindelleden som det är dålig kvalite på , inte länkarmen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Sp
52
Space
320i -00
hadde inte muligheten at testa 100-0. Småvegar, med fotoboksar...
Men den føltes fin från 50-60 til 0. Men jag kan vel inte byta kun spindelleden?

Ang. km så har bilen jag kör nu heller ikke gått mer enn 9900 garanterade km på 10 år. '95 Colt. Inte 1 fel på 10 år...

-Space
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.