AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
954

Långsam yttertempgivare e34.

Har ett problem med yttertempgivaren. När jag startar bilen då den är kall visar yttertempen rätt temperatur, so far so good.
När bilen har varit avstängd en stund med varm motor (då jag t ex har varit på affärn) så visar yttertempen rena tropiska temperaturer när jag startar bilen igen. Visserligen inget konstigt med det eftersom motorn värmer upp omgivningen vid stillastående. När jag sedan kör iväg tar det väldigt lång tid för givaren att visa rätt temperatur. Borde inte ta så lång tid eftersom den varma luften under bilen försvinner när man kör. Har gjort väldigt provisoriska mätningar några gånger och kommit fram till att det tar uppemot en halvtimme innan rätt temperatur visas. Ska givaren verkligen vara såhär "trög"?
Det är inbyggt en viss tröghet i systemet, värdena från givaren används inte sällan till en hel del annat än displayen i bilarnas system, t.ex motorstyrning, AC, automatlådor och annat. Men det brukar röra sig om några minuter, kanske max 10 eller så. Det är inte så att det sakans nån skärmplåt eller dylikt så att sensorn känner strålningsvärme från nåt varmt i motorrummet? Den kanske är flyttad till ett olämpligt ställe av nån tidigare ägare.
På min E39 märks knappst nån påverkan från motorvärmen.

FP
Hmm. Ska kolla om givaren verkligen sitter där den ska sitta. Vet att bilen har varit nerplockad för omlack för några år sen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.