AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.469

Kostnad renovering M20b25?

Bj
28
Bjesse
323iM -96
325iA -88
Hejsan! sitter o funderar på att köpa mig en e30 325.
Undrar om nån vet vad det kan kosta att renovera en sån motor, om man gör en ganska grundlig renovering med nya lager ,packningar honar o nya kolvringar mm mm.. tänkte mest på vad delarna kan kosta om man gör det mesta jobbet själv?
kom gärna med förslag på vad man först och främst ska sattsa på att byta ut!
Tacksam för alla svar!
TobbeBMW
En så pass omfattande renovering som du vill göra kostar en del, även om du gör jobbet själv. Oftast billigare då att köpa en redan renoverad motor, eller en utbytesmotor på nån skrot.
Min renovering gick på cirka 15 000 kr men då räknar jag in en komplett topplocksrenovering, ventilfräsning och slipning, byte av ventiltätningar och säten samt planing, detta fick jag gjort på motorverkstad, arbete = 3500 kr

Oljepumpen och vattenpump skall du alltid byta, kolvringar kan vara ide att byta om loppen är slitna. Kolla efter vändkant i cylinderloppen, finns detta bör du borra om, ram- och vevlager skall du byta men även här skall du kontrollera om vevaxeln ligger inom toleransen, annars får du slipa om axeln och skaffa lager i överdimension.

Du borde kunna komma ner i 8-10 000 kr om motorn är fräsch invändigt och att du har rätt kontakter.

Det viktigaste av allt om du ska göra det själv, dokumentera väl/märk upp, ha koll på nödvändiga inköp och aktuell budget samt för allt i världen, låt det inte dra ut på tiden.

Det sistnämnda gjorde jag i samband med bristfällig dokumentation och det var riktigt tungt att få ihop grejorna igen när man hade en bunke samlade skruvar o slangar som skulle hitta sin rätta plats. Har inte fått min bekräftelse än då motorn inte har startats men den är äntligen på plats och komplett.

Nåväl, låt det inte avskräcka dig för mycket men räkna med att det kostar.

Lycka till/Erik
Överväg att byta kamaxel, även omd et är dyrt. Jag har hört en teori om att det kan vara trötta kamaxlar som gör så att så många M20B25 får sprickor i toppen.
Bj
28
Bjesse
323iM -96
325iA -88
ok men det är ju rätt ok priser ändå, då vågar man ju köpa en lite sliten 325á då! =) men vart ska man köpa delarna? är det bmw orginal som gäller eller finns det någat annat billigt/bra allternativ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.