AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.075

antalet hk i en 530iA

Sida 2 av 2
th
19
theangel
530iA-93
har hört att man kan specialchippa den så att spärren släpper,men vilken funktion har det?Vad gör chippet för nytta,nåt jag kan ha glädje av eller inte.Vill ha en rappare bil helt enkelt o lite snabbare.

theangel
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mugge "Tycker man inte att en automatlåda är en stor tillgång i bilen bör man sast på en manuell växellåda."

Jag har alltid velat ha en bil med automat men kör bara manuella bilar idag av några anledningar.

-Lägre förbrukning
-Bättre prestanda
-Rädd för enorma renoveringskostnader på automat då jag kör långmilare.

Jag hoppas stort på de nya automatlådorna som, Tex CVT eller audis manuell/autlåda som inte har dessa problem.

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Theangel: Byt upp dig lite då. En E34 540 kostar ju ingenting i dagens läge och man får massvis med bil för pengarna. Det är som Mugge skriver ganska stor skillnad mellan 530 och 540. :)

Fyra cylindrar är fyra för lite
th
19
theangel
530iA-93
det blir nog vid ett senare tillfälle,har inte haft bilen mer än en månad.Första automataren som jag ägt,har bara kört manuell låda för att få känna draget i växlingarna.Denna får nog chippas och stylas innan den byter ägare.

theangel
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Chip ger så lite på en bil med sugmotor. Men det är klart, jag förstår att du inte vill byta bil om du bara ägt den i en månad. Då ska du dock akta dig för att testa en 540. När du väl har gjort det är det kört. ;-)

Fyra cylindrar är fyra för lite
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
theangel:

Det är i princip 2 saker som händer när du chippar en bil:

1. Din bils toppfart är inte elektroniskt begränsad med hjälp av så kallad elektroniskt strypkoppel. Vilket 540 & M5 är. På dessa bilar kan man plocka bort spärren genom att chippa vilket gör att toppfarten ökar.

På en 530 finns inget strypkoppel, utan man får kolla om bilen varvar ut på högsta växeln vid maxfart. Om den gör det kan man flytta varvtalsspärren ngt, vilket motorn givetvis inte mår bra utav.

2. Motorn är från fabrik optimerad för att kunna köras på en rad olika bensinkvaliteter och klara div olika avgaskrav. Detta kan man givetvis chippa bort och optimera motorn för högsta effek, vilket resulterar i en blysam effektökning så länge du använder optimal bränsle kvalitet. Kör du bilen med en icke optimal bensinkvalitet så kommer motorn tappa effekt istället eftersom man inte får samma optimala förbränning. Dessutom ökar du motorns slitage.

Allt detta varierar givetvis från chip till chip.

Med andra ord, du vinner inget på att chippa en sugmotor (= en motor utan turbo/kompressor).

Annorlunda är det på en överladdad motor (=en motor med Turbo / kompressor), där kan man nämligen ändra laddtrycket med hjälp av chippning, vilket ger effektökning.

Om toppfarten verkligen är så viktig för dig att du inte klarar dig på 230 km/h så borde du köpa en motorstarkare bil.

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW_MAN:

Lägre förbrukning:
visst ju äldre bil desto törstigare blir den med aut. nya bilar vekar dock ha samma förbrukning (eller mkt liten skillnad) oavsett växellåda.

Bättre prestanda:
Jo visst om man växlar bra så är manuell snabbare.

Enorma renoveringskostnader :
Jo men på en manuell har du koppling som behöver bytas. Aut. håller längre men kostar mer när den rasar, men det finns beg. aut. lådor.

__
///M som i Mugge.
th
19
theangel
530iA-93
då ska jag definitivt testa en 540 =).Gasglad som jag är.Nästa köp kanske,men jag e i alla fall en så länge för första gången värst i vårt gäng med motor=).För första gången kan jag köra om utan att bli sist,med ett leende på läpparna.

theangel
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
theangel: du ska vara glad att du har ändå så pass många hk i 530, du borde köra ifrån dom flesta bilar. Hade 530 själv och den gick bra trots att man kört en 740 bmw! Du får bättre ljud i den om man byter till sportfilter men använd den bara på sommaren, sen blir den lite piggare!

MvH Bmw 4-ever
th
19
theangel
530iA-93
bilen ska både ha sportfilter och sportsystem från kat till slut.Skamligt att åka runt med två sugrör.Sen ska den sänkas för slippa svajet i väghållningen.Inte van vid höghus.Kul att styla om bilen,har hittat schysta fälgar till bilen för nästa sommar säsong.

theangel
th
19
theangel
530iA-93
nu ska jag fråga en ytterligare en dum fråga...Hur många fler hästkrafter har en M5(inte nya modellen) jämfört till min 530iA?
Satt in foto på min pärla men inte så lyckat foto då,men det får duga tills bilen är stylad.

theangel
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

97-122 hk beroende på motor

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.