|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
någon som vet det rätta svaret på det? theangel | |
|
Beror på motorn i 530in. Jag skrev ett lite längre svar men den blev raderad tillsammans med tråden. Den karosstypen som vi har heter E34 Länk och en 530 E34 finns med 2 olika motorer M30B30 (6 cyl = 188 hk) och M60B30 (8 cyl = 218 hk). Efterföljande kaross heter E39 Länk och har då en motor som heter M54B30 (6 cyl = 231 hk). Jag hoppas att detta besvarar din fråga. __ ///M som i Mugge. |
|
|
tackar för svaret.Har den stora V8.an.Vet ni vad topphastigheten är i den och om det finns spärrar på den när de är intagna? theangel |
|
|
fram till 1991 fanns M30B30 motorn, sedan försvann den, 1993 kom M60B30. så alla 530 tillverkade 93-96 har V8. Max effekt: 218 hk Max vridmoment: 290 Nm. 0-100 går på 7.7 sekunder 8.8 med automat, Toppfarten ligger på 235 km/h och 232 med automat. vad menar du med spärrar? __ ///M som i Mugge. |
|
| 235kmh ingen spärr | |
| Mugge, skulle automat verkligen vara en sekund slöare? | |
| Det är drygt en sek mellan auto och manu. Men när man kör känns det ännu tydligare, känns som 100hk slirar bort i automatlådan, jag har kört ett antal aut/man | |
|
Shifty; Enligt instruktionsboken, ja. 0-100 km/h för 530i M60 Touring, 8,3 sek 5vxl, 9,0 sek Automat. 530i V8, "530i M30 fanns aldrig där" hade hastighetsspärr i Nordamerika, stopp vid ca 210 km/h, som nästan alla BMWmodeller på andra sidan pölen. 530i V8 byggdes mellan mars 1992 och december 1995/januari 1996? för Sedan i 31636 exemplar, och maj 1992-juni 1996 för Touring i 5266 exemplar, länk Länk Mvh Stephan |
|
|
100 hästar förvinner inte i automaten, då hade en 530iA gått lika dåligt som en 518, vilket den inte gör. Automatlådan försämrar 0-100 accelerationen, men den är guld värd till vardags. Enligt mig som har ägt båda modellerna, har en 530iA (V8) något bättre drag än en manuellt växlad 525 (24v) i farter under 100. Men i farter över 100 har jag mycket svårt att se hur en 525 skulle kunna hänga med en 530 oavsett växellåda. Personligen tycker jag att automatlådans fördelar överväger dess nackdelar flera gånger om, (tyckte jag inte innan jag hade ägt en automatväxlad bil): Fördelar med automat: * Komfort * Utväxlingen, (en 530 aut. varvar 1500 rpm i 90 km/h och 1700 rpm i 110 km/h, medan den manuella varvar 2500 rpm i 90 km/h och 3000 rpm i 110 km/h) * Automatlådan gör det lättare att utnyttja luckor i trafiken, bara att gasa så sköter bilen växlingen, den växlar oftast snabbare än vad man själv hade gjort. Nackdelar: * Gäller mest bilar med adaptiva automatlådor (V8 motorerna), när man kört ekonomiskt länge och har bilen i läge "E" och sen plötsligt stampar full gas (rödljusracing eller snabb omkörning), så växlar bilen oftast ner ett steg gasar i 1.5 sekunder (här har man då ett varvtal på ca 3000 rpm) och växlar ner igen och fortsätter gasa... själv hade man föredragit om den hade växlat ner två steg direkt så hade man kommit iväg snabbare. Lägger man i läge "S" och gasar så växlar den ju ner fullt ut direkt. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Hur kan det variera så mycket på skillnaden man/aut (0-100 km/h) mellan olika modeller? T ex 523 -00 man 8,5s aut 9,7s 528 -00 man 7,5s aut 8,8s 540 -01 man 6,2s aut 6,4s 525d -01 man 8,9s aut 9,1s Fungerar olika motorer olika bra med Steptronic eller är det bara så att växlingen mellan 2:an och 3:an hamnar på olika sidor 100-strecket? ___ //Ulf |
|
|
Kallar man inte 530ins V8 för den lilla V8-an? |
|
|
Jag vet inte varför, men en förklaring kan vara att växlingarna hamnar på olika sidor om 100-strecket. Annars tycker jag att det ser ut som om skillnaderna mellan man & aut. minskar i takt med att motorns vridmoment ökar. (av de siffrorna du visar att dömma). 540 & 525d har båda väldigt högt maxvrid (420/400 Nm) och skillnaden mellan man & aut. är så gott som obefintligt (0.2 sekunder) 523/528 har "bara" 245/280 Nm i maxvrid = diff på 1.2-1.3 skunder mellan man & aut. __ ///M som i Mugge. |
|
|
jo 530 har den lilla V8an, en stora V8an är motorn i 540. tror bara att hon sa stora V8an för att den har fler cyl än M30B30, som är lika stor i cyl volym. __ ///M som i Mugge. |
|
|
varför växlar den inte i sista växeln?Skulle 235kmh vara topphastigheten?Har varit uppe i betydligt större hastighet med den,men den växlar inte den sista växeln,därför undrade jag om det sitter en spärr som gör så att den inte tar den sista växeln.Det pratas om att man måste chippa den för att få ut maxeffekt,korrekt eller inte? theangel |
|
|
Mugge -> "100 hästar förvinner inte i automaten, då hade en 530iA gått lika dåligt som en 518, vilket den inte gör." Jag har aldrig sagta att 100 hk försvinner i automaten, jag sade bara att det känns som att 100 hk försvinner. Jag har kört runt 15-20st 530/540 och för att åka med automat så tyckte jag att man behövde 540n annars så blev det så himla segt. 530 manuell var dock pigg nog för mig. Förresten är ju V8orna så starka att automat knappt behövs, bara att lägga i 5a och åka. |
|
|
BMW_MAN: "Jag har aldrig sagta att 100 hk försvinner i automaten, jag sade bara att det känns som att 100 hk försvinner. Jag har kört runt 15-20st 530/540 och för att åka med automat så tyckte jag att man behövde 540n annars så blev det så himla segt. 530 manuell var dock pigg nog för mig. " 540 går bättre än 530, det skiljer 68 hk & 100 Nm, inget snack om att 540 går bättre. Tycker du att en 530iA är för seg så är det klokt att köpa en manuell dito alt. 540. "Förresten är ju V8orna så starka att automat knappt behövs, bara att lägga i 5a och åka." Tycker man inte att en automatlåda är en stor tillgång i bilen bör man sast på en manuell växellåda. __ ///M som i Mugge. |
|
|
theangel: Bilen går inte snabbare än max-hastigheten. Mätaren visar mer, men det beror på mätarens onogrannhet, en sk. glädjemätare. Lita på att bilen inte går så mkt fortare än de 232 km/h som (inte 235) som är maxhastighet. Att man ska behöva chippa växellådan för att den ska utnyttja alla växlar stämmer inte. varför lägga i en växel som inte används? Du har 5 växlar + lookup, när lookupen går in (vilket sker någonstans kring 100 om man håller jämn fart) så bör du har följande hastighet / varvtal: 90 km/h vid ca 1500 rpm 110 km/h vid ca 1700 rpm 160 km/h vid ca 3000 rpm försöker du nå toppfarten är det ganska troligt att bilen växlar ner för att kunna ge bättre acceleration. __ ///M som i Mugge. |
|
|
theangel: väldigt många bilar når sin topfart på näst högsta växeln. Mugge: Om bilen gör 90km/h vid 1500rpm så borde den väl göra ca. 180 vid 3000rpm. Det finns ju en relation mellan dessa siffror. ___ //Ulf |
|
|
Jag förstår vad du menar, har inget bra svar på det, utom att mina mätare faktiskt visar de siffrorna vid de hastigheterna. en ökning i varvtalet borde generera en lika stor ökning av hastigheten över hela registret, eftersom det är ett linjärt samand. Onogrannhet i mätaren kan vara en faktor... har inget bra svar på det..... :-/ __ ///M som i Mugge. |
|
|
med andra ord slutar det vid ca 235 kmh?och mätaren visar mera utan att man åker snabbare än ca 235kmh?!har jag fattat det rätt?Ursäkta men ja e brud,så jag fattar nog det lite trögare.Så chippet har ingen funktion alls =( eller?Då får de nog bli nåt vassare nästa gång ja ska ha en ny bil. theangel |
|
|
Det Mugge menar är att i stort sett alla bilars hastighetsmätare har en felvisning, dock olika mycket men i regel visar dom 5-10% för mycket. Detta betyder att då mätaren i din bil visar t ex 200km/h så är den riktiga hastigheten mindre, kanske 190 km/h. Detsamma gäller naturligtvis vid toppfart, din mätare kommer förmodligen att visa mer än 232, kanske t o m upp emot 245-250 men som Mugge säger så ligger den verkliga toppfarten på 232km/h. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.