|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Gliptone-entusiaster Det har snart gått två dygn sedan jag behandlade stolarna i bilen (Grå Montana) med Gliptone-produkterna Cleaner och Conditioner men de ser fortfarande ut som gamla kärringar som har precis tagit Nivea på ansiktet. Cleanern sögs in nästan samtidigt som jag applicerade medlet men Conditionern ligger kvar på ytan. Skinnet ser oljig ut och känns en aning kladdigt också. Jag har behandlat stolarna tre gånger tidigare med andra skinnvårdsprodukter, men har aldrig behövt vänta mer än ett par timmar. Ni som gillar Gliptone och har lyckats med era behandlingar, hur länge har ni behövt vänta? Har ni behövt torka av det sista glansiga och kletiga skiktet och i så fall med vad? Ha det gott Ellinas | |
|
Låter inte som när jag använder Gliptone, det brukar vara yttorrt inom nån halvtimme... Kan du ha torkat av cleanern för dåligt? Den är ju som en fet tvål, och ca fem minuter efter att du jobbat in den skall du torka med blöt trasa som får cleanern att "löddra upp". Jag brukar torka med wettex-duk (disktrasa), först en rätt blöt, sedan med torrare och torrare tills inget mer lödder kommer upp. Jag skulle kunna tänka mig att om du inte torkar ur cleanern ordentligt så är skinnet redan fett av den, och då sugs inte conditionern in. Prova att torka upprepade gånger med trasa fuktad i ljummet vatten, om det löddrar skall du torka mer. Låt sedan torka sisådär en kvart, och smörj sedan med ny conditioner. Ta inte för mycket conditioner, inte för att det brukar bli kladdigt, men lukten kan bli rätt stark om man tar för mycket. Lycka till! Mvh. /Kjell |
|
|
Måste ha fått ett måndags (gammalt) ex av conditionern... Den ska "torka" lika fort... - H U M A N R A G E - |
|
| Låter som om du har använt för mycket conditioner. | |
|
Det där med lukten... Jag försöker få MER skinn doft genom att smörja klädseln oftare. Har smort det säkert 4ggr. sedan Feb. Visst doftar det, men inte så värst mycket vill jag påstå. Då ska ni också veta att jag är rätt pedant med insidan på kärran = RENT. Det finns alltså inte så mycket mer i bilen som kan "färga" skinndoften. - H U M A N R A G E - |
|
|
Hej och tack för era svar. Min egen tolkning är också att skinnets porer är täppta (antingen av Cleanern, det gamla behandlingsmedlet, eller båda) och att det förhindrar att Conditionern sugs in. Jag har dessvärre inte torkat av Cleanern, som Kjell är inne på! Den knapphändiga bruksanvisningen på flaskan säger i.o.f. sig att man skall göra det men jag tolkade det som om detta är nödvändigt endast om det skulle finnas rester av medlet kvar. Det står liksom inte att man alltid måste göra det och i mitt fall var stolarna helt torra efter behandlingen med Cleanern. Att man sedan behöver tvätta bort Cleanern så pass noggrant som Kjell beskriver kan man bara gissa sig till. Här har importören missat ordentligt i sin information tycker jag. Men jag har behandlat endast framstolarna med Cleanern. Baksätet torkade jag bara med en fuktad mikrofibertrasa innan jag la på Conditionern men absorptionen har inte varit bättre där heller. Gliptone tycks fungera bra om man alltid har använt just Gliptone, eller om skinnet är helt obehandlat sedan tidigare. Det ser dessvärre inte bättre ut än att jag måste tvätta bort resterna av Conditionern med risken förstås att jag tvättar bort medlet helt. Man lär sig så länge man lever! Ha det gott Ellinas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.