|
|
|
|---|---|
| Hallå jag har kommit över en 24 volts winch som jag tänkte ha på min båttrailer och undrar ifall man kan bygga om denna till 12 volt allså själva motorn och och hur mår bilen en 525 tds med denna extra belastning under kortare stunder. | |
| Och ifall man kör den på 12 volt går den bara saktare eller funkar den inte alls vad tror ni? | |
TobbeBMW |
Med en voltregulator så borde det funka. Alt en spänningsomvandlare, vi kör 24 volts elmotorer med 12 och 48 volt på jobbet och det funkar med en omvandlare. Vet dock inte riktigt hur principen funkar. |
|
Du kan alltid testa och köra den på 12V. den går långsammare och ger betydligt mindre kraft men det kanske räcker till. Å andra sidan tar den också mindre ström, en kraftig winch tar rejält med effekt och på 12V är det faktiskt svårt att hantera strömmarna i brytare/reläer osv, förutom att de kräver grova kablar direktkopplade på batteriet osv. Vid 24V och högre blir det lite mera hanterbart men fortfarande rätt höga strömmar. Glöm spänningsomvandlare osv, en winch som är värd namnet har en effekt nästan i klass med startmotorn i bilen. FP |
|
|
Troligen går winchen bara saktare med 12v men att göra om 12v till 24v med så stor effekt är svårt och kostar mer pengar än en ny winch på 12v. att bygga om motorn är nog inte att tänka på, det har med lindningarna att göra. Ha alltid motorn igång när du kör winchen så riskerar du inte att bli stående med startproblem. /Fredrik |
|
|
Folke var snabbare igen =) /Fredrik |
|
|
Kör du en 24V motor på 12V får du i bästa fall ut 1/4 av effekten. Att bygga om den är nog inte att tänka på, att lämna in till en lindarverkstad och linda om ankare och fält kostar nog flera gånger mer än en ny 12V. Problem med extra last på bilen tror jag ej se till att motorn är i gång för att säkerställa laddning. Elwinchar tar mycket ström när dom går typ 100A så en omvandlare 12V till 24V som klarar detta blir nog också välldigt dyr. mvh BLJ |
|
| DÅ får man tacka för alla svar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.