|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Har idag för första gången rejsat litet på Stkhlmssektionens Förarträning på Tullinge flygfält. Jag har det s.k Autobahnpaketet på min med bl a 4-kolvsoken fram. Banan var upplagd så att man en ggr per varv skulle ta ner farten från kanske 150 till 30. Efter en 6-7 varv noterade jag att pedalmotståndet förändrades och gick in depån. ... det var bakbromsarna som var varma och rök litet grand - inte fram. Hemma så kollade jag sedan att det inte sitter ventilerade skivor bak. Skall man rejsa med 2 ton borde man nog fixa dit ventilerade skivor även bak. Ngn som vet vilka skivor "jag skall börja spana efter" ... ty det blir en körning även mot hösten... MVH /// Paap R |
|
Öhh, min 750iL-89 har ju ventilerade skivor bak (och enkolvs fram)!? Det ska väl även din ha: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
E32 750 skall ha ventilerade skivor även bak ja. BMW CS #5139 |
|
|
Nån gång när jag varit tvungen att bromsa max från kanske 170-0 tog bromsarna äckligt dåligt mot slutet.. (pedalen i golvet) Såg på bosse bildoktorn att en gas bildas mellan skivan och bromsklossen som minskar bromskraften rejält. Det är för att forsla bort denna gas som det är borrade hål eller spår i racebromsar. Är detta något som man kan byta till även på 750n nästa gång skivorna ska bytas? Kan jag ha något fel på bromsarna för övrigt.. ska man kunna trycka pedalen ända ner i golvet? Tror inte ABSen ens satte igång, men då har jag iofs 285 samt 255 däck så det är väl bra grepp. Hade dessutom kört riktigt hårt några minuter och värmt upp bromsarna rejält. |
|
| Samtliga årsmodeller av M5 E34 har INTE ventilerade skivor bak!!! | |
| Glöm mitt förra inlägg... | |
Paap Reeder |
... det måste bli en ordentlig research på detta. Har aldrig upplevt att det rykat om bakbromsarna. "4- kolvarna" fram verkade dock helt OK. MVH /// Paap R |
|
Det är inte bromskraftsfördelningen mellan fram- och bakaxel som är fel? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Det är ganska vanligt att bromsarna tar slut vid en 8-10 hårda inbromsningar vilket det vanligtvis är på en bana. En av teknikerna är att spara bromsarna så mycket som möjligt när man kör racing. jag har själv upplevt detta fenomen på Sviestadsbanan med min egen 735:a och var mycket nära att sätta bilen i en snövall ca 1 meter från banan. Aldrig mer en standard bil på bana, med den tyngden och dom bromsarna. prova själv får ni se, ge er ut en kväll och accelerera upp till 200 km/h bromsa ner till 0 och upprepa ca 10 gånger så ser ni vad era bromsar går för... mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
| Återigen, skulle raceskivor med spår/borrade hål göra stor skillnad, eller är värmen det största problemet? | |
Paap Reeder |
.. kollade igår och det sitter ventilerade skivor även bak på min 750. Misstänker att det sitter Biltema-klotsar på den varför jag får inhandla en omgång Tar ox is tället. MVH /// Paap R |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Glöm inte byta till dot 5 bromsvätska om du inhandlar tarox belägg. Bomsvätskan har nämligen en tendens att koka mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.