AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.322

Vilken olja till M40B16 30000 mil?

A
3
A Åberg
316i - 1990
728iA - 1998
Hej!

Jag har en gammal trotjänare, en 316i 1990. Bilen har gått 30 000 mil och har M40 motorn. Den tickar/knackar ibland när den kallstartas och jag undrar - kan det vara fel olja jag kör på nu? Sedan 500 mil tillbaka kör jag på Mobil 1 Helsyntet 5W-50.
Tacksam för svar!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mobil1 5W-50 är en mycket bra olja men den är ganska dyr.
Detta Länk är en olja som trotts sitt "dåliga" namn har mycket goda egenskaper och hög klassning (API SL/CF) och som kostar betydligt mindre än mobil1 oljan.

Själv körde jag 2000 mil med min 318i M40 på den oljan (bytte givetvis högst var 1000:de mil) och det funkade utan problem.

Om motorn bara tickar några sekunder efter kallstart:
så är det ingen fara, det tar bara en liten stund för motorn att bygga upp ett tillräckligt högt oljetryck så att de hydrauliska ventillyftarna ska kunna ställa in sjg.

Om motorn tickar hela tiden:
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler.

__
///M som i Mugge.
A
3
A Åberg
316i - 1990
728iA - 1998
Ok! Kanske ska prova med biltemas olja i alla fall...
Inga konstiga ljud i din 318 med den oljan?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej inte mer än det som fanns där från början.

Biltemas 5W40 olja är bra olja, har den näst högsta klassningen. men den är inte bättre än Mobil1, utan bara ett ekonomsikt allternativ. Så räkna inte med att det blir mindre missljud för att du går över från Mobil till biltema.

Jag förstod inte riktigt när det var du hade missljud / ventiltick.

Bara när du kallstartar motorn på morgonen och då endast under några få sekunder?

eller att du har ventiltickande hela tiden motorn är igång?

__
///M som i Mugge.
A
3
A Åberg
316i - 1990
728iA - 1998
Motorn låter en hel del när den kallstartas - men, det konstiga är att ljudet "kommer och går". Ibland låter det från kamaxeln, ibland är det ett lite snällare ljud med bara ventiltick.

När motorn når arbetstemp går den hur fint som helst - knackandet är borta! M20-motorernas tickande finns inte här på samma sätt. (M40=MYCKET mindre motor - men ändå...)
Kan problemet ligga i att helsyntet är en för tunn olja för en så gammal motor? 30 000 mil är ju trots allt en beaktningsvärd siffra...

Bilen har för övrigt servats enligt serviceboken. Så de tidigare ägarna har skött motorn som man bör. Alla inspektioner är gjorda, inklusive motoroljeservicarna. Full servicebok är nog ganska ovanligt på en 15 år gammal bil och 30 000 mil.

Vad tror du om att byta till halvsyntetisk olja, ex Castrol GTX
eller kanske rentav till mineralolja med riktigt hög klassning? Amerikanarnas olja "76" ska också vara riktigt bra, har jag hört.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att din motor inte tickar när den är varm tyder på att den har varit bra skött eller varit renoverad vid ngt tillfälle.

Så här har jag fått det förklarat för mig:

Tjockare varmviskositet gör det möjligt att bygga upp högre oljetryck.

Tunnare kallviskositet gör det möjligt att bygga upp oljetrycket snabbare.

En bra olja borde vara tunn när den är kall och tjock när den är varm. vilket helsyntetiska oljor är.

Personligen hade jag inte gått längre ner än halvsyntetisk olja.

Det finns en kille på forumet som heter Johan B, han är väldigt kunnig när det gäller oljor. Han kan ha bättre tips på vilken olja som kan råda bot på missljudet.

Om det nu går att bota med att byta olje typ.

__
///M som i Mugge.
Castrol har en ny produkt som dom kallar för Castrol GTX High Mileage 15W-40. Den skall visst vara specialframtagen för äldre bilar som har gått långt. Såg den hos micro här om dagen, vet inget mer än vad reklamen påstår.

Reklamtexten lyder: Den unika kombinationen av additiv förlänger motorns livslängd, samt håller packningar elastiska och täta. Reducerar även motorbuller. Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.