AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.731

E34 - Mystiskt ljud i rumpan!

Hej,

Precis hemkommen från en underbar banträff med 540'n, riktigt trevligt. Är dock aningen frustrerad över en sak; efter tjugotalet varv uppkom ett mystiskt ljud från någonstans under baksätet. Det låter ungefär "du du du du du du du" och man kan endast höra det när man svänger på till vänster och ligger precis på greppgränsen för bakdäcken. Detta kan en teknik-novis som jag gissa på att det är något med diffen?... vad finns det för bussningar osv. där?

Det är knappast något metalliskt ljud, dock väldigt tydligt varför jag först gissade på att en vanlig träd-gren satt sig i hjulhuset eller liknande, då förstår ni vad jag menar.

Något förslag på vad det kan vara? Ljudet hörs ENDAST under ovanstående förhållanden och i övrigt låter allting som vanligt.

MVH,
E38B12
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är inte breda bakdäck som tar i skärmarna, om några bussningar börjar bli slitna?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erik,

Tack för ditt svar. Bakdäcken är 225or, så det är nog inte det. Bakvagnsbussningarna var fräscha då jag kollade dem i mars.

MVH,
E38B12
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
nån drivknut kanske?
Jonaz,

Det har jag faktiskt inte tänkt på, bra förslag.

MVH,
E38B12
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kanske ett hjulager som har börjat se sina sista dagar....:-)

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Bromsslang eller handbromsvajer eller nån kabel som sitter/hänger nära hjulet och tar i när d sviktar lite?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag hörde något liknande ljud ca 150mil innan min bakaxel, låda samt kardan sa tack å hej. Inte för att det behöver va så illa på din men det kan vara en möjlighet.

/Ian
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Hej!
Trevligt att du uppskattade bankörningen! Då kanske vi ses fler gånger...(körde vinröd 525) ;)

Angående ditt problem är jag inte säker men ett hjullager kanske inte är så dum gissning. Annars kan det som sagt vara någon sladd eller liknande som hänger i vägen..

mvh

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

>> idde
Kan det verkligen varit så att både kardan, låda och bakaxel lämnade in samtidigt, i så fall måste du haft en jäkla otur...;)

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
Att hela paketet håller på att gå åt skogen har jag extremt svårt att tänka mig. Detta ljudet hörs endast vid detta specifika, extrema förhållande (hård vänstersväng i högre fart precis när bakdäcken håller på att släppa) Så jag oroar mig inte för det, låter för icke-mekaniskt för att vara bakaxel, och hade det varit hela diffen hade ljudet varit konstant. Ljuder låter dock som det kommer från under baksätet, inte från höger/vänster sida vilket tyder på ngn slitagedel i diff/kardan? eller?

Plexan,

Riktigt trevlig tillställning!

MVH,
E38B12
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
>> C.Svensson
Det stämmer det! Men troligtvis var det ganska mkt kedje reaktion. Jag tror att det började med att bakaxlen gick i 90km/h när det sen blev stopp i bitarna kröteskardan som i sintur skadade mellanlagret och rev lådan sopren. Oooo vad jag svor när jag bytte skiten hade fixat en låda för det var det som jag då visste hade gått. Sfter ha bytt den så lät det bara konstigt när jag försökte backa ur bilen ur gar´get lyfte och konstaterade att kardan snurrar hela vägen in i bakaxeln men hjluen snurrar inte. Mätte då även upp karaden och märkte att den ochså va något skev. bärga hem bilen och handla fler delar. Men det blev bra när det var bytt.

/Ian
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
>> E38B12

Jag menar inte att hela skiten är på väg att braka för dig. Sån otur är nog bara jag som lyckas ha =) Men när jag tänker efter så hade jag ett slammrande dunk dunk dunk... Vid hård acc från stillastående innan jag bytte silent blocken på min förra E30. Vet inte riktigt hur man kotrolerar dem dock.

Hoppas att det går bra.

/Ian
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kanske är avgassystemet som tar i? gummiupphängningarna som kanske är dåliga. Vet att mitt knarrar lite ibland

//Simon
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Dunkande ljud bakifrån kan även vara stödlagret till kardan eller eventuellt en hardyskiva också.. men om det mest är vid hård sväng så skulle jag titta efter bussningar. Hjullager smäller, men först när de är riktigt slitna (mycket morrande innan).

Kul att du kom på banan och roddade runt lite. Märkte att du saknades efter ett tag men han inte reflektera över det eftersom jag själv lyckades blåsa kylaren och tokmekade på plats för att kunna vara tillbaka i rejset så snart som möjligt.

Om det inte dunkar i normal körning så är det inget att oroa sig för eftersom bankörning på sturup är väldigt påfrestande.. men du vet i alla fall att något kommer att behöva bytas om ca 1000 mil.

Var ute och provocerade bilen lite igår, det ante mig att den har "självläkt" nu också; tyst som en mygga från bakaxeln... men jag skall ändå ha in den på Insp. 1 om någon vecka så jag passar på att kolla ovanstående tips ändå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.