|
|
|
|---|---|
|
Jag letar efter en 8'a tummare med riktiga djupbas egenskaper. Den behöver inte ha så hög effekttålighet och känslighet, men den måste gå att driva djupt ner i frekvensområdet. Det måste inte heller vara billigt. Fick nys om ett Apline element som skulle vara bra, men har inte hittat det på webben. Tänkte bygga en tunn bandpasslåda med 4 sådana element för att få 6dB extra om känsligheten är dålig och volymen för varje element klarar sig under 10 liter. Tips? Mulle | |
| Många rekommenderar Polk's 8-tummare. | |
|
kool. Surfade upp och sedan jämförde jag polk dx8 med den tio-tums infinity kappa jag har idag i WinISD. Identisk frekvensgång! Däremot skillde ljudtrycket 10dB. Med fyra element minskar skillnaden till 4dB, men då är samtidigt lådan 60 liter istället för 28 och kostar 6000 istället för 2500. Fast den är 5cm tunnare precis som jag önskade. 1 element och 15 liter för finsmakaren... Mulle |
|
|
JBL's gti 8" dunkar väl på ganska duktigt..... mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Hoppsan. Det var visst känsligheten som skillde 10dB. Det krävs 10W i polk för att få samma tryck som 1W i Infinity. Med 4st får man plats med 800W i polk jämfört med 350W i infinity. (rms) Med ett element tappar man 13dB mao... Mulle |
|
|
berg-> Hittade bara 10 - 15 tum gti'er. Finns det en åttatummare? Mulle |
|
|
Det trodde jag att det skulle finnas, men jag kanske har fel. Det kanske är 10'orna jag tänker på. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
| Det skall finnas 8 tummare också. Gti serien finns från 6,5 till 18 tum som bashögtalare. Dem har precis släppt de nya modellerna på Gti. Mer inf finns på Septon electronic. | |
muppen |
Boston Acoustics 8" basar tycker jag du ska kolla innan du köper nåt. Hade ett par ur traffic serien (den billigaste) och dom spelade såååå fett. Boston har alltid låtit bra så det kan ju vara nåt att fläska på med. |
|
BES: Varför inte Rockford RFP3208? Jag håller själv på att fixa nå't med en RFP3210. Sluten låda på 21 liter skall jag ha till den, antingen i reservhjulsbaljan eller fristående mot ryggstödet. |
|
|
Lägre känslighet brukar ju i allmänhet betyda mer kontroll, och det talar ju för Polk, men det kommer att krävas ett "hlvts" steg för att kunna prestera höga utnivåer. Ingen nytta med låg känslighet om man måste driva steget på gränsen till "klipp". Och även med obegränsad effekt skulle det inte spela lika högt som Infinity. |
|
|
Bes...en anmärkning bara 10dB är inte lika med 10 ggr. Om du ska få ut skillnaden i gånger tar du: Aggr=20*log(AdB) |
|
|
När det handlar om effekt gäller 10*log 3dB är dubbla effekten, 9dB är 8x och 10db är 10ggr. Fast visst är det häftigt att en 20 wattare kan låta lika mycket/lite som en 200 wattare! Funderar ändå på en Polk faktiskt, för det handlar mer om kvalitet och storlek än om kvantitet. Fast jag hoppas fortfarande på ett bättre alternativ. Boston fick jag inte tag på, och Rockford var mera mellanbas än djupbas om jag minns rätt. Mulle |
|
|
Hur djup bas hade du tänkt dig? (i Hz) |
|
|
-3dB vid 30Hz i en bandpass låda vore lagom. Då hamnar övre gränsen vid en 80 Hz. Mulle |
|
|
Kom inte ihåg varför jag förkastade rockford 3208 så jag kollade upp den igen. Den ger en undre brytfrekvens på 42Hz, så det var därför. Dessutom har den såsom Polk 84dB vid 1W. Däremot får den plats i 11 liter, mot 15 för Polk! När jag nu tänkt efter lite så får jag faktiskt ett ljudtryck på sisådär 108 dB med Polk vid maxeffekt. Kanske räcker. Tror jag tar den, även om den infinity jag har idag ger 121. Tack för hjälpen! Mulle |
|
|
vad jag vet så lirar amegas 8"are kloclrent i slutna lådor. men om du ska vara utrymmesbesparande så tycker jag du ska montera dubbla 6:or från amega Q-Comp fram i dörrarna ..då behöver du inte baslåda aöös =) //Micke Webmaster för MUF Norrköping |
|
|
var nöjd med mina JBL GT2 men ja fick köpare på dom och var dum nog att sälja dom tyvärr... Funkade jätte bra bra drag i båte snärt och djupet. Enda felet = Stor låda ca 60l |
|
|
Har hittat en Seas (!) som verkar bra på papperet. H0956 eller L21RN4x/P. (samma element, två beteckningar) Att elementet kostar runt 700:- och ger 86,5dB är ok. (det finns dom som är känsligare, men dom ger inte -3dB vid 33Hz.) Seas förknippar jag inte med någon vidare kvalitet annars. Någon med erfarenhet? Funderar på att använda två motriktade element för att få dubbel compliance och halverad Vas. Visst vore det kol med en 11 liters subbas som låter bra och ändå ger en 110 dB. Vad händer med effekttåligheten? Blir den den dubbla? Lite skeptisk mot WinISD som till en sådan 11 liters låda skall ha en 1,5m lång 4' port!! Den innehåller ju mer volym än lådan! Tror ni det stämmer? Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.