AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.291

2002 banbil regbes regler?

ska regbes min 2002 banbil för gat bruk.har lite frågor angånde regbes.

1 kan jag ha kvar 4 punktsbälterna när jag bes den har även orginal remarna kvar som det är krav på.

2 Är det krav på att det måste finnas bromsservo?

3 Får jag ha plastrutor alla "utom fram rutan"?

4 är det godkänt med en fuelcell i bagaget i stället för orginal tanken?

5 har plockat bort instrumentr skivan numera går det en vadderad bur där, hela mätarintrumenteringen är fäst i buren plus rattstången är det godkänt? snyggt gjort!

någon som har erfrenheter som kan svara på lite frågor eller ge något tips!? kanske man ska ta med en liten bunt med sedlar *hehe*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1. Ja.
2. Om bilen är utrustad med det från fabrik ska det finnas.
3. Nej.
4. Nej.
5. Ja.

Sätt in din bunt sedlar på banken istället, det ger nog bättre avkastning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hur säker e du på dina svar?
Har hör att det kan gå med plast rutor fast det kanske beror på besmanen?
Angånde bromsservo så har en bmw 1602-2002 års 74 det borde väl funnits servo då?

" En bilfärd ska njutas som ett bra vin"
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

FREDIK82.....Jesperado borde nog vara rätt så säker, tror han jobbar som besiktnings man!!
FREDRIK82:

Då Jesperado jobbar som Besiktningstekniker på SBP så är jag 100% övertygad att svaren är korrekta.
haha ja man får väl chansa då,Fick veta att kompisen känner en kille på en station som kanske kunde fixa igenom bilen så kanske.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FREDRIK82: Smart att skriva det här i så fall...

Jeppe

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OT

men jesperado du har inte funderat på att skriva in vad du jobbar med i din signatur så att folk slupper tvivla? ett litet förslag bara

inte alla som går in o kollar på profilen

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
SKRATT vadå ska försöka stopa mig eller?

" En bilfärd ska njutas som ett bra vin"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
JaJsEn: Det står där och har stått där i många år, om det nu spelar någon roll.

FREDRIK82: Jag förstår inte riktigt ditt sista inlägg, men tolkar det som att du tror att jag (eller någon annan?) skulle försöka stoppa att bilen "fuskas" genom en besiktning. Det är i så fall inte alls vad jag menar, utan snarare att det är taskigt att sätta den besiktningstekniker som kanske ska "hjälpa" dig i klistret så illa att han riskerar att förlora sin anställning, det verkar inte så genomtänkt...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
JaJsEn: Såg nu att du skrev signatur och inte profil, men jag tycker inte det spelar någon roll. Mitt yrke ska inte ha någon betydelse för mina inlägg här...

Jeppe

"Jesperado" själv klart så ska jag inte fuska mig igenom jag vill ju inte att han ska få problem pga mig men han kan ju hjälpa mig om vad som kan behövas ändra på.Men jag förstår inte riktigt vad du menade med att "Smart att skriva det här i så fall"
det var som att du ville stoppa mitt försök att komma igenom ?
Men jag tackar för dina svar! Du verkar rätt kunnig på ditt jobb regbes du bilar med? i så fall har jag en fråga till varför får man inte ha fuelcell i baget det är ju säkert mycket säkrare än orginal dunken av plåt min är ju av plast o godkänd för racerbilar så då måste det vara plaseringen av tanken då eller men det kan ju inte ha så stor skilnad om den sitter långt in i bageget eller framför bakaxlen eller för det är väl där dem sitter orginal på 2002 av års 74??. visst kan jag förstå att plexi rutorna inte är godkänt vid en ev olycka.O så sistsa frågan hur hårda är dem på bromsservo?jag menar att bilen stannar väldigt bra utan det,
bara att det går lite trögare. Som sagt tack för ditt intresse för mina frågor Mvh Fredrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skrev i fel tråd först :)

Jesperado: Fast det ger ju lite mer tyngd åt orden när man vet vad du arbetar med :)

Btw. Frågade i en annan tråd:
Om man reggar om bilen med bur så har man ju inga baksätespasagerare längre. Går det då att byta ut bakrutorna mot lexan? Jag har läst lagen och ser att det är möjligt i tex lastbilar men vet inte hur det appliceras på bilar utan baksäte.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FREDRIK82: Jag får nog be om ursäkt, jag läste det som att bilen skulle fuskas genom, alltså att en besiktningstekniker skulle släppa genom något som skulle varit underkänt. "Fixa igenom bilen" lär skumt i mina öron, det är kanske en yrkesskada. Skulle han bara hjälpa dig med reglerna så har jag självklart inget ont att säga om det, tvärtom...

Tanken ska vara provad och godkänd, såvitt jag vet finns inga fuelcells godkända enligt rätt normer för en gatbil...?

Bromsservot ska sitta där om det fanns där från fabrik, men det är ofta svårt att veta vilka som haft det. Känns det inte fel när man bromsar upptäcks det antagligen inte...

J.Dredd: Rutorna ska vara av glas, oavsett om det finns passagerare där eller inte. Såhär står det i lagen:

"6 §: Vindruta skall vara av laminerat glas. Ruta som är nödutgång i buss och som är avsedd att kunna krossas skall vara av härdat glas. Annan ruta skall vara av laminerat eller härdat glas.
Annan ruta får även vara av plast om den utgör
1. ruta i inre skiljevägg,
2. ruta i vikdörr,
3. takruta,
4. ruta i släpvagn som inte är avsedd för personbefordran,
5. ruta i sufflett,
6. bakom föraren belägen ruta i lastbil,
7. bakom föraren belägen ruta i husbil, eller
8. ruta belägen i utrymme ovanför föraren i husbil."

Jeppe

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Som alltid dyker Jesperado upp och hjälper till med dessa frågor.
Det är tacksamt att vi har honom här.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
och bes man genom sfro som ombyggt fordon så gäller inte ovanstånde!

/Pelle
`PELLE´ Vad menar du?
"Jeppe" stämmer det att man kan komma undan med att reggga bilen som amatörbyggt fordon o ha kvar plastrutorna? Fick ett tips att regga in bilen utan nåra rutor alls det känns ju lite enklare.Enligt man kompis så finns det ingen regel att det måste finnas rutor alls jag menar man kan ju plocka av alla utom fram.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inga krav på befintlighet av rutor bortsett från vindrutan.
Jag känner inte till reglerna vid ombyggt/amatörbyggt-fordon, det är möjligt att det finns dispenser gällande lagkraven på rutor, men jag är lite tveksam till det...

Jeppe

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jeppe, det är ok med bla "lexan" rutor i sfro bes

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.