|
|
|
|---|---|
|
Min bil böjade efter en hel kvälls lungt körande koka och läcka kylarvatten (ca 2-3dl) och sedan dess körde jag hem, kollade kylarvatten och fyllde på, körde ca 2 km innan den började koka. det blev ingen värmen i cupén och avgasena var fuktiga. Vad kan det va för fel? Jag märkte ingen effektförlust, oroligt tommgång eller något annat symtom som tyder på att toppen är sprucken. dvs. inge vatten i oljan eller tvärt om. Någon som vet vad detta kan vara? Termostaten? Vatenpumpen? Behöver bara luftas? //Subidius | |
|
Steg 1: Kontrollera att kylarvätskan cirkulerar & lufta systemet. __ ///M som i Mugge. |
|
Lundqvisten |
Körde du omkring med bilen när den kokade ? Vart stog tempmätaren? Vart ifrån kom vattnet som rann ut. Har du nyligen gjort några ingrepp i kylsystemet? |
| börja fylla vatten från termostat huset | |
|
lundqisten: Jag vet inte exakt hur länge jag körde mad den kokade men jag misstänker att det va vid en Mc. Drive på Mc Donalds här hemma i kalmar. Junde kanske hanlat om 5 min på tomgång och låg mototrbelstning. Vattnet värkade komma från kylare/expansionskärl. Nej, inga ingrepp vid kylaren på minst två månader. //Subidius |
|
|
Det är säkerligen viscokopplingen till fläkten som gått sönder. Då blir motorn varm vid tomgångskörning, men håller kyla så fort fartvinden kommer. En Epa lösning att laga den är att borra hål i den och sätta i en skruv. /Per |
|
rsarits |
Sätta i en skruv är inte bra! Risken finns att kopplingen gängar loss sig själv, det råkade jag ut för på min 528, som tur var så gick inte kylaren sönde den gången. |
|
Problemet är fixat, tack för tipsen! //Subidius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.