AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.097

Kat´en ger drag i galoscherna

Paap Reeder
Hej!

Måste bara dela med mig av erfarenheter rörande rensade kattar.

Av olika anledningar har jag kört med rensade kattar efter godkänd bes. ( ca två tankar)

Satte dit två "jämlika" dito i går och idag provkörde jag.
0,01 0,01 35 ppm ... dom kommer att bli ännu bättre på sitt miljöjobb när dom fått gå ca 10-20 mil tror jag. Nu har de stått i ca 1 år.

.... men ... med rensade kattar upplevde jag en "liten utplaning av vridet" runt 3500-4500 rpm vid "öppna spjäll".
Var litet irriterad över detta och tänkte fråga forumet men efter monteringen av riktiga kattar ... har absolut inte pillat någon annanstans under huven i samband med bytet .... så går V12:an märkbart rent från 600-5700 rpm.
Samma drag i kallingarna genom hela registret s a s.

SLutsats ... som jag alltid hävdat ... pilla inte med grejorna som dom en gång för alla provat ut nere i Munchen. Byta luftfilter och dito grejor.
Finns väl inte en bilkonstruktionssnubbe som skulle sätta på ett för litet luftfilter ... eller en för liten katalysator när han ändå provar ut sin skapelse.

Original är alltid bäst, billigast och ger mest för pengarna.

Varför blev det så för mig? ... TROR att gasflödet runt lambdan kan bli stört om inte det extra lilla motståndet från platinacellerna finns där varvid lambdan kommer att ge fel värden till boxarna.

MVH /// Paap R
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kloka ord Paap,håller med dig. Lite off kommer du till Gävle träffen så kan vi gå en rond på 402m.

Mvh/Micke

Paap Reeder
.. hej Trucker!

Törs inte lova. I s f skall jag först montera en lamelldiff i a f ty ASC "är till för kärringar" och passar inte mitt testosteron i a f.

Idag gick den som fanken på Tullinge flygfält. (Stkhlmssektionen hade fixat litet gasardag i solen) Tror att den nu är "som ny i spisen".
Drar absolut jämt genom hela registret.
Konbana är väl inte den starkaste profilsidan ÄVEN om den uppför sig lugnt och sansat men att sladda i 100-150 är absolut överraskande "kolugnt".
Var litet ringrostig efter vinterns cellgifter men överraskades som sagt av den första 4-hjulsdriftingen med 130 på mätare.

Gick som på spåret. Helt otroligt.
INGA överraskningar. Småbilar klarar älgprov i 70 men E32/V12 fixar det lätt i 170 ... utan att Ramlösan ens tippar ikull framför askkoppen.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Paap..hur var det..Pilla inte med grejerna...hehe

Min bil
Länk
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Kör du med två helt nya kattar nu då eller e det några du "renoverat"? Tänkte på de som american racing har o som de kallar sportkat, har för mig att de har en modell som ska passa m70?

Fråga är det någon som kör på dessa och kan rekommendera dem?

mvh joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.