|
|
|
|---|---|
|
Min elaka bil jävlas med mig! Sedan vädret blivit allt bättre har jag upplevt ett tempen krypit upp när bilen står still. AHA fläktkopplingen tänkte jag. Men icke den fläktar som in i HEE.... riktigt mycket! På slutet så var det så illa att den kröp upp till nästa markering. Jaja det är inte Fläktkopplingen... då borde det ju vara pumpen som ligger i småbitar .... Rev idag bort pumpen men den var nog bytt då den såg ganska fin ut och hade metallskovlar. Tagit bort termostaten nu också. Ska koka den och se vad som händer... Den har inte käkat ngt vatten inte blandat heller. Kan inte tänka mig att det är topp problem. Vad skall jag göra? Testa att köra kylarrens? Är det överhuvudtaget möjligt att systemet / kylaren blir så igensatt? Någon liten apa har lekt med detta innan ser man. Pumpen ser bytt ut och termostaten likaså (packning från tub :-(). Till råga på allt så går den inte HEEELT rent och perfekt trots allt jag gjort med den tidigare också. Vad faaaaaen kan det vara? Snart så skiter jag i det hela och kör volvo istället eller ngt. Ingen av mina BMW har jävlats såhär kapitalt med mig! Ok jag har haft problem men inte av denna överjävliga natur. -Phil | |
|
Koknig av termostat gjord. Öppnar inte förrn det sjuder på bra... då öppnar den bara lite 1,5mm öppnas först riktigt när det tok kokar. Är detta bra? Jag tror inte det va.... Ska den öppna innan första koket... 82 grader då sjuder det väl precis. Tyvärr har jag ingen termometer. Funderade på givaren som skall sitta på kylaren. ÄR det en nivå sensor? Jag har sladden fram som på mina tidigare M50. MEN har inget att plugga in den i? Vad är nu detta? sitter en blå plopp och ngn mindre snopp? Den varnar ibland för kylvatten nivå så nu vet jag varför. Om man sluter kretsen på sladden som går fram slipper jag felmeddelandet då? Varför har jag ingen sensor att plugga in den i? -Phil |
|
|
Givaren för kylvätskenivå sitter i botten på expansionskärlet. Givaren på sidan av kylen är en "double temperature switch", jag vet inte exakt vilken funktion den har. Varför inte bara byta termostaten om du misstänker att den är sönder? Dom brukar inte vara särskillt dyra. |
|
|
termostaten kostar 250 kr på mekonomen...inte mycket att fundera på... MVH Johan K |
|
|
Jag vet. Men det är söndag idag. Tror att den än ännu billigare hos micro 130kr eller ngt... köpt nyligen till min svåger och till min diesel jag hade innan. Ska givetvis byta den. Ville bara veta om den kärvade när jag testade igår kväll. Vet inte riktigt vad jag skall utläsa av resultatet. Just ja mekonomen termostaten gör att den ligger 1mm över mitt! inte kul. Ang kylaren. Jag har inte något att plugga in kabeln på. Finns det modeller utan givare? Kan de ha bytt till kylare från ngn bil utan? "double temperature switch" kan vara till bilar med AC och extra elfläkt. Jag fattar inte felet på min bil.... vad kan det vara? Tror kanske att det är termostaten som inte öppnar rätt MEN det är ju väldigt ovanligt tvärt om är ju standardfelet annars. -Phil |
|
|
Hmm fick inhandla en termostad på Btema då BMW firar pingst. Återmonterat allt skall testa imorgon. Köra kylarrens på den också. Hoppas att den kommer att vara snäll sen. -Phil |
|
|
Jag är ganska säker på att min fläktkoppling gått sönder, men fläkten ser ändå ut att snurra snabbt. //Simon |
|
|
Ta något (ej handen) och se om du kan stoppa fläkten när bilen är riktigt varm. Alternativt när den går över normaltemp. Då ska den ju garanterat vara låst. Jag tror att min fungerar IBLAND. Detta var ganska förbryllande till en början men jag ska nog ta och köpa en ny. Mitt problem är att jag inte får loss skiten. Har diskat kylaren och allt. Kört kyllarrens på den. Lackat termostathuset. SNYGGT OCH FINT ÄR DET NU. Bytt termostat. MEN de som hade min bil innan har lyckats dra av en av bultarna till termostahuset. Efter misslyckade försök att dra loss den så återmoterade jag på samma sätt de gjorde. Och självklart läckte det. Och här sitter jag nu... Jobbigt känner ingen med svets i göteborg. Skulle behöva dra fast en mutter på bulten som är av. -Phil |
|
|
Philip S: "Svinpitt" eller skruvutdragare som det kanske heter borde fungera. Då borrar du bara ett hål i den avdragna bulten och sen gängar man i utdragaren som är vänstergängad. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
Ok av någon anledning så har mitt senaste inlägg försvunnit. Eller så har jag skrivit det i fel tråd eller något liknande. Nja 400kr fattigare och någre otrevliga upplevelser rikare var den borta. Rejäl gassvets krävdes det och det var inte lätt att få ut den. Grispitt hade garanterat gått bet. Men vad skönt att den är ute. Har återmonterat och allt är fint på den fronten nu. Ska bara få tag på en fin fläktkoppling. Och ta itu med resterande 10 jobbiga fel så blir det nog kul någon gång :-( -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.