|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är så att jag har tagit bort sprutet på min 528'a å satt dit dubbla förgasare från en 3,0'a nu när jag startar den så sprutar det soppa ur förgasarna,jag skulle tippa på att eftersom insprutningen har högre bränsletryck samt att det inte är nån bränsleretur på förgasarna så blir det "lite" för mycket soppa för dom att svälja.. Nån som vart med om detta? Ska man lösa det med nån sorts bränsletrycksregulator alternativt sätta nåt motstånd på pumpen för att få ett lägre bränsletryck? Mvh Daniel | |
|
Du kan absolut inte använda samma bränslepump som till insprutningen. Den ger 2,5-3 bar och du skall ha max 0,2-0,5 bar till förgasarna. Har sprutet gått sönder? Jag har gjort tvärs om på min 3.0S dvs bytt ut förgasarna till 528 insprut och det är det bästa jag gjort. Om inte förgasarna är i toppskick kommer du bli vansinnig på dom! Per L |
|
| Nä insprutningen är hel,gjorde det bara som en kul grej! hehe.. Toppskick är väl synd å säga att dom är i.. Svåra at ställa in kan jag tänka mej? | |
|
Du kan montera en malapsi regulator.På den har du retur ut och kan ställa exakt bränsle tryck. då går det å ha en insprutnings pump. |
|
|
Så här tycker jag om min 3.0S -72 med förgasare respektive insprutning (från en 528i -77): - Mot slutet innan jag bytte till insprutning (vid 49.000 mil) var jag tvungen att göra rent och justera in förgasarna varje dag. Efter dom inledande installationsproblemen med insprutningen har jag kört 19.000 mil och bara haft två problem jag fått åtgärda. I övrigt bara går och gå och går och.....den! Jag kan helt enkelt glömma bort bränsleförsörjningen för den krånglar i princip aldrig! - motorn blev märkbart starkare över hela registret med insprutning. Toppfarten ökade från 180 till 225 på mätaren med insprutning. Fast då bytte jag avgassystem (till ett WALKER "original"-system) samtidigt vilket säkert också gjorde sitt till. - Den är "som en dröm" att starta och köra innan den blivit varm jämfört med förgasare. Tex stabil och jämn tomgång direkt efter start oavsett hur kallt det är ute. - Den blev märkbart känsligare att få igång när det är -15 grader kallt och kallare. Ett tipptopp batteri (absolut inget gammalt lågprisbatteri) är en förutsättning liksom NGK-tändstift. Sedan har jag alltid fått igång den. Fast jag tror faktiskt inte att jag skulle få igång den vid -28 och med 20W/50-olja i motorn som det faktiskt gick med förgasare. Insprutningen behöver ju en hög spänning för att fungera och spänningen sjunker dramatiskt vid kallstart och dåligt batteri Jag byter inte tillbaks till förgasare förrän jag slutar åka med den varje dag. Då är det dags att göra "veteranbil" av den dvs lackera om den samt sätta på alla nya grejor jag samlat på mig (tex nästan allt krom, gummilister mm) Per L |
|
|
Mr-x: Vad får man tag i en sån? eller går det att fixa själv på nåt sätt?(budget-projekt,hehe) Per L:Det låter inte bra!, men å andra sidan är det ingen vardagsbil för mej,står mest i garaget å tar tid! Tyckte det verkade ballt å ha dubbla förgasare på den,har ju insprutet kvar å det är ju bara å slänga dit igen om det skiter sej totalt. Förgasarna är i rätt risigt skick så jag får väl se vad som händer,den starta på första försöket iaf! ;-) Sen att det stog 2 fontäner med soppa ur dom visste jag ju om,men jag drog ut säkringen till pumpen så gick motorn en stund på bensinen som var i förgasaren. Har byggt ett eget extraktor grenrör oxå,inte uträknat för fem öre men det ser rätt koolt ut! Jaja som sagt så gör jag sakerna för att det är kul att pilla lite.. |
|
|
Finns ju orginal på bilar Ex Alfa romeo förgsar motorn då förståss. Ska du ha en sån jag har för turbo tryck(kör med Delortor) så finns dom på internett å beskåda!! ex sidan Misab. |
|
|
Lycka till då med dina förgasare. Får du problem hör gärna av dig för jag har som sagt "kämpat" rätt mycket med mina förgasare innan jag bytte till insprutning. Här får du några bra länkar som du kan behöva när du justerar in dom vilket kräver kunskap och noggrannhet: Länk Länk Länk Per L |
|
|
Hej! Är det skadligt att förflytta en 3.0 1976 som har en krånglande förgasare av två så den går den endast på tre cylindrar . Men måste förflyta bilen 3 mil den går att köra så men vad kan hända. Har redan kört ett par mil men inte verkat ta skada men.? Bilen är atomatväxlad så det är inte bra att bogsera. Tacksam för ett klokt råd Mvh HRB |
|
|
Tre mil tror jag inte är några problem alls! Den enda risk jag ser att du får "en massa" oförbränd bensin som tvättar rent cylinderväggarna och förorsakar sämre smörjning. Fast det är ju enkelt att åtgärda genom att se till att den krånglande förgasaren inte får någon bensin alls. Tex genom att plocka bort bensinslangen från den. Att ha tändstift kvar som gnistrar i tre cylindrar som inte får bränsle spelar ingen roll. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.