AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.639

PANIK- bilen bilen bara dog!

Sida 2 av 3
li
47
lissbol
320i-93
ja, utan större problem! bara två slangar och en kontakt.
en slang till den där j...la svarta cylindern jag inte vet vad e och en som går på det tjocka gummit efter lufmassdemätaren.

Lundqvisten
Om du ger dig till tåls ett litet tag..så får du säkert vägledning av någon som kan din bilmodell bättre än jag.
li
47
lissbol
320i-93
du vet hur det är.....nyss köpt bilen, man vill ju ut och glida lite.
jag får väl vänta och se om nån svarar då, men tack för att du visade intresse...trevligt.
ha en bra lör så ska jag prova söka vidare.

Lundqvisten
Undrar om det kan vara microkontakten till trottelpositionsgivaren du menar, går den in under spjällhuset?
li
47
lissbol
320i-93
jaa, det stämmer det gör den.

li
47
lissbol
320i-93
trottelpositionsgivare! låter som nåt man skulle hitta i en förgasare.
men det finns nån trottel i ispr.system också då el?

Lundqvisten
Okay..Då finns det två möjliga fel att välja på: 1 kontakten är trasig. 2 kontakten behöver justeras till rätt läge. Kolla först om kontakten sitter fast som den ska? är det fukt i den?
Lundqvisten
Om du drar av kontakten så ser du där tre små stift? det skall finnas kontinutet mellan stften 3 och 18 (det är de två högra stiften) när du öppnar trotteln sakta.
li
47
lissbol
320i-93
kontakten sitter fast ordentligt, den är hel och fri från fukt.
Denna trottelgivare tickar som fan när jag slagit av motarn när den går dåligt(efter mer en 30 min körning), men den är tyst efter korta körningar då bilen varit kall och går bra.
märkte också att senast, när jag hämtade hem bilen så tickade den bara ca 15 sek, sen var det ett relä som klickade i säkringsboxen och då slutade även givaren att ticka.
provade detta ett par ggr men lyckades inte lokalisera vilket relä som slog till i säk.boxen.

li
47
lissbol
320i-93
njaaa, det är bara två stift i kontakten!

Lundqvisten
Ok, det beror på att jag utgår från en E30. Men du vet nog ändå att felet ligger i microkontakten till spjällhuset. Det är en stor konst att justera in den i rätt läge så den funkar optimalt. Tror att du får byta kontakten samt låta någon händig person justera in den i exakt rätt läge. Vet att någon tidigare lyckast med bedriften att plocka isär kontaken, samt spraya den så ren att den funkade igen. Annars finns det nya microkontakter hos Mekonomen, vill minnas att eländet kostar omkring 6-700:-
li
47
lissbol
320i-93
okay...det var ju inte farligt, om det nu bara är den som spökar, vet iaf med säk att det är den som tickar utaf.n.
Har du bytt din eller?, haft samma problem?

Lundqvisten
Nix.
li
47
lissbol
320i-93
en snabb fråga ang den här givaren, vad är dess huvudsakliga funktion.
du verkar kunna mycket om bmw, how come?

Lundqvisten
Den skickar signaler till styrboxen om hur pass öppet spjället är, samt reglerar därefter bränsletillförseln till motorn.
Lundqvisten
Det kan ju även vara så att det tickande reläet i säkringsboxen är anledningen till att även microkontakten tickar. Det kanske räcker med att byta reläet som är till bränslepumpen.
li
47
lissbol
320i-93
läste ditt svar lite noga nu, du tror alltså att det är själva kontakten som är paj el?
förstod du att det är inte kontakten som är kopplad till spjällhuset utan en svart gummislang.
den här givaren går att blåsa igenom, men bara åt ett håll.

Lundqvisten
Men det sitter väl en tryckkontakt på slangen? den tryckkontakten är ditsatt på microkontakten under spjällhuset.
Sitter även tunna el-kablar intill slangen?
li
47
lissbol
320i-93
öskar jag hade en bild.
ja det sitter en tryckkontakt på ovansidan av givaren med två kablar som går ihop med en hel bunt ked kablar.
brevid kontakten på ovansidan sitter en slang som går till den här svarta avlånga cylindern jag pratat om, och under givaren fortsätter en slang till spjällhuset.
när jag hade loss den och blåste i den så gick det bara att blåsa åt det hållet spjällhuset sitter. ingen soppa i givaren.

li
47
lissbol
320i-93
måste vara luftflöde genom dessa slangar och givare

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.