AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.636

PANIK- bilen bilen bara dog!

Sida 1 av 3
li
47
lissbol
320i-93
Nu är det knas!!! Har haft min bil i 4 dar 320i 93a, servade direkt med nys stift olja olje+luft filter,allt var frid och fröjd.
körde bara korta sträckor och det gick bra, men då kända jag plötsligt ett hack mitt i körningen, kort men tydligt, men sedan inga problem, detta var bara en halvtimmes körning.
MEN, nu när jag var i stan och körde i stadstrafik med mycket star och stopp började det hända saker, först började den hacke vid starterna, först lite sen mer och mer, tills den vid ett stopp bara dog.
Den gick inte att starta, motorn slog men gick inte igång!
lyft huven och hörede ett intensift tickande.
Hittade nån form av filter med en kabel till, detta satt under luftmassemätaren,och hade gummislang in till insugsgummit(det tjocka). vet inte vad dett är för något.
IAF efter en halvtimme startade bilen och jag kom nästan hem, på vägen hem började bilen gå ojämt, (ej på alla cylindrar, och jag tog mig till en p-plats i närheten av hemmet)
fick gå hem och nu sitter jag här och är lite ledsen och arg.
VAD KAN DET VARA

Lundqvisten
Min första tanke var att en eller flera tändspolar gått hädan, men då såg jag ej att motorn börjat att ticka mkt intensivt. Har du tokvarvat motorn typ: 180km/h på trean? kan vara så illa en vippa gått av. Lyft av ventilkåpan och kolla efter lösa halva vippor.
Kör du omkring med en lös brusten vippa så blir det onödigt dyrt i slutänden. (Hoppas det löser sig till det bästa.)
li
47
lissbol
320i-93
det är inte motor som tickar,var nog otydlig, det öär ett litet svart filter/relä/mätare av nåt slag som tickar intensift etfer att jag slagit av motorn.
Kan det vara spolarna tror du?

Lundqvisten
Är det ett litet relä som tickar så tyder det på "överslag i reläet" inget att skrämma upp sig för, förmodligen är det reläet till bränslepumpen som pajat. finns i hundratal på skroten. försök att lokalisera exakt vilket relä det är via instruktionsboken? Du kan även knacka på reläet med en skruvmejsel, så kan det hoppa igång tillfälligt, men byt ut det sedan.
li
47
lissbol
320i-93
tror inte det är till bränsle pumpen, det går en gummislan från det till den tjocka slangen som sitter efter luftmassemätaren
vad är det för relä, vet du?

li
47
lissbol
320i-93
alltså, ett svart relä med gummislang i båda ändar, åt ena hållet till den tjocka slangen efter luftmassemätaren, åt andra hållet till en avlång svar plastcylinder som jag inte heller vet vad är för något.
tog loss filtret och blåste igenom det, det är nån förm av backventi/filter, gårbara att blåsa åt ena hållet.

li
47
lissbol
320i-93
Nu är bilen hemma skönt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
detta problem verkar bara komma när bilen blivit varm, nån som känner igen?

li
47
lissbol
320i-93
ser att många går in och läser detta inlägg, men det är bara en el två som svarat, är det ingen som vet nåt.
typ, var hittar jag bränslepumpsrelät, en polare sa att det kunde vara det, vad heter det på tyska??
ha de gott:)

Lundqvisten
hehe..det finns nog inga reläer med slang på ;-) Vet i fasiken vad du menar? kan det vara tomgångsmotorn det tickar om ? eller kanske bräsletrycksregulatorn? Försök att beskriva vart den/det som tickar sitter. Har du nyligen kopplat med det elektriska på bilen? kopplat in någon stereo eller annat? Har du nyligen spolat vatten i motorutrymmet/tvättat? Något annat du ändrat på i motorn?
Lundqvisten
Ser att du bytt tänstiften, vad har du satt dit? vilket elektrådavstånd har du på dem? Hur gjorde du när du monterade dem? Hur hårt drog du dem ?
li
47
lissbol
320i-93
om du tänker att du står framför bilen och tittar ner i motorrummet, på hö sida om motorn hittar man ju luftmassemätaren mellan luftfiltret och insugningsgummit.
Under detta gummi hittar men en svart avlång cylinder i plast, storlek som en 0.5l burk öl.(Vet ej vad det är), från den går två slangar, en i blå hårdplast som går ner under förarsiden under motorn.en svart gummislang den leder då till detta"relä"el vad det nu är för nåt. det sitter inga slangklämmor på dessa, är säker på att det inte födar soppa i detta!
på andra sidan av detta "relä" går en ny gummislan vidare och ansluts sedan till den tjocka gummislangen efter luftmassemätaren.
förstod du

li
47
lissbol
320i-93
tändstiften bytte jag , ja det stämmer.
hmm... vad dom hette, jah köpte dom på mekonomen, angav bilens reg nr och dom plockade fram dem, minns inte vad dom hette, men tror att elektrod avståndet är 1mm

Lundqvisten
Jorrå..jag förstår hur du menar, tyvärr har jag mkt lite efarenhet av just din modell E36. Men av det lilla jag vet tror jag att den svarta burken ev, kan vara en behållare till bränslefiltret? fast den kan det nog ej ticka om. När du hör att det tickar kan du känna på de olika delarna med handen för att så fastslå vilken del det tickar från? Ta ett digitalkort.
li
47
lissbol
320i-93
drog stiften ganska bra, först skruvade jag ju hylsan med stiften för han tills det tod stopp, sen när man tar ett spärrskaft så går det ju att dra ganska mycket till eftersom tätningsbrickan "ger med sig) jag drog tills det precis började bå tungt efeter att hela brickan "gett med sig"

Lundqvisten
1 mm, det låter mkt ? mina står: 0,7mm.
li
47
lissbol
320i-93
det är inte den avlånga cylindern som tickar, utan dsk relät som är kopplat till den cylindern.
Tror inte det är bränslefiltret, det tror jag sitter under förarstolen och är av aluminium/rostfritt.

li
47
lissbol
320i-93
tror du att elektrodavståndet kan spela roll, den går ju bra kall

Lundqvisten
Ja, men då har du dragit stiften helt rätt. Frågan är om det är rätt värmetal på stiften? Du kan ev, ha fått en loppa på dem. Fast det är ju ej därför det tickar? Har du gjort några förändringar på el-sidan ?
li
47
lissbol
320i-93
fan.............gick ju fordonstekinskt 3år i plugget...........men det var ju inga fina bmw man fick mecka med direkt....................typ bara volvo 240 och annat skit....................det finns saker under huven på den här bilen jag aldrig sett,

Lundqvisten
Går det att ta bort reläet det tickar om?
li
47
lissbol
320i-93
nej............inga förändringar har ju bara ägt bilen i fyra dar, ringde förra ägaren idag, han bara svamlade och sa nåt om nåt relä till bränslepumpen och la på i örat på mig............inte seriöst gissa om man vill slita huv..det av honom och pi..a han i halsen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.