AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
776

Vatten från övertrycksventilen 318

me
28
merkez
316i -94
Jag har nyligen (idag) köpt en 318 -94 och har en fråga kring övertrycksventilen. När jag kör blir det varmt i motorn och det pyser ut vatten och luft ur övertrycksventilen. Jag vet att termostaten bytes igår på verkstad. Temperatur mätaren går inte upp utan visar normal temp. Vatten nivån i kylaren verkar ok. Slangarna i motorn blir mycket varma snabbt.
Kan detta ha något med termostatbytet att göra att systemet gör sig av med överflöd?
(jag menar övertrycks ventilen i kylaren)

Eller vad är detta för bra start på en ny bil...
me
28
merkez
316i -94
Har upptäckt en liten läcka på slangen som sitter "framåt" på motorblocket. Båda slangar blir varma och när man stannar bilen och slår av motorn så rinner ca 5 dl vatten ut och det ryker ur övertrycksventilen i ca 2 min.
Jag har även upptäckt att i expansionskärlet är det väldigt skitigt nästan som lera som beläggning på kärlet.
Det måste nästan var en packning i anslutning till motorblocket som inte är tät.
Men jag måste väl tömma systemet och göra rent, det är väl inte bra med smuts i kylsystemet...

Jobbig start........................!!!!
th
15
the roc
318 is - 90 535 ia
325ik-90
har ni lufta systemen
me
28
merkez
316i -94
Det är gjort på verkstad men man undrar ju vilken verkstad det var.....
Lundqvisten
Det som ser ut som lera i expansionskärlet är förmodligen vattenblandad motorolja, antingen så har blockpackningen gått sönder nu. Eller så har den varit läck tidigare. Kör ej med bilen när det pyser ur övertrycksventilen (motorn kokar för fullt), bogsera den till närmaste verkstad omg.

Låt köpet gå tillbaka om du ej handlat av en seriös handlare, detta kostar multum att laga på rätt sätt. har du riktig otur så har toppen spruckit, mm,mm. Hur ser motoroljan ut om du drar upp mätstickan och kollar? är den grå och klegig? eller klart gyllenbrun till färgen?

Talar du om att du kört omkring med en pysande övertrycksventil så får du nog betala hela kalaset själv.
Lundqvisten
Bilen har ju tydligen haft problem med kylningen redan innan du köpte den, termostaten är ju nybytt? kolla vilken verkstad som gjort detta termostatbyte? förmodligen har de glömt att göra den mkt viktiga luftningen efter bytet av termostat, eller så var bilen kaputt redan innan bytet, kanske därför du ej fått reda på vilken verkstad som gjort jobbet? Hoppas verkligen att du ej handlat privat, eller av "Bilhandlare Nisse" på hörnet.
me
28
merkez
316i -94
Jobbigt värre....
Blockpackningen, kostar multum... Hur mycket är multum ungefär ?
Måndag morgon blir det till och leva rövare på verkstaden alltså ..

Vattenet som rinner ut har inga synliga spår av olja utan är rent förutom den ler liknande sörjan som finns i expansionskärlet.

F*N ............. känns jobbigt nu
th
15
the roc
318 is - 90 535 ia
325ik-90
din topp är kör sorry det är bara skaffa en ny topp
Lundqvisten
mekez: Har du köpt bilen privat eller hos en auktoriserad bilhandlare? Varför byttes termostaten? var det säljaren som bytte den på eget initsiativ ? eller påpekade du att den var felaktig? När exakt upptäckte du sörjan i expansionskärlet? Pyste det ej om bilens motor redan när du provkörde den? Vad kom ni överens om vid köpet. Varför vet du ej om vilken verkstad som bytt termostaten? Hur mkt har du betalat för bilen. Köpte du bilen som helt felfri, eller som "Gör det själv objekt" ??

Om toppen är sprucken,mm,mm. Så tippar jag att det handlar om reparationskostnader inkl material på ca: 10-15.000:- Om det skall göras ordentligt. Skrotnisse i utegaraget nöjer sig nog med: 5-7000:-
me
28
merkez
316i -94
Tyvärr köpte jag bilen privat. Jag provkörde och tittade igenom motorn och upptäckte inte något läckage eller annat oroande. Jag tittade inte i expansionskärlet, det syns inte utanpå att det är skitigt. Detta var för en vecka sedan. Kvinnan som ägde den körde varje dag till jobbet utan problem. Vi kom överrens om att jag skulle få köpa bilen på lördagen eftersom hon hade en tid hos BWM verkstad för att byta termostat på fredagen. Jag åkte dit igår och körde en sväng till och tempmätaren var helt ok vilket de fortfarande är. Såg inget läckage efter parkering och uppgjord affär.
Jag körde hem och en kompis kom över och vi körde en sväng på ca 20 min och stannade för att se under huven för skoj skull.
Då upptäckte jag pyset. Körde hem och lät bilen svalna någon timme. Tog en mycket kort sväng på kvällen och upptäckte då vid hemkomst problemen ovan dvs läckage och smuts...
Skall kontakta henne idag om verkstad etc.....
Lundqvisten
Opps..Nu ringer det i en klocka? Börjar kvinnans förnamn på N ?
Lundqvisten
Nej, jag trodde nog fel, det var en 318 -92:a Du har ju en 94:a ?

Länk
Lundqvisten
Har du köpt bilen här på Powerbörsen eller på Blocket ?
Har du kanske en länk till annonsen ?
me
28
merkez
316i -94
Ingen länk kvar på blocket eftersom den är såld.
me
28
merkez
316i -94
Pratade med säljaren och de tar otroligt nog ansvar och skall fixa bilen... Är alla BMW ägare så här trevliga och ansvarstagande?
Lundqvisten
Har toppen spruckit så måste den bytas ut, samt allt annat som ingår vid ett normalt toppbyte:

Pris en annan beg utbytestopp 3.500:-
planing av utbytesstoppen 1000:-
komplett sotningssats 1,500:- inkl toppackning (tjockare)
nya toppbultar 700:-
Ny motorolja samt glykol 700:-
= delar 7,400:- tillkommer arbetstid: 3-4000:-
Totalt: ca: 11.000:- + moms.

Vid ett sådant här tillfälle är det läge att själv betala den lilla merkostnaden för kamremsbyte inkl spännrulle och vattenpump.
Du behöver ju istort sett bara betala för delarna, allt ligger ju öppet, mkt lätt att byta i samband med toppbytet.

Vem är det som skall reparera bilen ? en händig bekant till säljaren eller BMW ? Det vanliga när oseriösa säljare lagar toppen. är att de då häller i mängder med tätningsmedel typ: kylarecement. Sedan är det kört. Kräv kvitto på exakt vad som är åtgärdat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.