AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.330

Erfarenhet av "riktiga" bromsar på en M3a? ( Porsche 996 bromsar)

jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

Efter några provturer i div Porsche RS & turbo fattar man rätt snabbt att ens M3a inte föddes på ringen som Proschen gjorde... de där 2 extra meterna från 100-0 kan vara bra att ha en dag!
En ekonomiskt OK möjlighet skulle då vara 996 turbo bromsarna. Kostar orginal hos Porsche Sverige nya 16000:- för en hel uppsättning (4 skivor, ok och klossar) Jmf 50000:- för 993 turbons.....!!
996ans skall tydligen vara tillverkade på ett mycket kostnadseffektivt sätt + effektivare än 993ans.

Fråga: Är det någon som har försökt plocka på sin M3a detta? Både E36 & E46. Har hört att skivan skulle ha helt annan offset vilket krävde bred spacer?
(vet att det finns en sida som heter movit.de, men de har bara de dyra 993 skivorna + montage detaljer, 30000 SKE för kompletta framskivor!)

// Sista fracken har inga fickor...
Porschedelar är mycket billigare i Tyskland. Delbara och hålade 993 skivor, 996 ok med belägg kostar strax under 10,000.- svenska. 993 ok har mindre belägg och är dyrare. C2 har samma ok som 928S4 och 944 Turbo S. Alla framok har 36 och 44 mm kolvar. 996 ok är gjorda för 34 mm tjocka skivor men det funkar med 32 mm. 993 och C2 ok är gjorda för 32 mm skivor. Sen tillkommer tillverkning av fästen och nya nav till skivorna. Sen behöver man säkert nya fälgar för oken sticker ut ca 65 mm från skivans utsida. Tappa inte bort bultarna som håller ihop skivorna för dessa finns inte att köpa som reservdel. Porsche har problem med gnisslande frambromsar på 996 och man har ett nytt belägg med små runda vikter för modell 2002 som ska minska problemet. Originalbelägg är bäst. Bak kan man köra med Boxter eller Boxter S ok. Boxter är för 20 mm skivor och Boxter S för 24 mm tjocka skivor. Annars är kolvar och belägg lika. 24 mm skivor bak som går att modifiera för BMW är 944 Turbo före -86. Vill man ha hålade skivor så kallas dessa RS-skivor och säljs parvis. Räcker det med 20 mm tjocka funkar M5 E34.

Handla i Tyskland får ni fixa själva. Sök på "all porsche parts"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vet bara att i en Porsche-00 GT3R(N)så stannar det väldigt fort, det värst bromsväg jag sett i levande livet.

MVH
Hasso
Steffe
RS:arna stannar ännu fortare än GT3.
Håller med om att bmw:s bromsar ärinte det första man skryter med.
Problem uppstår även när bromsarna blir varma vid banåkning. Att 100-0 blit lååångt är inte konstigt med det materialet.
Jag ser mera problem vid överhettning med slagna skivor som följd. Men slipper man värmeproblemen för att man monterar större Porschebromsar?? Blir det inte samma sak där...Porsche-lätt bil-välkylda bromsar, BMW-tung bil-sämre kylning??
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har Porschebromsar från Movit fram på min M5, det är samma bromsar som sitter på 993 Turbo.

Har inte haft några problem alls med överhettade bromsar sedan dessa installerades. De pallar varv efter varv på Gelleråsen och jag går i depå för att jag eller däcken inte pallar mer. De funkar även utmärkt på Ringen och det är inga som helst problem med vare sig extremt snabb autobahnkörning eller normal körning i Sverige.

Körde över 2000 mil på en uppsättning belägg inkluderande över 1000 mil på Autobahn, två vändor till Nürburgring och två bandagar i Sverige. Som ett extra plus så blir det mkt mindre bromsdamm på fälgarna och det ser ju inte helt fel ut heller.

Kan verkligen rekommendera dem. :)
Johann: Kan det ha varit din M5a jag såg på BMW solnas parkering med Move´it bromsar fram, orginal bak, och sportavgas i höstas ??

Philip
Det verkar som det funkar på M5an, nån som har erfarenheter på M3an? Det är ju lite stålar, så det skulle vara intressant att höra erfarenheter......

Johann, visst är du en av dom som gick med i Sport Clubben i höstas? Skulle vara skoj med en E39 M5 på banorna i sommar....

De som kan, kör. De andra putsar....
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Philip,

Kan ha varit min bil, var den Carbonsvart med BBS RC-fälgar?

Vince,
Jag har träffat flera M3-förare i Tyskland med Movit-bromsar och alla har varit nöjda.

Det var inte jag som gick med i höstas men jag kommer gå med till våren. Kommer dock troligen att köra med M3:an mest.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.