|
|
|
|---|---|
|
Går det att få igenom den i bilprovningen med 3.6? MVH/Pärra | |
| Jag besiktade min i måndags och dom märkte då ingentig :0), dock inte godkänd med den motorn för det. | |
|
Hej! Vilken m5 motor är det vi pratar om? Har du alltså placerat en m5 motor i en 635 csi och inte fått nerslag på SBP? m6 motorn, är det samma cylindervolym på den som den vanliga raka 6an som sitter i 635 csi? Kan man på något sätt montera en m6 motor och använda en annan ventilkåpa så att det inte syns att det är en vassare motor monterat? mvh Martin |
|
| Min gick igenom med S38B36, de tyckte bara det såg snyggt ut :D | |
| Noen av dere som kan hjelpe meg litt med lednigsnettet i en e24 med s38b36motor? har noen kontakter som jeg lurer på .... | |
|
Vad behöver du hjälp med? Kabelhärvan från M5 motorn står först, sedan funktion och sist vilken färg kabeln har i säkringsboxen. Den först nämnda är den dominerande färgen på kabeln, så den andra angivna är alltså i det smala fältet (i de fall det ser ut så) gul/svart - start - gul/svart blå/gul - oljenivå - vit grön/brun - oljetryck - grön/brun grön/lila - bränslepump - grön/lila blå - laddning - blå grön - tändspole - grön brun/gul temeratur - brun/vit Till matningen vid reläerna så skall det dras en + kabel. För att få varvräknaren att funka så ska du koppla in dig på den vita kontakten som återfinns vid handskfacket. Det sitter tre kablar i den, svart/vit, grön och en svart, det är den svarte som du ska koppla till minus på tändspolen. |
|
|
Ni som har M5 motor i era 635, vad kör ni för tider 100-150 resp 100-200 hade varit mycket intressant att jämföra eftersom jag själv har en M6:a med M5 motor. Har inte testat 100-200 ännu men 100-150 har jag kört på 5.0 i snitt (bästa på 4.7s) på 3ans vxl. //Daniel |
|
|
Det beror på vikten på bilen, utväxlingen samt effekten, sedan tillkommer föraren.. Jag har inte mätt upp några tider på min eller bänkat den Har dock hittills lättat den till 1260kg med kvarts tank utan mig i (+70kg) Har 3,54 utväxling Motorn har jag modifierat lite enligt följande: Kolvar & stakar viktjusterade var för sig med 0,1 grams noggrannhet. Toppen matchportad, alltså kanalerna justerade för att få exakt samma volym i alla, samt att alla kanalerna är blästrade, gör att bränslepartiklarna slås sönder ännu mer och blandar sig bättre med luften. Självklart honat blocket + nya ringar, ventilsäten frästa samt ventiler slipade, nya packningar överallt. Inkörd enligt break-in secrets (på Knutstorp :) Har haft 16,5kg i komptryck hela säsongen. Nu i vinter byts alla lager till motorsportlager (samma ramlager men andra vevlager som är konstruerade som ramlagren med smörjspår i) och vevaxel samt att jag ska polera avgaskanalerna. Kör ifrån Porsche 993CS från start upp till 250, det med chip-problem (köhler chip), den bröt vid 6300 rpm. Nu är boxen iväg till köhler för moddning av programvaran så att den ska varva lite till (kommer hamna på 7800 rpm nu) Bilen byggd för BMW-cupen med premiär nästa säsong. Länk |
|
|
Hva med temperatur målern? Funker den som den skal med giveren som sitter orginalt på M5 motoren? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Det tror jag inte ska vara några större skilnader på! Har för mig att givarna har samma värden. MVH Patrik |
|
Da er det mulig at det er noe annet som er feilen hos meg, får ikke utslag i instrumentet mitt på temp. Men hvis jeg skrur ut temp. giveren og varmer den opp med varm luft pistol så får jeg utslag..... merkelig... |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Är du säker på att vattenpump fungerar då? MVH Patrik |
Menar du att du får du utslag i instrumentpanel då du värmer givaren med varmluft? Kolla termostat och pump i så fall! MVH Patrik |
|
Ja jeg får utslag i instrumentpanelet når jeg skrur den ut og varmer den, termostat og vannpumpe er nytt... Motoren har temperatur for det er god varme i varme apparatet... |
|
Då fungerar ialla fall givaren! Frågan är om givaren är hel och ger utslag vid rätt temp!! MVH Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.