AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.188

KCR Box i en 320d E46

DanneE
Hej,

Jag har en KCR box liggandes i skrivbordslådan till min 320d.

Men innan jag monterar den vill jag ställa några frågor.

1. Finns det några som haft problem med hållbarhet/funktion på bilen efter montering av KCR box?

2. Vad säger BMW om KCR boxen?

3. Vad händer om motor går sönder?

Tacksam för seriösa svar och inga gissningar.
Mvh
Daniel-Växjö

/Daniel
320dT M ´05 - 19" OZ & Coilovers monterade!
Mer info: Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
1. tror inte att det blir några problem med bilen, KCR boxar fungerar mycket bra, har själv monterat några stycken.

2. BMW bryr sig inte, garantin försvinner vid användande av trim-boxar, dom ska väl inte repa ett fel som någon annan har gjort.

3. Det blir dyrt för dig, "MEN" ... KCR har en extra motor försäkring för nyare bilar, kanske värt att teckna eftersom du har en 05'a

---

Måste bara säga till er som försöker chippa bilen för att få ned bränsle förbrukningen, det brukar snarare bli tvärtom ... mer effekt = tyngre högerfot, he he he

########
# PAJALA #
########
KCR går juh inte att jämnföra med ett riktigt chip.

det enda boxen gör är juh att förvränga singnalen från org boxen för att mata på mer bränsle osv.

går betýdligt fetare och dåligare än den behöver göra.

våran Common rail passat tdi 01a har vi BSR chip i, och den går klockrent, sotar inget spec, fin fina avgasvärden osv, kostar inte spec mkt mer... grannens tdi däremot som har någon slags box istället... går inte alls lika bra och hade betydligt sämre avgasvärden efter monteringen.

tidiga KCR gjorde t.o.m så att dom lurade kalstarten att motorn var kall, och därför fettade den på mer diesel.. knappast så exakt.

mitt råd, skippa boxen, satsa på en chip mappat för din motor.

/mvh jocke

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
KCRs nyare boxar ar nog battre an de gamla, skulle helt klart ta KCRs motorforsakring for ca. 500 per ar, billigt...

Men kor in motorn forst i 5-600 mil innan du ansluter boxen!!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Saxat från: Länk

Garantivillkor:

"Bilen måste vara körd minst 1000 km vid garantins tecknande.
Vid varje skadefall utgår en självrisk på 3 000 kr.

Garantin förutsätter att service har utförts på bilen i enlighet med de serviceintervall som framgår av serviceboken, både före garantins tecknande och under garantitiden. Servicen skall vara utförd av en behörig verkstad. Vid servicen skall olja, filter och liknande vara av fabrikat som bilfabrikanten rekommenderar.

Garantin gäller inte för bilar som har privatimporterats.

Garantin gäller inte för bilar som tidigare har modifierats/trimmats/uppgraderats av annan än KCR.

Garantin gäller inte om ytterligare modifieringar görs under garantitiden.

Garantin gäller inte om bilen använts för tävlingsbruk eller för träning på motorbana.

Garantin upphör alltid att gälla när två år förflutit från första registrering eller när bilen körts 80.000 km.

Garantin kan endast tecknas vid köp av ny effektbox.

Innan garantin kan tecknas måste KCR eller av KCR auktoriserad återförsäljare besiktiga bilen. Kunden måste kunna uppvisa fullständig dokumentation samt servicebok.

Garantin gäller endast för svenskregistrerade fordon.

Garantin följer med fordonet vid försäljning.

Kostnaden för garantin är 500 kr per år inkl moms.

Kontakta KCRacing Produkter AB eller någon av våra återförsäljare om du vill teckna garantin i samband med montering."

Det verkar som om boxen måste installeras av återförsäljaren för att garantin ska gälla?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
DanneE:

Du har inte automat hoppas jag, fast de nyare kommer tydligen från ZF Länk ?

Om jag skulle trimma en äldre diesel så skulle det nog bli unichip men din bil är splitter ny, och motorgarantin från KCR är nog en räddande ängel om nåt skulle hända...

Mvh
Hej,
Till jokko:
Du skriver att vi har "lurat kallstarten" för att få mera effekt.

Detta är helt felaktigt och stämmer inte alls.

När vi ändrar systemen så är det samma signalerna som styrboxen styr dieselpumpen med. Alltså på samma sätt som styrboxen gör enkelt förklarat.

Det behöver inte betyda att bilen går fetare och dåligare som du skriver utan om man gör det på rätt sätt så blir körbarheten bättre än original och i de flesta fall så går förbrukningen ner. Alla moderna dieselmotorer går med överskott med luft och man tjänar inget på att öka turbotrycket om man ska plocka ut en rimlig effekt utan att äventyra hållbarheten.

MVH
Niklas
KCR

mail@kcr.se

DanneE
Ska slänga dit KCR boxen i helgen om jag hinner.

Bilen har gått 1100mil nu så :)
DanneE: Skriv garna och beratta vad du tycker efter ha kort ett par hundra mil med boxen :)

MVH / Jacob
ma
91
maobse
520dT -15
DanneE: Även jag är mycket intresserad av resultatet! Skriv gärna lite om hur bilen känns/uppför sig efter din montering.

Kollade precis i min skrivbordlåda... där låg tyvärr ingen KCR box.

/Matte
DanneE
Han inte slänga i den i helgen!
Fundera på om jag ska göra det i eftermiddag :D
DanneE
Monterade den igår eftermiddag...

Har kört ca 10mil med den nu!
Är kanonnöjd med draget i bilen, känns helt klart!

Änsålänge, inget
DanneE
opps...fick inte med allt.

Änsålänge, inget negativt med KCR boxen!

/Daniel
Kul att du blev nöjd. Har du märkt någon skillnad på bränsleförbrukningen så här långt?

Vilka garantier ingick vid köpet av boxen?

MVH / Jacob
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
DanneE:

Köpte du till motorgarantin?

Mvh
DanneE
Tjena!

Köpte boxen beg. av en kille här på forumet.
Var tvungen att handla lite när jag gick och väntade på bilen i vintras :)
Så nån garanti blev de inte :/

Men tänker som så...skulle motorn pajar (som jag tror är jäkligt liten risk) ringer jag en bekant med en insexnyckel och en avbitare..
När han varit med plats ringer jag bärgare :)
Ni förstår nog!

Vågar nog påstå att bilen går bättre än orginal, mer harmoni i motorn känns bättre och mer rätt effektmässigt.

Vad det gäller förbrukningen har jag kört ca 20mil idag och nollade förbukning "2" och den visade 0,57 när jag var hemma. både stads och landsväg körning. Bilen har dragit 0,65 enligt förbrukning "1" som jag aldrig nollat sen bilen var ny.

Ska bli kul att se om förbrukningen blir mindre eller högre...återkommer med det om 5-600mil :)

Trevlig kväll!

/Daniel
Visa användare
24
SYR
X3 3.0 -05
325I -05 (E90)
hur har det gått?
SYR: Länk

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.