AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.752

323 turbo

il
18
illis78
Bmw 135i e88 -08
Audi q7 50tdi -20
Lotus Exige S 350 -19
jag har precis blivit en bmw ägare så man e ny på forumet och på bmw motorer då till min fråga

jag har köpt en 323 tic från -83
motorn e orginal men den konveterad med turbo det sitter td04 agg , 3 tum hela vägen, andra spridare , moddad masse klaff, ställbart soppa tryck.
hur mycket tål den maskinen (kolvar,stakar) etc ?? effekt och laddtryck??
vad mer kan jag göra ??

tacksam för för alla tips och tricks som sagt man e ny på bmw motorerna
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Kolvarna & stakarna håller rätt mycket mos om motorn blir riktigt injusterad.

- Men är motor inte kompsänkt så skulle jag nu ta det lilla lugna med laddtrycket och effekten, men allt är ju relativt.

Hur mycket laddar du på nu?

"blao is the name of the game!"
il
18
illis78
Bmw 135i e88 -08
Audi q7 50tdi -20
Lotus Exige S 350 -19
laddtrycket ligger på 0.5 bar idagens läge

har du några andra tips vad mer kan jag göra ???
hur mycket vågar jag ladda med dem grejorna
den e inte kompsänkt vill ha mycket mera mos :)

mycket tacksam för alla svar
vill du ha mer mos så måste du ju kompsänka annars håller det inte särskilt länge om du börjar öka laddet :)

MVH
Johan K
svintoleffe
Håller helt med Bmwfreaken, att en kompsäkning måste göras, sam5t måste du kolla om toppen är svetsad, är den inte det sågör det omdelbart annars så kommer toppen o kasta in handsken.

Länk Bimmern
MVH Leffe
il
18
illis78
Bmw 135i e88 -08
Audi q7 50tdi -20
Lotus Exige S 350 -19
hur mycket är orginal kompen på den maskinen jag har ????vad ska man ligga på generellt när man kör turbo på bmw???

och det där med att svetsa toppen ??var ,när ,hur??
svintoleffe
Toppen lämnar du iväg till dessa killar Bmw-Anderas eller Bäckis.som svetsar den.

Här kommer deras hemsida Länk

Finns mycket intressant o läsa där.

Länk Bimmern
MVH Leffe
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Nu ska ni inte dra några förhastade slutsatser här. En 323/320 topp behöver inte svetsas eftersom det är betydligt mer gods som trycker på packningen mellan loppet och vattenkanalerna i den än en 325 topp som är väldigt dålig. Gjutningen verkar vara mycket bättre än i 325 topparna också eftersom de inte spricker fullt så lätt. Dock så bör du vara försiktig ändå med laddtrycket om du inte har sänkt tändningen på något sätt.
Ett tips är att titta på olika metoder att sänka tändningen, eller rent utav ett eftermarknads sprut/tändning till den. Det är där du kan hitta några extra hekto laddtryck och lite mer effekt. Tändläget är det primära för att undvika spikningar.
il
18
illis78
Bmw 135i e88 -08
Audi q7 50tdi -20
Lotus Exige S 350 -19
har du nåra bra tips på eftermarknad sprut som funkar plus innom rimliga pengar??
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Mega Squirt!

har läst att man kan sänka kompet genom att använda dubbla topplockspackningar stämmer det? får man ner kompet mycket eller lite? är det tillräckligt mycket för att ladda mer än 0,5 bar? ifall man nu har fixat bränslet.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Vänta tills MLS packningen kommer.. Slipper svetsning och den pallar nog upp till en 400hk utan andra modifikationer....

/Daniel
Du menar att om man byter till den packningen behöver man inte byta/Svetsa topp? något annat man bör göra med motorn ifall man vill ladda mellan 0,5 och 1 bar?
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Bobby200: MLS packningen är kanon, håller apa och sänker kompen. Men den hjälper inte toppen att bli starkare.

Så förr eller senare kommer den måsta svetsas då man ska ladda som aldrig förr..

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Är det inte så att MLS packningen ska stå emot kompressinen och på så sett inte få ut kompression på de kritiska ställena i toppen. Vet inte så mkt om just detta men jag antar man behöver svetsa toppen då man vill ladda mer än 1,3-1,5 bar ..??

/Daniel
jag ska köpa en e30 och turbo konvertera nu till sommaren mitt mål är mellan 280-300 hk undrar hur mycket man behöver ladda för att komma upp till det? ska köra med Mitsu TE05-12B aggregat som sitter på saab 900.
Hur mycket klarar motorn av annars då är det hållbar vad ger sig först?
var köper man den MLS packningen? på BMW eller?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bobby200: Körde TE05, 535 spridare, 535 LMM, Laddade 0,5 Bar och det gick mkt bra även fast det var fyrhjulsdrift. Blir nog ännu piggare med bakhjulsdrift bara. Ca 240Hk. ladda 0,7 så har du ca 280-290Hk utan att behöva kompsänka. Tänk på att ge han mer soppa än vad 535 spridarna ger då använd istället M3 spridare.

/Daniel
men om man ska ladda närmre 1 bar hur många hk får man då ca? räcker det med att byta packning för att få kompet att bli bra?
Varför är alla så inne på att kompsänka? Med koll på tändning och soppa så kan man ladda på ordentligt ändå känns det som. Bättre att lägga pengarna på sprut och tändning tycker jag, eju liksom dumt att plocka bort grund effekten för att tjäna på topp, kanske känns mer (sk. ketchupeffekt) men inte går det nå bättre. Sprut verkar man ju kunna få beggat haltech för ca 5000 sen skall man ha tändning på det kanske lika mycket till. Sen finns ju VEMS och Megasquirt också. Känns ju ganska jobbigt att skruva isär motorn för att svarva kolvar, det är ju ganska mycket jobb och ger inte så mycket. sen när du är isär med motorn så vill du ju byta lager och ringar, varför inte renovera toppen när den är borta stoppa ner ny roligare kam.. då skall det ju dit nya lyftare också och detta resulterar lätt i att du sitter där fortfarande med en fulkonvertering i övrigt (535 lmm och spridare, tillskottsspridare osv) som går så där. om du istället köper sprut och tändning och låter nån elkunnig polare hjälpa till att installera det hela sen en liten mappning på det så blir det fint verkar finnas folk lite överallt som har bredbandslamda och ganska haj på att mappa. skulle gissa att det landar lika i pris och mer effekt och mer körbarhet.
Detta gäller ju om det inte är monsterkomp i den finns väll nån m20 det är uppåt 10.5:1 eller nå, men ligger det på typ 8.5:1-9.2:1 så skulle jag köra på det. Känner du sen att du vill bygga värre ja bygg en motor bredvid annars har du tröttnat så sälj av motorstyrningen och du har pengarna tillbaka, tycker det känns svårare att få ut pengar man lagt ut för en motor/bilen och dessutom jobbigare om du skall sälja motorn löst, e30 med m20 är ju ganska jobbig att skruva tycker jag om man jämför med andra bilar.

men men det är ju vad jag tycker...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.