AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.335

Neon inne i bilen

Ji
9
Jimmy s
316 -92
Jag funderar på att sätta belysning framme vid fötterna på min E36. Någon som har gjort det eller vet hur man ska gå till väga.

Jag skulle vilja att det tänds och släcks samtidigt med innerbelysningen (När man öppnar och stänger dörren).

En kompis har 2 st neonrör till en datorlåda som han inte använder skulle det gå att koppla in dessa?
Om de är gjorda för 12V så bör det gå. Man får leta upp en av matningarna till någon av innerbelysningen i bilen och grena kabeln. Vissa bilar har redan någon belysning i dörrarna eller liknande då finns det en kabel ut till dessa, annars får man plocka från annan lampa. Öppna och kolla på kabelfärgen på plussidan inne i lampan och sök upp samma kabel på lämpligt ställe. De bruna kablarna runt om i bilen är jord, dessa kan du utelämna, eller ev. använda som jordanslutning.

FP
_WmB_
finns neon rör som du kan stoppa i cigg uttaget när det skall användas
Man kan ju alltid koppla in sig på t.ex cigguttaget, nyckelns radioläge eller tändningsläge osv men då får man ingen funktion som följer innerbelysningen.

FP
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Jag har monterat neon vid fötterna i min e36,
satt dem på väggen mot mitten på bägge sidor.
har tyvärr inga bilder på det för tillfället.

Nu har jag en knapp till dem (tjuvat från cigguttaget), men jag har länge funderat på hur man kan koppla så det lyser med innerbelysningen.
Vill dock även kunna tända när jag vill med min extra knapp (utan att resten av innerbelysningen lyser).

/M.A
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

kom på en sak till, tål neonljus nedtoningen som innerbelysningen gör?
En vanlig växlande omkopplare kan fixa så du kan välja mellan tända separat och via innerbelysningen. Finns även 3-läges så du kan välja ett läge där den alltid är släckt. Tonande belysning kan innebära problem för drivkretsen till neonrör, troligen tänds röret tvärt vid en viss spänning. då är det bättre att välja motsvarande produkter med lysdioder, dessa går att dimma upp/ner.

FP
Ji
9
Jimmy s
316 -92
Tack så mycket för alla svar.
Tror att jag ska nöja mig med en knapp för neonet så att jag inte riskerar att förstöra dem.

Ska försöka lägga upp några bilder på slutresultatet.
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Kom gärna tillbaka med bilder när du monterat. Jag funderar också på att skaffa neon vid fötterna.
MVH
Ji
9
Jimmy s
316 -92
Jag fick neonrören för någon vecka sedan, kopplade in dem i förrgår och allt funkade som det skulle (Det blev riktigt bra så jag gich stolt och lade mig för att sova).
MEN i går när jag testade så brann bara halva rören. &%¤#&

Man kan ju gå i taket för mindre... Nu har jag kopplat om igen men samma resultat.

Några tips??
Carl Adam Andersén
Varför ska man ha neon vid fötterna?

Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Vart har du köpt dem? Märke?

Ja köpte nåt billigt helvete till min förra bil på danmobility, de slocknade också på en sida, sen efter ett tag slutade båda sidor funka..
vet inte riktigt varför, men de sa att det var pga spänningen.

De jag har nu köpte ja på BRL, o de funkar bra mycket bättre (och längre)..
Verkar dock inte finnas lika mycket att välja på längre?

/M.A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.