AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.195

Problem med elektrisk Cab BMW Z3 -99

Fr
4
FredrikNestor
BMW Z3 -99
BMW 523 -05 (lev. slutet av maj)
Hej!
Köpte en BMW Z3 nu i veckan, eller bytte mot min BMW 525 -01.
Jag har några frågor bl.a. caben.
Ibland fungerar inte caben alls. Den är helt död, motorn till hydrauliken går heller inte runt.
Bilen har tidigare varit inlämnad för detta och då har det varit problem med något relä.

Någon som har ideer om vad felet kan vara?
Kan det vara reläet igen?

Ett annat problem är att högra dörren är mycket svår att öppna, ibland låser den inte upp sig alls när man drar i handtaget utifrån. Innifrån är det något lättare. Det känns inte som att det kärvar men den vill liksom inte gå upp.

Mycket tacksam för hjälp.

/ Fredrik Nestor
Fr
4
FredrikNestor
BMW Z3 -99
BMW 523 -05 (lev. slutet av maj)
Ingen som har något tips?

/ Fredrik Nestor
Dörren på passagerarsidan ska du bara justera så att den går rätt i spår med fästet i dörren, handtaget på min tog högt upp innan så skulle jag justera dörren men fick inte helt rätt på de så jag lämnade över till BMW att färdigställa inställningen, så den e hur bra som helst...
Caben har jag ingen aning om, men du vet väl att du måste lufta upp den lite först för att motorn ska börja verka...

No turboshit, just real power!
Jag har samma problem i min bil, någon som vet felet?

mvh andreas
C
24
C J
Z3 M Roadster -98
Hej Fredrik, kanske solklart för dig men det tog ett tag för mig att förstå att man måste ha tändningen påslagen, trycka ned bromsen samt lyfta lite i framkant på sufletten. Då funkade min "trasiga" cab.

Lycka till....

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej jag har haft och har igen samma problem med min cab trots att jag följer proceduren med tändning osv. Felet kan bero de reläer som sitter till styrningen av caben har blivit brända och det har bildats en kolbana inne på relä väggen (reläerna sitter monterade bakom vänster bagagerumsvägg). Förra året pillade jag isär reläerna och skrapade bort kolbanan och efter det fungerade caben igen. Tyvärr var jag ute på landet då jag mekade med detta så det blev inte av att jag bytte reläer så felet har återuppstått. Jag har då bara problem med att öppna, stängning har den aldrig strulat med. Det sitter ju även en mikrobrytare som sluter då man tippar upp taket som kan strula eller kablaget till denna. Men jag skulle nog börja med att byta reläer.
Det skulle vara intressant och veta om detta är ett "standardfel".

mvh

Pelle
Visa användare
7
thisse
Z3 2.8 roadster -98
Lotus Esprit S2 -79
Mercedes 200K E-klass -99
Renault Kangoo Family -03
Renault Kangoo transp -99
Jag tror banne mej att det är ett standardfel då även jag har samma problem. Jag kan få sitta och bromsa o trycka på cab-knappen i 5 minuter då plötsligt startar cabmotorn och allt funkar igen. Har tittat på reläerna och konstaterat att dom funkar, men en del avverkning kan noteras på reläkontakterna. Tyvärr så är funktionen mycket osäker varför ma får köra cabben på någon undanskymd plats, så man slipper sitta inför åskådare i 5 minuter eller mer för att få igång eländet.
Jag har inget svar på vad som kan vara fel men att det finns ett antal villkor för att strömsätta cab-motorn det är klart. tändning på, bromspedal nertryckt, bagageluckan stängd? cabben lossad från rutan och upptryckt med ena handen och den andra på cab-knappen! Man undrar hur tänket var hos konstruktören!
Vore mycket intressant om någon kan tala om var jag kan hitta ett elschema på cab-funktionen.

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej schema finns i Bentley Publisher BMW Z3 Roadster Manual som jag beställde via Adlibris art nr 0837603277 kostade 2004 503kr inkl frakt.
Men som sagt elektronik som fungerar verkar inte vara BMWs starka sida i år har caben funkat (än så länge).
Däremot har huvkontakten till larmet gått för andra gången. Detta gör att den larmar lite när som helst. :-( Verkar också vara ett standardfel vilket man förstår då man öppnar brytaren som har en slaglängd på ca 1mm.

MVH

Per
Visa användare
7
thisse
Z3 2.8 roadster -98
Lotus Esprit S2 -79
Mercedes 200K E-klass -99
Renault Kangoo Family -03
Renault Kangoo transp -99
Tack Per för ditt förslag på servicemanual. Tyvärr så finns den inte längre (har utgått) men en nyare och med ytterligare årsmodeller kan man köpa för runt 1000:- plus frakt vilket verkar vara onödigt för min del.
Du har möjligtvis inte tid och lust att kopiera den del av wiring schematics som visar ledningsdragningen mellan manöverbrytaren och stryrreläerna till cab motorn?
Jag är villig att betala för detta om du bara talar om vad du vill ha!

Mvh kent thisell 0734 181907
kent.thisell@swipnet.se eller kent.thisell@saab.se

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.